Munkel Trog en de Wonderezel – Janet Foxley

0
141

Omslag Munkel Trog en de Wonderezel

Munkel Trog is een reus. Of nou ja, zijn ouders zijn reuzen en hij woont samen met alle andere reuzen op de Bulderberg, maar of hij nou een échte reus is, daar is niet iedereen het over eens. Hij heeft dan wel de grijze huid, de kromme rug en de wratten van een reus, en ook met zijn scheve gele tanden is niets mis. Nee, het is Munkels gebrek aan reusachtigheid dat hem anders maakt dan de rest. Munkel is namelijk niet groter dan een Kriel (een mens in reuzentaal), en dat maakt zijn leven niet altijd even makkelijk op de Bulderberg!

Wat de andere reuzen van de Bulderberg echter niet weten, is dat Munkel niet alleen heel klein is, maar ook nog eens heel slim! Zo was het zijn idee om in het vorige deel te doen alsof de Bulderberg een vulkaan was die op het punt stond te ontploffen, om zo de reuzengemeenschap tegen de Krielen te beschermen (al weet iedere reus natuurlijk dat bergen niet kunnen ontploffen.). Maar waarom begint het ineens zo warm te worden op de Bulderberg? En waar komt toch al die rook vandaan? Zou de Bulderberg dan toch… een echte vulkaan zijn?

We kunnen alleen maar hopen dat Foxley nog lang niet klaar is met Munkels avonturen, want het einde van dit tweede deel maakt erg nieuwsgierig naar meer!

Munkels avonturen gaan verder
Munkel Trog en de Wonderezel gaat verder waar deel 1, Munkel Trog, is geëindigd. De Krielen zijn verjaagd en het lijkt eindelijk weer wat rustiger te worden. Er zijn zelfs plannen voor een heus Overwinningsfeest, en dat feest is voor Munkel extra spannend omdat de koning dan aan iedereen gaat vertellen dat Munkel de nieuwe Wijze Man van de Bulderberg is. Maar hoe wijs Munkel ook is, de andere reuzen willen nog steeds niet luisteren naar wat hij te vertellen heeft. En dat terwijl de grond onder hun voeten steeds warmer begint te worden, en tot overmaat van ramp ook nog eens blijkt dat de Krielen helemaal niet in Munkels vulkaantruc zijn getrapt! Munkel moet dus op zoek naar het enige wezen waarnaar de reuzen wél zullen luisteren: een Wonderezel. Maar waar haalt Munkel zo snel een zeldzame Wonderezel vandaan?

Een beetje rust krijgt Munkel voorlopig dus nog even niet, en dat zorgt ervoor dat zijn verhaal absoluut nergens saai wordt. Is het ene probleem opgelost, dan staat het volgende alweer voor de deur, en ze worden alleen maar maffer, spannender en grappiger. Het is daarom ook niet moeilijk om dit boek in één ruk uit te lezen, al kan ik wel aanraden om echt met het eerste deel in de serie te beginnen, voordat je Munkel Trog en de Wonderezel gaat lezen. In principe zijn het op zichzelf staande verhalen, maar er wordt regelmatig verwezen naar gebeurtenissen uit het eerste boek, en het leest natuurlijk net iets fijner als je al wat kennis hebt opgedaan over Krielen, Wijze Mannen en Drab.

Raar maar herkenbaar
Het mag wel duidelijk zijn dat de gebeurtenissen in de boeken over Munkel Trog een beetje raar zijn. Ook dit boek zit weer vol fantasie, bizarre avonturen en grappige namen, waardoor je soms zelfs een beetje het gevoel krijgt alsof je een boek van Roald Dahl aan het lezen bent. Zo kijken de reuzen van de Bulderberg heel anders aan tegen dingen die voor ons hartstikke normaal zijn. Zij hebben bijvoorbeeld geen idee wat die metalen karren zijn die uit zichzelf vooruit gaan. En zo’n klein apparaatje dat geluid maakt en waarmee je zomaar met iemand anders kunt praten die helemaal niet bij je is op dat moment, moet wel pure Krielmagie zijn!

Toch blijkt het leven van de reuzen best wel op dat van de mensen te lijken. Zoals in het vorige boek al bleek, werd Munkel bijvoorbeeld flink gepest omdat hij zo klein is. In dit tweede deel staat het thema vriendschap iets meer centraal, en wat dat betreft blijkt het helemaal niet uit te maken als je een beetje anders bent dan anders. Munkel Trog en de Wonderezel is dus zeker niet alleen maar grappig en raar, maar ook heel herkenbaar, wat het extra leuk maakt om te lezen!

Georgien Overwater
Net zoals bij het vorige deel zijn de illustraties in Munkel Trog en de Wonderezel weer gemaakt door Georgien Overwater. In ons interview met haar vertelde ze al dat Munkel één van haar favorieten is, en dat is op elke pagina van het boek terug te zien. Haar kleurrijke illustraties passen perfect bij het verhaal en zijn minstens even grappig als het verhaal zelf. Ze laten op een fantasievolle en vrolijke manier zien hoe het leven op de Bulderberg eruitziet, en samen met de mooie plattegrond van de Bulderberg op de schutbladen van het boek, laten ze Munkels verhaal helemaal tot leven komen!

Met Munkel Trog en de Wonderezel heeft Janet Foxley een superleuk, spannend en grappig vervolg geschreven op Munkel Trog. Het verhaal is weer lekker raar, maar ook heel herkenbaar, en wordt perfect ondersteund door de minstens even grappige illustraties van Georgien Overwater. We kunnen alleen maar hopen dat Foxley nog lang niet klaar is met Munkels avonturen, want het einde van dit tweede deel maakt erg nieuwsgierig naar meer!

[product_page sku=”9789047705819″]

Munkel Trog en de Wonderezel Boek omslag Munkel Trog en de Wonderezel
Janet Foxley