Drakenvuur – An Janssens

0
93

Omslag Drakenvuur

Terwijl het noorden bevriest en het zuiden brandt, ligt de enige hoop van de mensheid in een oude voorspelling: een tovenaar en een vuurdraak zullen samen de wereld redden. Of het tegenovergestelde… Precies drie jaar geleden zag de jonge tovenaar Var het meisje met de rode ogen door een spiegel in het paleis dat hij met zijn rebellen overmeesterde. Nu, met zijn nieuw verworven krachten, is hij vastbesloten door de Grote Muur heen te breken om haar te vinden. De vuurdraak Thala wacht aan de andere kant op hem om de eeuwenoude bezwering die het land teistert te eindigen. Ze krijgen hierbij hulp van machtige bondgenoten als de IJsdraken Ursus, Lotte en Lucca en de Magiezuiger Nevsemir.

Ondertussen is de Buigmoeder Var door de Muur gevolgd, en zij zal tot het uiterste gaan om hem bij Thala weg te houden. Terwijl ze zich voedt met de krachten van een onbekende tovenaar, en haar magie gebruikt om een andere gedaante aan te nemen, zet ze haar bloedige achtervolging in.

In ons interview met An Janssens vertelde ze dat het verhaal oorspronkelijk een trilogie zou worden, het daarna in een tweeluik zou worden gegoten, maar later toch weer uit elkaar zou worden gehaald om een trilogie te vormen. Ik ben zelf erg blij met dit besluit, omdat elk boek op deze manier aanvoelt als een mooi afgerond verhaal. In deel één werd de wereld aan ons voorgesteld via Thala en haar wereld van ijs. In deel twee kwamen we aan de andere kant van de Muur terecht bij Var, de jonge tovenaar die samen met alle mensen aan die kant van de Muur woonden om de verzengende hitte te weerstaan.

In hun ‘eigen’ boeken zijn beide hoofdpersonages achter hun gaven en kwaliteiten gekomen en in dit derde deel komt dit goed tot zijn uiting. Het zijn krachtige personages geworden die hun mannetje (en vrouwtje) staan. Hun relatie voelt soms een beetje geforceerd versneld, maar de onderlinge chemie is zeker aanwezig. De IJsdraak Ursus steelt daarbij, net als in een groot deel van boek één, de show. En het is maar goed dat Ursus van zich laat spreken, want de reis die wordt gemaakt is vol obstakels. Net zoals in de eerste twee boeken gaat er niks van een leien dakje en blijft het tot het einde spannend hoe het af zal lopen. Af en toe lijkt er geen einde te komen aan de misère die de hoofdpersonages ondervinden, maar er blijkt altijd een uitweg gevonden te kunnen worden.

Fijne wereld
In mijn vorige recensies noemde ik de originaliteit van de schrijfster al als een groot pluspunt. Dat ze ook in dit derde boek  haar wereld weer weet te vullen met nieuwe vondsten, laat zien dat Janssens haar fantasie nog steeds op volle toeren kan laten werken. Er zijn wellicht wat minder nieuwe personages te verwelkomen, maar desondanks is er meer dan genoeg te ontdekken in de magische kunsten van de hoofdpersonages.

Deze interessante wereld wordt prettig gecombineerd met een heel prettige schrijfstijl. Er zit veel vaart in het verhaal (zowel figuurlijk door het gebruik van taal, als letterlijk door de snelheid van de vele gebeurtenissen), wat je de bladzijdes doet blijven omslaan. Doordat je het verhaal door de ogen van verschillende personages volgt, blijf je op de hoogte van wat er op alle fronten gebeurt en wordt er op die manier naar de climax toegewerkt. Deze wordt echter wel erg vroeg ingezet, waarna er tot het einde van het boek ontzettend veel actie gaande is. Wellicht had dit iets beter gedoseerd kunnen worden om een evenwichtiger geheel te krijgen.

Drakenvuur is een sterke afsluiting van de Draken-trilogie en laat de groei zien die An Janssens sinds het winnen van de Luitingh manuscriptenwedstrijd heeft doorgemaakt. Ze heeft een heel prettige schrijfstijl en door het wisselen van de gezichtspunten wordt er leuk gespeeld met het verhaal en blijft de interesse van de lezer continu aanwezig. Ik hoop dat we nog heel lang van de verbeeldingskracht van deze auteur mogen genieten en kan niet wachten op haar nieuwe project!

[product_page sku=”9789024567768″]

Drakenvuur Boek omslag Drakenvuur
An Janssens
9789024567768
Davey is de fantasywereld ingetrokken door grootheden als Terry Brooks, Raymond E. Feist en Robert Jordan. In de loop van de jaren verslond hij vele fantasyboeken, maar de epische fantasy blijft toch altijd een bijzondere plek in zijn hart hebben.