Het Legioen 1: Onbreekbaar – Kami Garcia

0
93

Omslag Het Legioen 1: Onbreekbaar

Als Kennedy Waters na een avond stappen thuiskomt treft ze daar het levenloze lichaam van haar moeder Elizabeth aan. Op het eerste gezicht lijkt haar moeder te zijn overleden aan een hartaanval. Kennedy is er zo kapot van dat ze zich het liefst voor de rest van haar leven zou willen opsluiten in haar kamer. Maar als de tweelingbroers Jared en Lukas Lockhart op een avond haar leven binnenstormen en een geest neerschieten lijkt thuisblijven wel de laatst mogelijke optie. De geest stond namelijk op het punt Kennedy te vermoorden en ook de dood van haar moeder blijkt geen ongeluk te zijn geweest…

Elizabeth Waters was lid van het Legioen van de Zwarte Duif; een groep van vijf mensen die via familiebanden ieder een andere speciale vaardigheid erven. Het legioen strijdt met behulp van deze vaardigheden tegen de demon Andras en andere boosaardige geesten. Als een van de leden doodgaat wijst hij of zij een familielid aan als opvolger. Jared en Lukas, allebei leden van het legioen, zijn ervan overtuigt dat Kennedy de opvolgster is van haar moeder. Maar is zij wel echt diegene die het Legioen zoekt? En zo ja, waarom heeft haar moeder haar hier dan nooit op voorbereid?

Spannend en griezelig
Kami Garcia, coauteur van Betoverd, schrijft met Onbreekbaar haar eerste soloroman. Maar in tegenstelling tot Betoverd, dat soms wat langdradig kan zijn, leest Onbreekbaar als een trein. Het verhaal beschikt over veel actie en de momenten van rust zijn schaars. Toch doet dit tempo geen afbreuk aan de omgeving. De plekken waar Kennedy terechtkomt zijn namelijk niet altijd even gezellig en worden zo beschreven dat de rillingen over je rug lopen. Zo komt Kennedy terecht in een vervallen gevangenis overbevolkt met geesten van gestorven gedetineerden en een oud kindertehuis waar zielen ronddolen. De sfeer blijft het gehele boek dan ook onheilspellend en laat de lezer op het puntje van zijn stoel zitten.

Supernatural
Omdat het verhaal zo snel gaat komen de karakters wel minder goed uit de verf. Het boek is geschreven vanuit de ik-persoon en daarom blijven de andere leden van het Legioen nogal stereotype en zorgen ze niet echt voor verassingen. De driehoeksverhouding tussen Kennedy en de mega knappe tweelingbroers Jared en Lukas zien de meeste lezers dan ook van mijlen ver aankomen. De manier waarop het legioen steeds weer aan een nieuwe opdracht begint geeft het gevoel dat je naar een marathon van de populaire serie Supernatural kijkt, waar het veel van weg heeft. Heel vernieuwend en origineel is het dan ook niet.

Als lezer moet je je enigszins over stereotypes en Supernatural déjà-vu’s heen zetten om van Onbreekbaar te kunnen genieten. Als dit echter lukt heb je een griezelig verhaal bomvol actie en spanning in je handen dat lekker wegleest. Het onverwachte einde staat zelfs als een huis en maakt heel benieuwd naar een vervolg.

[product_page sku=”9789048820412″]

Het Legioen 1: Onbreekbaar Boek omslag Het Legioen 1: Onbreekbaar
Het Legioen 1