Interview met Georgien Overwater

0
68

 Georgien Overwater (1958) studeerde aan de kunstacademie van Arnhem en illustreerde al veel kinderboeken in binnen- en buitenland. Voor Ploegsma deed ze dat voor de Floor-boeken van Marjon Hoffman en de boeken over Stijn, uitvinder van René van der Velde. Voor Lemniscaat illustreerde ze de boeken over Dr. Proktor en Munkel Trog. Wij vroegen Georgien naar haar ervaringen bij het tekenen van deze fantasierijke kinderboeken.

georgien

georgienoverwaterJe bent al van kinds af aan aan het tekenen, was je er ook altijd al zeker van dat je illustrator wilde worden?

Ik twijfelde eraan of ik mijn brood zou kunnen verdienen met tekenen en heb daarom grafisch ontwerp gestudeerd op de kunstacademie in Arnhem. Maar uiteindelijk ben ik toch alleen illustraties en tekenfilmpjes gaan maken.

Had of heb je daarbij een voorbeeld van een illustrator die je altijd hebt bewonderd?

Ik ben dol op Sempe. En verder nog heel veel tekenaars,zoals onder andere Quentin Blake, Tony Ross, William Steig, Jaap Vegter, Brecht Evens, Maria Kalman, M.Sasek, Ludwig Bemelmans. En nog veel meer… Het belangrijkste is voor mij of een tekenaar mensen goed kan tekenen. Dat hij of zij je meeneemt een tekening in en dat je kan voelen wat die mensen voelen.

Je hebt al verschillende series mogen illustreren. Mag je altijd het verhaal lezen voordat je aan je werk begint?

Je moet het verhaal goed lezen voordat je begint te tekenen. Janet Foxley schrijft dat Munkel een grijze huid heeft met wratten en een kromme rug,precies wat alle reuzen in De Bulderberg hebben, en wat zij normaal en mooi vinden. Ik mag Munkel dan niet roze met een recht ruggetje tekenen!

Je bent ook betrokken bij Sesamstraat, waar je onder andere animaties voor maakt. Hoe is het om aan deze show te werken?

Het zijn heel leuke opdrachten! Ik word erg vrij gelaten en de samenwerking met de Sesamstraatredactie is heel fijn. Ik hou erg van animatie, bijvoorbeeld de films van Paul Driessen, Frederic Back, Caroline Leaf, Harrie Geelen en anderen.

georgienoverwaterKun je wat vertellen over het illustratieproces voor boeken? Hoe ga je precies te werk?

Ik lees het manuscript goed, liefst niet thuis of op mijn werkplek,maar in een tuin, in de trein of in een cafe. Dan maak ik heel veel schetsjes en aantekeningen. Nadenken op papier over hoe de figuren er uit zouden kunnen zien: dik of dun, gemeen of juist lief enzovoort. Dat vind ik altijd heel leuk om te doen: het hoeft nog niet mooi te wezen en je kunt nog alle kanten op. Daarna begin ik met illustreren:dat kan nog wel eens een gevecht zijn; er verdwijnt nogal wat in de prullenbak…

Als je illustraties maakt van een boek die al is verschenen in een andere taal (zoals bijvoorbeeld Munkel Trog), hou je dan ook rekening met de oorspronkelijke illustraties, of ga je geheel uit van je eigen stijl?

Soms kijk ik wel even wat voor illustraties erbij staan in het buitenlandse boek. Maar daarna vergeet ik dat weer en verzin ik zelf hoe ik het ga tekenen.

Wij waren erg gecharmeerd van de verhalen en de tekeningen van Munkel Trog. Heb je zelf een favoriet boek (of serie) van alle boeken die je hebt gedaan?

Munkel is 1 van mijn favorieten en ook de Dr. Proktor boeken van Jo Nesbo. Alle illustraties voor deze boeken heb ik met veel plezier gemaakt,omdat de verhalen zo leuk en zo gek zijn!

Zijn er wel eens projecten die je afslaat omdat het verhaal je niet aanstaat?

Ja,bijvoorbeeld paardenboeken. Ik ben bang voor paarden en zie ze het liefst achter een hekje in de verte.Dan zijn ze wel prachtig!

georgienoverwaterWat voor illustraties maak je het liefst?

Gekke illustraties,zoals voor Munkel en Proktor. Het bedenken van omgevingen en gebouwen vind ik ook heel leuk. Er komt straks een boek uit bij Leopold over Amsterdam. Ik heb buiten zitten schetsen, en die schetsen omgewerkt tot illustraties. Interessant om die gebouwen te bestuderen! Met versierseltjes, rare hoekjes, tierlantijnen, pilaartjes en noem maar op. Maar ook eenvoudige zwart/wit illustraties zoals voor de Floorboeken van Marjon Hoffman, zijn fijn om te maken. Daar gaat het meer om mensen in het gewone dagelijkse leven en wat ze allemaal meemaken aan ditjes en datjes.

Wat zijn de moeilijkste momenten aan het illustreren van een verhaal?

Als je een deadline hebt die bijna niet te halen valt!

Zou je het leuk vinden ook ooit een eigen verhaal te schrijven (en daarbij natuurlijk te illustreren)?

Dat hoeft voor mij niet per se. Ik vind het ook erg leuk om andermans verhalen te illustreren. Een goed manuscript; daar kan ik echt van genieten!

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here