Munkel Trog – Janet Foxley

0
12

Omslag Munkel Trog

Munkel Trog is het buitenbeentje van zijn familie. En niet alleen van zijn familie, van alle inwoners van Bulderberg! Dat zijn namelijk allemaal reuzen, terwijl Munkel niet groter is dan een Kriel (een mens in reuzentaal). Maar toch is hij een echte reus, met een mooie, grijze huid met hier en daar een wrat, de ruige wenkbrauwen en vlezige neus van zijn vader en zijn moeders uitpuilende ogen en scheve, gele tanden. Het enige wat er aan Munkel mankeert is dat hij klein is, waardoor zelfs zijn jongere broer hem al lang voorbij is gegroeid! En klein zijn is geen pretje in Bulderberg, waar alles reusachtig groot is en niets gemaakt is voor reuzen met een Kriellengte.

Maar klein zijn is jammer genoeg niet Munkels enige probleem. De Reuzenexamens staan voor de deur en omdat Munkel maar twee vakken heeft kunnen volgen (Krielstudies en Drakenkunde – de enige twee vakken waar geen reuzenkracht voor nodig is) is de kans klein dat hij ooit een baan zal vinden. Daarom besluit Munkel maar eens een kijkje te gaan nemen bij de Krielen. Zou daar misschien een plekje voor hem zijn?

Spannend en fantasievol
Munkel Trog is een fantasievol verhaal dat vol zit met doldwaze avonturen. Munkel mag dan de kleinste van heel Bulderberg zijn, hij is zeker ook de vindingrijkste, en dat zorgt voor heel wat grappige gebeurtenissen. Nadat de Krielen de reuzen lang geleden hebben weggejaagd met hun moordstokken (lees: geweren) hebben de reuzen zich opgesloten en een muur rondom Bulderberg gebouwd, zodat geen Kriel ze meer kan vinden. Maar ondertussen zijn ze helemaal vergeten hoe zo’n Kriel er nou ook alweer uitzag.

Qua uiterlijk komt Munkel eigenlijk het dichtst in de buurt van de Krielen en dat vindt hij niet eens zo erg. Hij past namelijk als enige de Krielkleren die in het Krielmuseum hangen, en dat geeft hem het perfecte excuus om de Krielen ook eens in het echt op te zoeken. Maar de Krielen blijken toch wel enorm te verschillen van Munkel en die metalen karren die uit zichzelf vooruitgaan zijn ook erg eng! Een beetje verdrietig besluit Munkel weer terug te gaan naar Bulderberg, waar hij tot overmaat van ramp ook nog eens zakt voor zijn examen Krielstudies, omdat hij nu veel meer over Krielen weet dan zijn leraren. En daar blijft het niet bij, want even later blijkt dat Munkels broertje Grub een van de draken van Bulderberg heeft laten ontsnappen en een Kriel heeft ontvoerd! Hoe moet Munkel dat nu allemaal weer zien op te lossen?

Grappige gebeurtenissen
De spannende en fantasievolle verhaallijn van Munkel Trog is echter zeker niet het enige leuke aan dit boek. Het verhaal zit namelijk vol met grappige namen voor grappige personages, waaronder die van Munkel zelf natuurlijk, maar ook Munkels zusje Flots (bijnaam Hotseflots) en de draak Snark zijn leuk bedacht. En daarnaast barst het boek ook nog eens van de geweldige details en bedenksels. Zo zijn de reuzen dol op smerige dingen – zoals vossticks met haarballen, spoelwatersoep en knapperige egelpastei – en vieren ze hun feestjes met attracties zoals de Spetterende Steenpuist Show, de Vetste Pukkel en Egelkegelen. Dit alles zorgt ervoor dat Munkel Trog moeilijk zonder lachen te lezen is.

Ook de prachtige en sfeervolle tekeningen van Georgien Overwater zijn vaak erg grappig. Ze ondersteunen het verhaal perfect, door precies te laten zien wie iedereen is en hoe het leven eraan toe gaat op Bulderberg. Daarbij zit er voorin het boek een gedetailleerde plattegrond van Bulderberg, waardoor je precies kunt zien waar Munkel leeft. Het is daarom ook absoluut niet moeilijk om je al zijn maffe avonturen voor te stellen!

Hedendaags
Het lijkt alsof Munkel Trog alleen maar uit fantastische gebeurtenissen en onmogelijke avonturen bestaat, maar eigenlijk verschilt Munkels leven helemaal niet zo veel van het onze. De thema’s die in het boek voorkomen zijn hedendaags en herkenbaar voor veel kinderen: Munkel wordt bijvoorbeeld gepest omdat hij anders is en zoekt een oplossing omdat hij niet langer het buitenbeentje wil zijn. Daarbij kan zijn broertje soms een behoorlijke lastpak zijn en maakt het groepje populaire kinderen Munkel regelmatig het leven zuur op school. Gelukkig blijkt Munkel erg slim te zijn en weet hij misschien wel een oplossing te vinden die iedereen versteld zal doen staan!

Munkel Trog is een spannend en grappig verhaal, vol fantasievolle avonturen en geweldige bedenksels. Met al die nieuwe begrippen kan het verhaal soms wat ingewikkeld zijn voor jongere kinderen, maar de grappige personages, prachtige illustraties en de mooie boodschap in het verhaal zorgen er toch voor dat Munkel Trog een geweldige (voor)leeservaring is.

Vorig artikelWolven 2: Geheimen van de Wolven – Dorothy Hearst
Volgend artikelCinder – Marissa Meyer