Midnight Jewel – Richelle Mead

0
290

Als Sirminicaanse vluchteling heeft Mira niet veel opties. Ze heeft geleerd om zich aan te passen om zo te kunnen overleven en om niemand te vertrouwen. Op zoek naar een beter leven meldt ze zich aan bij The Glittering Court, waar meisjes van eenvoudige komaf een hoogstaande opleiding krijgen om hen om te vormen tot keurige jongedames die klaar zijn om te trouwen. Maar Mira heeft zo haar eigen agenda. Ze wil de oversteek naar Adoria niet alleen wagen voor een beter leven voor zichzelf, ze wil ook haar broer terugvinden. Maar waar begint je zoektocht in een totaal onbekende wereld waar gevaren en geheimen schering en inslag zijn? En wat als je toch verliefd wordt, net op het moment dat je je eigenlijk geen afleiding kunt veroorloven?

Weelde en geheimen
Midnight Jewel is het vervolg op The Glittering Court van Richelle Mead, maar eigenlijk is het niet zozeer een vervolg maar wel een hervertelling van deel één vanuit het perspectief van Mira in plaats van Adelaide. Ze hebben zo beide hun redenen gehad om zich aan te melden bij The Glittering Court en nu krijg je de mogelijkheid om de gebeurtenissen van deel één op een heel andere manier te bekijken. Midnight Jewel begint eigenlijk al meteen met een groot geheim dat het verloop van deel één enorm bepaalde en dat je nu vanuit een ander perspectief meekrijgt. Mira is ook totaal anders dan Adelaide, ook al dragen ze allebei geheimen met zich mee. Ze is veel zelfstandiger en laat zich minder snel dingen opdringen. Ook haar Sirminicaanse achtergrond en de vooroordelen die daarmee gepaard gaan hebben haar sterk gevormd. Haar dubbele agenda voelt anders aan dan die van Adelaide, omdat ze haar enige familielid probeert te vinden en redden en dat is toch anders dan je eigen identiteit verborgen proberen te houden.

Hoewel je de grote lijnen van het verhaal al kent, zit er nog meer dan voldoende in om de lezer te boeien en de spanning erin te houden.

Natuurlijk heb je ook de weelde die niet zo alledaags was voor Mira en waar zij toch meer aan moet wennen dan Adelaide. Zij was er al aan gewend om zich in die kringen te begeven en zich te houden aan de gedragsregels die de meisjes in The Glittering Court aangeleerd kregen. Voor Mira zijn de jurken en de juwelen een heel andere wereld dan waar ze aan gewend was en je merkt dat ze het daar soms wel een beetje moeilijk mee heeft. Zij leidt een luxeleventje, terwijl dat voor veel Sirminicanen een verre droom is. De omschrijvingen van de jurken en de huizen zijn ook erg rijk en je ziet de meisjes dan ook zo rondlopen in hun nieuwe outfits. Richelle Mead is erin geslaagd om de sfeer die ze in deel één had beschreven hier te behouden.

Spanning en romantiek
Hoewel in Midnight Jewel eigenlijk dezelfde hoofdgebeurtenissen plaatsvinden als in The Glittering Court en je dus de rode draad al weet (en het einde ook), weet het verhaal je toch inspanning te houden. Het verhaal is ook iets anders ingedeeld. Hoewel het deel van de opleiding in The Glittering Court ook niet zo heel erg lang was, is het hier nog wat korter en vinden de meeste gebeurtenissen plaats in Adoria. Op zich is dat niet zo verwonderlijk, want voor Mira zijn er op dat moment in het verhaal nog geen echte bedreigingen zoals bij Adelaide.

Het zwaartepunt van de gebeurtenissen ligt dus meer na de afvaart richting en de aankomst in Adoria. Mira leek in deel één al wel wat mee te maken, maar je wist niet precies wat en al die zaken kom je nu te weten. Mira’s leven in Adoria is wel iets spannender dan dat van Adelaide. Ze beweegt continu in een grijze zone om zichzelf en anderen te helpen en dat maakt Midnight Jewel net iets spannender dan deel één. Er zit wat meer actie in, omdat Mira zelf meer in handen neemt in de wereld, terwijl Adelaide zich meer via sociale wegen en dergelijke een weg baant naar haar doelen.

In een boek als dit kan romantiek natuurlijk niet achterwege blijven en Richelle Mead heeft die romantische toets erg mooi verweven met de rest van het verhaal. Het bouwt zich langzaam op en de nodige strubbelingen zijn ook aanwezig zonder dat het te voor de hand liggend of saai wordt. Het is erg ontspannend en spannend tegelijk.

Midnight Jewel is een leuke aanvulling op het eerste deel, The Glittering Court, omdat het verhaal vanuit een ander perspectief wordt verteld en toch voldoende spanning en romantiek weet op te wekken. Hoewel je de grote lijnen van het verhaal al kent, zit er nog meer dan voldoende in om de lezer te boeien en de spanning erin te houden. Een echt young adult-boek om van te genieten in de zomerzon.

Midnight Jewel Boek omslag Midnight Jewel
The Glittering Court
Richelle Mead