Showstopper – Hayley Barker

0
359

Engeland is verdeeld in twee volken: de Zuiveren en de Droesems. De Zuiveren zijn de blanke elite, terwijl de Droesems worden beschouwd als uitschot dat in sloppenwijken woont. Hoshiko is koorddanseres bij het Circus, een show die vaak hun artiesten laat sterven door levensgevaarlijke acts. De Zuiveren vinden het fascinerend om de artiesten te zien sterven, en het Circus is daarom ook een populaire attractie onder de elite. Maar dan wordt Ben, de zoon van de minister van Droesemhandhaving, verliefd op Hoshiko als hij haar tijdens de show ziet. Hij wil haar maar al te graag redden en realiseert zich dat het systeem dat zijn moeder handhaaft totaal onmenselijk is. Kan Hoshiko ontsnappen uit dit gevaarlijke circus?

Fijne en spannende schrijfstijl, maar de wereld heeft meer opbouw nodig
Showstopper is een boek waar je doorheen vliegt. Hayley Barker heeft een fijne schrijfstijl en gebruikt korte hoofdstukken, zodat je goed in het verhaal blijft. Je wisselt tussen twee perspectieven: dat van Hoshiko en dat van Ben. Beide personages hebben een hele andere achtergrond, waardoor je beide kanten van het verhaal begrijpt. Hayley Barker houdt een goede vaart aan en bouwt op naar een spannend slot waarbij de spanning om te snijden is. Wel is de doelgroep van Hayley Barker moeilijk aan te duiden. Sommige gebeurtenissen in Showstopper zijn gruwelijk en absoluut niet voor jonge lezers, maar de schrijfstijl voelt op sommige punten erg kinderlijk aan.

Showstopper is een boek waar je doorheen vliegt.

De opbouw van de wereld van Showstopper had alleen iets meer uitgewerkt kunnen worden. Engeland is veranderd in een staat waarin er ernstige discriminatie is en waarbij de Droesems onder afschuwelijke omstandigheden leven. De Zuiveren worden ook geïndoctrineerd om zo veel haat te voelen voor de minderheden, maar dit is heel extreem gemaakt. Ben is de enige Zuivere die inziet dat de Droesems ook gevoelens hebben, maar waarom heeft niemand anders hieraan gedacht? De Zuiveren smullen van dodelijke gevallen in het Circus, wat haast onmenselijk is. De wereld is heel gruwelijk neergezet, maar de opbouw is nog niet overtuigend genoeg om realistisch over te komen.

Twee bijzondere personages die strijden voor rechtvaardigheid
Ben en Hoshiko zijn allebei sympathieke personages die je met gemak in je hart sluit. Hoshiko is een meisje dat op jonge leeftijd is weggerukt bij haar familie. Ze moet met gevaar voor eigen leven op een koord haar act uitvoeren, waarbij ze veel angst heeft voor de directeur van het Circus. Ze geeft veel om de andere artiesten, maar elke show kan de laatste show voor ieder van hen zijn… Ondanks de vreselijke omstandigheden heeft Hoshiko een hart van goud, waardoor je veel respect voor haar krijgt. Ben zit juist aan de andere kant van de maatschappij. Als zoon van de minister van Droesemhandhaving leeft hij in alle rijkdom en heeft hij constant bodyguards die hem beschermen. Hij heeft geleerd om de Droesems te verafschuwen, maar hij krijgt al snel gevoelens voor Hoshiko. Hij ziet in hoe slecht deze vorm van maatschappij wel niet is en doet er alles aan om Hoshiko te bevrijden uit het Circus, wat hem heel dapper maakt.

De romantiek in het boek komt alleen vrij abrupt. Er wordt nauwelijks aanloop gegeven voor een liefdesband tussen de personages, het komt namelijk echt uit de lucht vallen. De auteur doet haar best om in detail de nare situatie van de Droesems te beschrijven, maar de aandacht voor de beschrijvingen van de Droesems zorgt ervoor dat ze minder aandacht besteedt aan de banden tussen de personages. Hierdoor weet het verhaal niet de hoge verwachtingen waar te maken die de achterflap meldt, aangezien er vergelijkingen worden gemaakt met De Hongerspelen.

Showstopper is een interessant begin van een tweeluik, maar de grote actie zal moeten wachten tot het slotdeel. Showstopper is een aanloop naar een verandering in de maatschappij, maar gelukkig is er ook genoeg spanning te vinden in dit eerste deel. De opbouw van de wereld en de relaties tussen de personages had wel iets meer uitgewerkt kunnen worden, maar de vlotte schrijfstijl en de perspectiefwisselingen zorgen ervoor dat je geboeid blijft tijdens het lezen van dit verhaal. Het boek laat in ieder geval zien dat we echt op moeten passen met discriminatie, aangezien niemand in zo’n situatie als Showstopper zou willen zitten…

Showstopper Boek omslag Showstopper
Showstopper
Hayley Barker