De Openbaringen van Riyria 2: De Elfentoren – Michael J. Sullivan

0
11

Omslag De Openbaringen van Riyria 2: De Elfentoren

Let op! De recensie bevat spoilers uit De Openbaringen van Riyria 1: Het Koningscomplot
In De Elfentoren volgen we Hadriaan Zwartwater en Rolf Molenbeek op een nieuw avontuur. Wanneer de twee dieven in de stad Colnora in het koninkrijk Warrick op zoek zijn naar de man die verantwoordelijk was voor de opdracht die ze hadden gekregen in het vorige boek, Het Koningscomplot, krijgen ze van het plaatselijke dievengilde te horen dat er een jonge vrouw naar hen op zoek is. Ze vinden haar bij toeval onder een brug waar ze bijna het slachtoffer wordt van een opgewonden dronkenlap. Ze is oververmoeid, vermagerd en smerig en Rolf en Hadriaan besluiten haar naar het plaatselijke hoerenhuis te brengen om haar daar op te laten knappen.

Het meisje heet Trees en ze is vanuit het kleine dorpje Dahlgren in het Koninkrijk Dunmoer naar Colnora gereisd om de twee dieven in te huren. Haar woonplaats wordt namelijk geteisterd door een verschrikkelijk monster. Dit bloeddorstige wezen komt iedere nacht naar het dorp en dood daar een aantal inwoners. De plaatselijke heer en zijn ridders zijn door het beest verzwolgen in een poging het te doden. Het heeft haar hele familie, op haar vader na, al gedood en haar vader is van plan om het beest te trotseren. Ze vreest voor zijn leven en hoopt dat de dieven haar kunnen helpen. Hadriaan en Rolf zien hier niets in, vooral ook omdat Trees hen niet genoeg kan betalen. Zodra de mannen echter van Trees horen dat zij is gestuurd door een oude zwerver zonder handen genaamd Esra, weten ze meteen dat het om de tovenaar Esrahaddon gaat, die zij in Het Koningscomplot uit zijn gevangenis hebben helpen ontsnappen. Als de dieven dan ook nog eens horen dat ze een magisch Elfenzwaard, waarmee ze het beest kunnen doden, uit een Elfentoren moeten halen, zijn ze toch overtuigd en besluiten ze met Trees mee te gaan naar Dahlgren.

Ondertussen wordt prinses Arista van het koninkrijk Melengar door haar broer Koning Alric als ambassadeur van Melengar naar koninkrijk Dunmoer gestuurd. Ze reist mee met een stoet afgevaardigden op weg naar naar de stad Ervanon om daar mee te doen aan de krachtmeting die de kerk heeft georganiseerd. Niemand weet wat deze krachtmeting precies inhoudt en de kerk houdt zijn kaken stijf op elkaar.

Nieuwe gezichten
In Het Koningscomplot was nauwelijks sprake van enige karakterontwikkeling van Hadriaan en Rolf. Er werd slechts gehint naar mogelijke gebeurtenissen uit hun verleden. In De Elfentoren komen we eindelijk meer te weten over de geschiedenis van de twee dieven, maar ook hier blijft het nog vaag. Het vermoeden bestaat dat we met ieder boek iets meer over de dieven te weten zullen komen. Het einde van dit boek maakt in ieder geval heel erg nieuwsgierig naar de achtergrond van Hadriaan en Rolf. Prinses Arista heeft moeite om zich te schikken in haar rol als ambassadeur van Melengar en is zeer onzeker over zichzelf, nadat ze in Het Koningscomplot werd beschuldigd van hekserij. Ze heeft het gevoel dat niemand echt aan haar zijde staat. Ook de gebroeders Fanen komen in het verhaal terug en laten weer een mooi staaltje zwaardvechten zien.

Naast de vele bekenden gezichten uit het eerste deel uit de serie maken we ook kennis met nieuwe mensen. De grootste rol is hierin weggelegd voor de naïeve en wereldvreemde Trees. Ze is een boerenmeid uit een klein dorp en alles wat ze tijdens haar reis van Colnora terug naar huis tegenkomt is wonderlijk voor haar. Dit levert meer dan eens leuke dialogen op, waarin ze haar verbazing uit over alledaagse dingen. De inwoners van het dorp Dahlgren komen ook allemaal geloofwaardig over als mensen die de hoop zijn verloren en niets anders meer in hun leven hebben dan hun naderende dood.

Sterke voortzetting
Michael J. Sullivan had voordat hij begon met het schrijven van het eerste deel uit de serie De Openbaringen van Riyria, het gehele verhaal, dat uiteindelijk uit zes boeken bestaat, al in kaart gebracht. Hierdoor heeft hij naar eigen zeggen een heel sterk verhaal neer weten te zetten, waarbij in ieder boek iets meer duidelijk wordt over de overkoepelende plot. In Het Koningscomplot was er nog vrij weinig duidelijk van dit plot. De magiër Eshrahaddon werd geïntroduceerd en meteen neergezet als oppermachtig. In De Elfentoren komen we er echter achter dat de magiër ook zo zijn zwakheden heeft. Dit maakt hem een stuk menselijker en toegankelijker dan in het eerste boek. Ook was er sprake van keizergezinden die heel graag weer een keizer als leider van de vele Koninkrijken van Elan zouden zien. Deze mensen waren bereid heel ver te gaan om dit doel te bereiken. Ook hierover wordt in De Elfentoren veel meer duidelijk. Wie zaten er nou echt achter de aanslag op de oude Koning van Melengar en hebben ze hun doel eigenlijk wel bereikt?

In De Elfentoren beleven Hadriaan en Rolf een geheel nieuw avontuur binnen het overkoepelende verhaal. Net als in Het Koningscomplot nemen de dieven een klus aan en proberen die zo goed mogelijk te klaren. Hierdoor heb je aan het einde van het boek niet het gevoel dat er nog niets is afgesloten. Maar de vele hints naar het overkoepelende plot maken wel zeer nieuwsgierig naar het derde deel uit de serie.

Met De Elfentoren heeft Michael Sullivan een minstens zo vermakelijk boek geschreven als het eerste deel in de reeks. Wederom maakt hij gebruik van veel echt goede humor en vermakelijke gevechten. In dit deel uit de serie De Openbaringen van Riyria wordt meer duidelijk over de twee hoofdpersonages en hun verleden. Tevens krijgen we meer inzicht in de overkoepelende plot, welke in uiteindelijk in totaal zes boeken zal beslaan. De mensen die hebben genoten van Het Koningscomplot zullen dat nu weer doen en vervolgens met veel ongeduld op het volgende boek; De opkomst van Nyphron wachten, dat in maart 2013 uit zal komen.

De Openbaringen van Riyria 2: De Elfentoren

Michael J. Sullivan | Luitingh-Sijthoff | 2012
Originele titel: The Riyria Revelations 2: Avempartha

Rolf Molenbeek en Hadriaan Zwartwater worden ingehuurd door een jonge vrouw om haar dorp te vrijwaren van nachtelijke aanvallen. Wat de twee schelmen niet weten, is dat ze zo ongewild betrokken raken bij de snode plannen van de tovenaar Esrahaddon.

Terwijl Rolf zich inspant om de geheimen te ontrafelen van een oude elfentoren, probeert Hadriaan de dorpbewoners zover te krijgen dat ze zich wapenen tegen de onzichtbare vijand. Als vervolgens enkele leden van de Kerk van Nyphron ter plekke arriveren, wordt een reeks gebeurtenissen in gang gezet die gevolgen heeft voor heel het land.