Spanning en mystiek in Shin Gur 1: Het Ondode Rijk

1
11

Het Ondode Rijk is het eerste deel uit de tweeluik Shin Gur, en het debuut van D.A. Pels. Vorige maand kwam ook het tweede deel uit. Het is verdrietig te moeten melden dat de auteur vroegtijdig is overleden, waardoor hij het uitkomen van zijn boeken niet zelf heeft kunnen meemaken.

Het verhaal

Het verhaal speelt zich af in een grimmige fantasywereld waarin behoorlijk wat mystiek in is verwerven en niets is wat het lijkt. Een groep Mateaarse soldaten wordt door de overheersende republiek Calay gedwongen om een verkenningstocht te ondernemen naar het eiland Tirsillia, waar vreemde verhalen de ronde over doen. Een eeuw geleden zou door toedoen van een stammenoorlog tussen de inheemse clans van het eiland en een koloniserende stam de poorten van de onderwereld zijn geopend. Inmiddels is er al lange tijd geen contact meer met het eiland en de Matearen moeten een verkenningstocht uitvoeren, ondertussen op zoek gaand naar de vele rijkdommen van het eiland.

De reis naar het eiland gaat niet zonder problemen en eenmaal aangekomen staan de soldaten voor het grootste avontuur van hun leven: van spooksteden en aanvallen van vreemde wezens tot het ontmoeten van de inheemse clans. Het eiland heeft iets zeer onheilspellends en de Matearen weten eigenlijk niet of ze dit wel zullen overleven. Zijn de verhalen over het eiland genaamd Tirsillia misschien wel waar? Is de onderwereld echt geopend? En is er nog een andere reden dat de Matearen naar Tirsillia zijn gestuurd?

Het verhaal wordt vergezeld van prachtige illustraties door Lars Rietkerk.

Op reis

Het verhaal komt vrij langzaam op gang. De reis begint weliswaar snel, maar tot aan de landing op het eiland gebeurt er nog vrij weinig. Desondanks lees je toch door. Het boek heeft namelijk een erg fijne schrijfstijl die erg prettig leest en erg beeldend is. Zodra de Matearen op het eiland aankomen neemt de vaart in het verhaal toe, met een aantal spannende gebeurtenissen. Die spanning wordt voor een geruime tijd goed vastgehouden. De auteur laat je voelen hoe het is om bang te gaan slapen, bang wakker te worden en elke keer alles maar in de gaten te moeten houden. Ook geeft hij je het gevoel dat je de hele tijd bekeken wordt. Dit doet hij door zijn uitmuntende beeldende schrijfstijl. Je leest, ziet en voelt echt wat er gebeurt.

Zo gaat het verhaal eigenlijk voort. Spanning, rust en mystiek volgen elkaar op in dit verhaal dat voelt als één lange reis waarvan het eindpunt maar niet dichterbij komt. Er wordt gewisseld tussen verschillende personages, maar je volgt voornamelijk Si’ar, de leider van de groep. De wisselingen zijn erg leuk en bieden leuke interacties tussen verschillende leden van de groep.

Meer vragen dan antwoorden

Dennis laat gedurende het verloop van het boek steeds meer dingen onthullen van Tirsillia die meer vragen dan antwoorden oproepen. Het eiland blijft met het verstrijken van het boek nog steeds even mystiek als de verhalen die je aan het begin leest. Misschien is het zelfs nog wat mystieker dan voorheen. Dit omdat je eenmaal op het eiland de inheemse bevolking ontmoet en de Matearen een aantal keer oog in oog komen te staan met de flora en fauna van dit eiland. Ook krijg je meer informatie over het republiek Calay en hun expansiedrang. Maar ook deze informatie leidt tot nog meer vragen. Alles is mysterieus en er worden nog niet zoveel antwoorden gegeven.. Dit houdt de spanningsboog wel goed vast. Je tast als lezer net zo in het duister als de Matearen.

Vooral de laatste honderdvijftig pagina’s zijn echt enorm mysterieus en spannend tegelijk. De Matearen komen de mysterieuze kolonisten tegen die een eeuw geleden de inheemse clans versloegen. De confrontatie tussen deze twee is spannend en schept er nog een gezonde dosis mysterie erbovenop. Ik zat met zoveel vragen dat ik door bleef lezen.

D.A. Pels heeft een heel sterk debuut neergezet. De wereld is verfrissend donker en duister, maar voelt tegelijk heel levendig. Zijn thema’s over wraak, broederliefde, kameraadschap en standvastigheid mengt zeer goed met de mystieke aspecten van dit verhaal en de setting. Mysterie lijkt ook wel een sleutelwoord te zijn. Je zit op het einde van het boek met zoveel vragen dat je heel graag direct in boek twee zou willen beginnen. Hopelijk wordt daar veel meer onthuld.

Zijn schrijven is zeer vlot en zo beeldend dat je de personages haast hoort spreken en ze echt voelt. Je kan je echt inleven in de reis en gevoelens van Si’ar en zijn mannen. Alles is mooi afgewerkt met een prachtige kaart, duistere omslag en prachtige illustraties gemaakt door Lars Rietkerk.

Shin Gur 1: Het Ondode Rijk Boek omslag Shin Gur 1: Het Ondode Rijk
Shin Gur 1
D.A. Pels
9789463081481
Zilverbron
November 2018
Op 10 jarige leeftijd werd mijn interesse voor boeken en fantasy gewekt door Harry Potter en sindsdien heb ik heel wat afgelezen. een aantal persoonlijke favorieten van mij zijn: In de ban van de Ring (die ik inmiddels elk jaar herlees), Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard, de Erfgoed cyclus De Dwergen van Markus Heitz. Als ik niet bezig ben met fantasy lezen, dan ben ik een spelletje aan het spelen, aan het schrijven of een film of serie aan het kijken. ik ben hoe dan ook dagelijks met fantasy bezig.