Girl of Nightmares – Kendare Blake

0
169

Omslag Girl of Nightmares

Enkele maanden na de heftige gebeurtenissen in Anna Dressed in Blood lukt het Cas Lowood nog steeds niet om Anna Korlov, de bloeddorstige geest die zijn hart heeft gestolen, te vergeten. Samen met zijn nieuwe vrienden Thomas en Carmel probeert hij verder te gaan met zijn leven, maar overal waar Cas is, ziet hij Anna. Ze staat in een hoekje achter het raam, klimt voor zijn ogen in een brandende oven of kruipt naar hem toe in zijn kamer, terwijl ze de meest gruwelijke martelingen ondergaat. Er is iets helemaal mis, begrijpt Cas, en om echt verder te kunnen met zijn leven zal hij er eerst achter moeten komen wat dat is. Maar dat blijkt gemakkelijker gezegd dan gedaan, want om Anna te bereiken zal Cas eerst een poort moeten vinden naar de verschrikkelijkste plek die er is: de hel…

Om de hel te bereiken moet Cas eerst nog wat andere uitdagingen doorstaan. Zo blijkt dat, afgezien van Carmel en Thomas, niemand Cas echt wil helpen met zijn zoektocht naar Anna. Er blijkt zelfs een Orde te bestaan die er ronduit op tegen is. De doden zijn nou eenmaal dood en de hel is iets waar je vanaf moet blijven. Maar zo makkelijk geeft Cas niet op. Hij moet en zal Anna bevrijden van de afschuwelijke folteringen in de hel. Enkele maanden geleden heeft Anna zijn leven immers gered van de gruwelijke Obeah-man, nu is het tijd voor Cas om het hare te redden.

Girl of Nightmares zit vol met ijzingwekkende gebeurtenissen, geloofwaardige personages en geweldige humor, die ervoor zorgen dat het vrijwel onmogelijk is om het boek neer te leggen.

In de greep van Anna
Anna speelt in dit boek een veel kleinere rol dan in deel 1, maar toch raak je tijdens het lezen net als Cas in de greep van Anna, de geest in de jurk van bloed. In Anna Dressed in Blood transformeerde ze al van bloeddorstig wezen tot sympathiek meisje en met alle achtergrondkennis die we toen kregen, kun je haast niet anders dan medelijden krijgen met het kwetsbare meisje dat nu vastzit in de gruwelen van de hel. Haar personage is geloofwaardig en interessant, en ondanks dat ze fysiek niet zo’n grote rol in het verhaal speelt, lijkt het toch alsof ze voortdurend aanwezig is.

Ook Cas is een intrigerend personage. Zoals ik in mijn recensie van Anna Dressed in Blood al schreef lijkt Cas op het eerste gezicht een stoere jongen die nergens bang voor is. Hij heeft wel wat weg van de twee geestjagende broers Sam en Dean uit de tv-serie Supernatural. Maar naast zijn ruige, onverschrokken kant blijkt hij ook een gevoelige kant te hebben, die voor het eerst naar boven kwam toen Cas Anna en zijn nieuwe vrienden Carmel en Thomas leerde kennen. Plotseling heeft Cas meer om voor te leven dan alleen zichzelf en ontdekt hij dat hij dit leven zelfs fijner vindt dan zijn oude leventje, dat bestond uit continue verhuizingen en oppervlakkige relaties met klasgenoten. Het is wel allemaal even wennen voor hem, zeker nu hij Anna in één klap ook alweer verloren heeft, en de ontwikkeling die hij doormaakt weet Blake op een erg realistische manier neer te zetten. Hierdoor is het absoluut niet moeilijk om met Cas mee te leven.

Griezeliger dan deel 1
Wat ik persoonlijk jammer vond aan deel 1, was dat Anna Dressed in Blood niet zo’n ijzingwekkend griezelverhaal was als ik had gehoopt. Nou, dat wordt in Girl of Nightmares ruimschoots goedgemaakt. Uiteraard draait een groot deel van het verhaal nog steeds om de liefde tussen Anna en Cas en de ontwikkeling die Cas doormaakt, maar dit gaat gepaard met een flinke dosis griezelige en zenuwslopende gebeurtenissen. Cas heeft nog steeds de nodige geesten te vermoorden, maar om Anna te bereiken in de hel moet hij nog veel luguberdere uitdagingen doorstaan. Daarom is een sterke maag ook deze keer weer een pre als je aan dit boek begint. De geur van verbrande lijken en afbladderend vel zijn immers niet al te best voor je eetlust…

Zwarte humor
Naast alle gruwelijke dingen die Cas tegenkomt, zit er echter ook ontzettend veel humor in het boek. Zo heeft Cas behoorlijk wat zelfspot, is Carmel er enorm goed in om Thomas af te kraken en zijn Thomas’ dialogen af en toe gewoon geniaal. Blake weet de humor in het verhaal perfect te doseren, waardoor de zware en heftige momenten nooit té zwaar of heftig worden en de spanning in de griezelige scènes soms even doorbroken wordt. Die combinatie van humor en spanning, van doodenge gebeurtenissen en grapjes die vervolgens toch weer een glimlach op je gezicht weten te toveren, zorgen ervoor dat je Girl of Nightmares in één ruk wilt uitlezen.

Girl of Nightmares zit vol met ijzingwekkende gebeurtenissen, geloofwaardige personages en geweldige humor, die ervoor zorgen dat het vrijwel onmogelijk is om het boek neer te leggen. Anna laat je niet meer los, en dat is erg jammer, aangezien de losse eindjes uit Anna Dressed in Blood worden afgewerkt en Girl of Nightmares toch echt het laatste deel in de serie lijkt te zijn. Voorlopig zullen Anna en Cas echter nog wel even bij me blijven rondspoken, want Girl of Nightmares is een griezelig achtbaanritje dat je niet snel zult vergeten.

[product_page sku=”9789022329559″]

Girl of Nightmares Boek omslag Girl of Nightmares
Kendare Blake