BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Enders – Lissa Price

Enders – Lissa Price

0
155

Omslag Enders

In Starters maakten we kennis met de zestienjarige Callie. Ze leeft in een wereld waarin alle mensen tussen de twintig en zestig jaar oud zijn omgekomen in een biologische oorlog. Haar wereld bestaat uit Starters en Enders: de jongeren en de ouderen, die ondertussen honderden jaren oud kunnen worden. De Enders hebben de leiding genomen en alle werkgelegenheid voor zichzelf opgeëist, waardoor Starters nauwelijks nog een kans maken. Voor hen was er nog maar één oplossing: de Bodybank. Een paar dagen je lichaam uitlenen aan een rijke Ender kon je bakken met geld opleveren. Maar hoe veilig is het om een chip in je hoofd te laten implanteren en je lichaam af te staan aan een vreemde?

Ondertussen is de Bodybank gesloten, maar zijn de Starters met een chip in hun hoofd – ook wel Metals genoemd – nog lang niet veilig. De baas van de Bodybank, de Ouweheer, heeft de jacht op zijn gevluchte proefpersonen geopend en hij heeft verschrikkelijke plannen met ze. Vooral Callie staat hoog op zijn lijst, want zij is de enige Metal die bij bewustzijn kan blijven terwijl haar lichaam overgenomen wordt en zelfs met haar huurder kan communiceren. De Ouweheer heeft speciale plannen met Callie, en daarom wil Callie natuurlijk niets liever dan uit zijn handen te blijven. Samen met de mysterieuze Hyden gaat ze op zoek naar een mogelijkheid om zo veel mogelijk Metals te redden. Maar de macht van de Ouweheer breidt zich uit, waardoor het wel erg gevaarlijk wordt om een chip in je hoofd te hebben…

Snel vervolg
Natuurlijk is het bij een tweede deel altijd slim om vooraf ook deel 1 te hebben gelezen, maar mocht deel 1 alweer een beetje weggezakt zijn, dan kan het bij Enders absoluut geen kwaad om het eerste deel er ook nog weer even bij te pakken. Lissa Price verspilt namelijk geen tijd aan samenvattingen en informatie uit deel 1 en gaat gewoon direct verder waar ze gebleven was. Dit zorgt ervoor dat het best lastig kan zijn om er weer in te komen. Hoe zat het ook alweer met die Oorlogen van de Sporen? Wie waren Michael, Helena, Blake, Sara en Lauren precies? Gedurende het lezen kom je er langzaam maar zeker wel achter, maar om echt weer helemaal in het verhaal te komen is het raadzaam om toch even het eerste deel opnieuw door te bladeren.

In Enders wordt Callies verhaal mooi afgerond, maar de personages en de wereld waarin het verhaal zich afspeelt krijgen niet veel diepgang, waardoor het boek soms wat oppervlakkig blijft.

Een voordeel van Price’ ‘snelheid’ is dat het verhaal al snel heel spannend wordt en erg gemakkelijk doorleest. Starters zat al vol met meeslepende plotwendingen en verhaallijnen die steeds iets ingewikkelder werden, en hoewel het verhaal aan het eind van Starters vrij afgerond leek, gaat Lissa Price daar in Enders gewoon mee door. De Ouweheer heeft namelijk rechtstreeks toegang tot Callies chip en daarom is ze nergens veilig. Ze kan pas rustig ademhalen als de chip uit haar hoofd is of de Ouweheer er niet meer is, en dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig krijgt ze hulp van de knappe en interessante Hyden, maar die blijkt zelf ook een paar geheimen te hebben…

Weinig diepgang
Het feit dat de schrijfster overal erg snel doorheen gaat, zorgt er helaas wel voor dat de diepgang in het verhaal af en toe ontbreekt. Waar Callie in Starters nog een erg geloofwaardig personage was met wie je makkelijk kon meeleven, krijg je in dit deel als lezer niet echt een kijkje in haar hoofd, terwijl het verhaal juist vanuit haar perspectief is geschreven. Het boek zit vol met gebeurtenissen en dialogen, maar nergens wordt echt stilgestaan bij wat Callie denkt of voelt, en hoe ze omgaat met de dingen die ze meemaakt.

Ook de vragen die overbleven na het lezen van Starters blijven voor een groot deel onbeantwoord. In mijn recensie van Starters vroeg ik me bijvoorbeeld af wat er allemaal tijdens de Oorlogen van de Sporen is gebeurd en waar die oorlog eigenlijk over ging. Wie waren Callies ouders en hoe was hun situatie voor de oorlog? En hoe kan het dat Enders zo oud worden? Starters maakte me erg nieuwsgierig naar de wereld achter het verhaal, maar helaas wordt daar in Enders niet dieper op ingegaan. Gelukkig worden er zeker wel wat vragen beantwoord – bijvoorbeeld hoe de chiptechnologie in elkaar zit – en er wordt ook wat meer uitgelegd over de Middles, die vrijwel allemaal uitgestorven zijn. Maar over het algemeen krijgt Callies wereld niet veel diepgang, waardoor deze net als de personages af en toe wat oppervlakkig blijft.

Enders is een leuke afsluiter van de serie, maar ik had er toch net wat meer van verwacht. Het verhaal wordt wel mooi afgerond, maar de personages en de wereld waarin het verhaal zich afspeelt krijgen niet veel diepgang, waardoor het geheel vrij oppervlakkig blijft. Erg jammer, want het verhaal zelf is absoluut spannend en origineel, en verdient het om nog wat verder uitgediept te worden.

[product_page sku=”9789000310463″]

Enders Boek omslag Enders
Lissa Price