The Glittering Court – Richelle Mead

0
191

Als gravin heeft ze alles wat haar hartje begeert: mooie kleren, een gevolg aan kamermeisjes die haar op elke wenk bedienen en een status waarmee ze iedereen om de vinger kan winden. En toch is de jonge Lady Witmore, Gravin van Rothford, ten einde raad. Het familiefortuin slinkt en om haar familie van het onheil te redden moet ze trouwen. En niet met zomaar iemand: hij moet geld hebben en liefst ook nog eens een afstammeling zijn van de grote Rupert, Eerste Graaf van Rothford. Als het aan haar grootmoeder ligt, is die persoon haar neef Lionel.

Om te ontsnappen aan haar lot en eindelijk zelf haar leven in handen te kunnen nemen, neemt ze de plaats in van haar dienstmeisje dat uitgekozen is voor The Glittering Court, een bedrijf dat meisjes van lage komaf een stoomcursus geeft tot nette jongedame. In het holst van de nacht laat ze alles achter, zelfs haar naam. Het is de start van het avontuur van haar leven, maar de kans op ontdekking is levensgroot. Ze moet alles op alles zetten om de controle over haar eigen leven te behouden en te slagen voor de hoge eisen van The Glittering Court.

Bye, bye prinsessenleven
Richelle Mead kennen we nog van de series Academicus Vampyrus en De Alchemisten, maar nu heeft ze een heel nieuwe omgeving geschapen met nieuwe personages en nieuwe uitdagingen. De cover liegt er niet om: het draait allemaal om glitter en glamour en het geld dat mensen er aan willen uitgeven en, nog belangrijker, wat ze er aan kunnen verdienen. Lady Witmore is duidelijk nog jong, maar ze weet wel dat ze haar leven niet onder controle heeft en dat ze gevangen zit in haar gouden kooi als Gravin van Rothford.

In de eerste hoofdstukken leer je al dat ze voldoende moed en lef heeft om aan haar lot te ontsnappen en het leven van haar dienstmeisje Ada (voluit Adelaide) over te nemen. Ze heeft het er even moeilijk mee, maar het zou pas vreemd zijn als dit niet het geval was. Richelle Mead geeft de verwarring en daaropvolgende vastberadenheid goed weer. De nieuwe Adelaide wil niet echt weg uit haar omgeving en haar grootmoeder achterlaten, maar een huwelijk met haar op gerst verzotte neef Lionel en zijn controlerende moeder is de laatste nagel in haar gouden kooi. Je voelt echt dat ze zich opgesloten en machteloos voelt.

Dus als ze kort na haar verloving te horen krijgt dat haar kamermeisje Ada uitgekozen is voor The Glittering Court beseft de jonge gravin dat ze een kans toegeworpen krijgt om haar leven in eigen handen te nemen. Na wat overreding krijgt ze Ada zover dat ze haar plaats kan innemen zonder dat iemand het doorheeft. Dat het allemaal snel vooruit gaat, is eigenlijk niet zo vreemd. Ze krijgt maar één avond de tijd om alles te regelen en ervandoor te gaan. Binnen enkele hoofdstukken begint ze dan ook al aan haar nieuwe leven als meisje van lage komaf en als lezer word je daardoor meteen het verhaal ingezogen. Vanaf de eerste letter laat het verhaal je niet meer los.

Met The Glittering Court heeft Richelle Mead opnieuw een verslavende verhaallijn weten op te bouwen die je vanaf de eerste tot de laatste letter aan het boek gekluisterd houdt.

Een ongelooflijke reis
Daarna neemt Richelle Mead je mee op een ongelooflijke reis, waarbij Adelaide een hele hoop obstakels moet overwinnen. Het verhaal is een wervelwind van gebeurtenissen met een hoop glitter en glamour (alleen de cover zegt het al), en Adelaide beseft gaandeweg dat ze wel haar vrijheid min of meer gewonnen heeft door de plaats in te nemen van haar dienstmeisje, maar dat er ook een donkere keerzijde zit aan haar nieuwe leven. Ja, ze krijgt een opleiding en ze heeft nog steeds mooie kleren, en gaandeweg krijgt ze zelfs vriendinnen. Deze hebben ook zo hun geheimen, maar dat weerhoudt hen er niet van om elkaar te steunen en een diepe band te krijgen. Vroeger zou ze nooit met hen zijn omgegaan en nu zijn ze haar beste maatjes. Dat maakt Adelaide en de anderen menselijker. Maar het is toch moeilijker dan gedacht om haar identiteit verborgen te houden en zo de controle over haar nieuwe leven te kunnen behouden.

Op sommige punten zijn de gedachten van Adelaide wel echt tienerachtig, maar Richelle Mead schrijft het zo dat je wel begrip voelt voor Adelaides situatie. Uiteindelijk groeit Adelaide als personage doordat ze tijdens de opleiding van The Glittering Court het een en ander meemaakt (al dan niet door haar eigen toedoen) en zo verandert ze gaandeweg in een jonge vrouw in plaats van een prinses op de erwt te blijven. Die ontwikkelingen in het verhaal maken dat je gekluisterd blijft aan de pagina’s.

Snelle ontwikkelingen
Doordat het verhaal een wervelwind aan gebeurtenissen aaneenrijgt, gaat dit af en toe wel een klein beetje ten koste van de diepgang. Het verhaal gaat zo snel dat je soms zou willen dat Richelle Mead meer tijd aan bepaalde zaken had gespendeerd. Het verhaal is zo leuk dat het zeker niet erg zou zijn geweest als bepaalde onderdelen iets langer hadden geduurd om zo nog meer details aan het verhaal toe te voegen en ook de personages nog meer te laten ontwikkelen. Die ontwikkeling is er nu ook wel, maar het gaat allemaal nogal snel. Als het wat trager was gegaan, dan was het misschien nog wat makkelijker geweest om met de personages mee te leven. Aan de andere kant is er geen enkel moment waarop het verhaal gaat vervelen. Het ene is nog maar net gebeurd of het volgende staat al voor de deur dus je blijft echt wel vastgezogen aan de bladzijden. Jammer dat deel twee pas volgend jaar uitkomt, want The Glittering Court leest als een trein en je wilt niets liever dan verder lezen.

Met The Glittering Court heeft Richelle Mead opnieuw een verslavende verhaallijn weten op te bouwen die je vanaf de eerste tot de laatste letter aan het boek gekluisterd houdt. Het verhaal heeft een beetje spanning en het leest als een trein. Een echte Young Adult die je niet meer loslaat, al zou je soms net iets meer tijd willen voor bepaalde onderdelen. Toch, wat mij betreft kan het vervolg er niet snel genoeg zijn!

[product_page sku=”9789025873103″]

The Glittering Court
Richelle Mead