Mijn vriend de heksenkat – Sanne Miltenburg

0
16

Salmiak de heksenkat is weggelopen bij zijn heks Feeks. Feeks is namelijk geen leuke heks: ze is heel gemeen en laat Salmiak allemaal moeilijke klusjes voor haar doen. En zelfs al doet hij zijn uiterste best, ze is nooit tevreden. Dus besluit Salmiak ervandoor te gaan. Hij komt terecht bij een wel heel bijzonder jongetje: Noah.

Als Noah op een avond het katje Salmiak voor zijn deur ziet staan, is hij meteen verliefd. Het katje blijkt namelijk wel heel bijzonder te zijn: hij spreekt mensentaal! Noah besluit het dier te verzorgen en te beschermen tegen de gemene, oude heks. Dat blijkt alleen gemakkelijker gezegd dan gedaan. De boze heks Feeks is namelijk op zoek naar haar kat. Kan Noah zijn nieuwe vriendje beschermen?

Een prentenboek voor Halloween

Mijn vriend de heksenkat verscheen oktober vorig jaar, en als je het prentenboek bekijkt, zie je algauw wat het thema van dit verhaal is: Halloween. Op het omslag staan een mooie zwarte kat, een heks op een bezemsteel en niet te vergeten: pompoenen! Ook in het verhaal zelf speelt de feestdag een belangrijke rol: het is namelijk Halloween wanneer Salmiak bij zijn baasje wegloopt en de feestdag geeft Noah ook nog eens een heel goed idee om Salmiak van de gemene heks te redden!

Mijn vriend de heksenkat is een ideaal voorleesverhaal voor de allerkleinste griezelfans.

Toch is dit prachtig uitgevoerde prentenboek zeker niet alleen leuk om (voor) te lezen rondom Halloween. Het is ook gewoon een heel mooi en lief verhaal over katten, heksen en vooral vriendschap. Hoewel het boek maar 32 pagina’s dik is, weet schrijfster en illustrator Sanne Miltenburg op die paar pagina’s een heel bijzondere vriendschap te creëren. Meteen vanaf de eerste pagina spat de liefde tussen mens en dier ervan af, zowel in tekst als in beeld, wat dit prentenboek een hartverwarmend verhaal maakt om te lezen.

Sfeervolle, soms best spannende illustraties

Wat dit verhaal extra mooi en levendig maakt, zijn de prachtige, paginagrote illustraties. Het begint al met de schutbladen, die eigenlijk gewoon al onderdeel van het verhaal zijn en vol met leuke, kleine details zitten. De illustraties geven de sfeer van het verhaal perfect weer: waar het verhaal nog niet zo spannend is, zijn de illustraties licht en vriendelijk, maar hoe spannender het verhaal wordt, hoe donkerder ook de tekeningen worden.

Juist door die soms best wel enge illustraties kan het verhaal misschien wat te spannend zijn voor de allerkleinsten. Maar hoe spannend het verhaal ook is, gelukkig weet de auteur er aan het eind toch nog een positieve en grappige draai aan te geven, waardoor die gemene, oude heks toch ineens een stuk minder eng lijkt. Al met al is Mijn vriend de heksenkat dus een ideaal voorleesverhaal voor de allerkleinste griezelfans.

Met Mijn vriend de heksenkat heeft Sanne Miltenburg een fantasievol en hartverwarmend prentenboek geschreven vol prachtige, levendige illustraties. Het thema dat centraal staat is Halloween, maar ook buiten Halloween blijft het een heerlijk verhaal om voor te lezen. Een echte aanrader voor de allerjongste fantasyfans en kattenliefhebbers van alle leeftijden.

Mijn vriend de heksenkat Boek omslag Mijn vriend de heksenkat
Sanne Miltenburg
9789044834185