MaanMysterie – Paul van Loon

0
257

Omslag MaanMysterie

De Kinderboekenweek is weer begonnen en met welk boek kunnen we die beter aftrappen dan met een nieuwe Dolfje? Dat moet ook uitgeverij Leopold gedacht hebben, want dit zeventiende deel in de populaire Dolfje Weerwolfje-reeks, MaanMysterie, is een echte Kinderboekenweektip. Niet alleen speelt Dolfje zelf namelijk een belangrijke rol in dit verhaal, maar ook opa weerwolf! Opa weerwolf is namelijk verliefd. Maar wie is toch die mysterieuze dame die hij zo lief vindt? En waarom heeft Dolfje zelf ook van die rare kriebels in zijn buik?

Een nieuw verhaal met oude bekenden
MaanMysterie is dus alweer het zeventiende deel in de Dolfje Weerwolfje-serie, maar toch weet schrijver Paul van Loon steeds weer leuke, vrolijke, spannende en originele avonturen te verzinnen voor zijn kleine weerwolfje (dat ondertussen alweer 20 jaar bestaat!). Ook dit verhaal is weer erg leuk om te lezen, vooral omdat alle personages in het boek zich wel érg vreemd gedragen! Waarom doet opa weerwolf toch zo geheimzinnig? Waarom is Leo zo vrolijk en wat is er met Timmie aan de hand? Iedereen lijkt verliefd te zijn, maar Dolfje vertrouwt het niet. Totdat hij zelf een keertje naar de maan kijkt en daarin zijn ware liefde ziet…

Met opa weerwolf in één van de hoofdrollen is MaanMysterie een echte aanrader voor de Kinderboekenweek van dit jaar, al vond ik Dolfjes nieuwste avontuur persoonlijk toch net wat minder spannend dan zijn voorgangers.

Natuurlijk zit MaanMysterie weer vol bekende personages. Zo komen we Dolfje, Timmie en hun ouders weer tegen, maar ook Noura, Leo en opa weerwolf zijn weer van de partij. Er komen zelfs nog een paar oude bekenden om de hoek kijken, zoals de griezelige vampier Valentijn en nog een heel bijzonder iemand die al een tijdje niet meer is opgedoken in de boeken over Dolfje! Dat maakt het verhaal natuurlijk extra leuk en herkenbaar als je de andere boeken over Dolfje ook al hebt gelezen, maar ook als je nog nooit iets over Dolfje hebt gelezen, is MaanMysterie erg leuk. Er zitten namelijk ook genoeg nieuwe personages in die je samen met Dolfje steeds beter leert kennen. En wie weet duiken die later weer op in Dolfjes nieuwe avonturen!

Iets minder spannend
De avonturen van Dolfje en zijn vriendjes zijn over het algemeen vaak vrij spannend en soms ook nog wel eens eng, maar daar is in dit nieuwste deel niet echt sprake van. Het verhaal is in het begin vooral een beetje vreemd en mysterieus, want waar heeft iedereen toch last van en waarom is iedereen toch verliefd op elkaar? Het verhaal draait meer om de relaties tussen bepaalde personages, bijvoorbeeld tussen Timmie en zijn nieuwe vriend Kees, waardoor het tempo deze keer wat lager ligt. Het duurt daarom even voor het verhaal echt op gang komt, maar ongeveer halverwege wordt het gelukkig alweer een stuk spannender.

Toch moet ik eerlijk zeggen dat ik deze Dolfje net wat minder leuk vond dan zijn voorgangers. Het verhaal blijft over het algemeen een beetje vaag en vreemd, en het grote mysterie wordt uiteindelijk ook best wel makkelijk opgelost. Waar het verhaal dus wat langzaam op gang komt, gaat het einde behoorlijk snel. Maar dat neemt gelukkig niet weg dat MaanMysterie, net zoals alle Dolfjes, nog steeds een lief, grappig en deze keer vooral ook hartverwarmend verhaal is, met wederom een mooie boodschap: je mag zijn wie je bent en het is niet erg om anders te zijn!

[product_page sku=”9789025870584″]

MaanMysterie Boek omslag MaanMysterie
Paul van Loon