Beautiful Creatures

0
65

Omslag Chronicle

De vijftienjarige Ethan Wate weet precies wat hij wil gaan doen na zijn middelbare school: weg uit het christelijke en conservatieve dorpje Gatlin en ergens ver weg gaan studeren. Net als zijn overleden moeder altijd al zei; er wonen wat hem betreft in Gatlin alleen maar mensen die te vastgeroest of te stom zijn om te gaan verhuizen. Ethan moet niets hebben van allerlei regels rondom boeken die door de kerk wel of niet zijn toegestaan en droomt ook regelmatig over een meisje waarvan hij het gezicht niet kan zien.

Zijn kijk op de wereld verandert echter wanneer aan het begin van het nieuwe schooljaar de mysterieuze Lena naar Gatlin verhuist  en in zijn klas komt. Ethan voelt zich op een bijzondere manier tot haar aangetrokken en ondanks dat iedereen waarschuwt uit haar buurt te blijven, begint hij toenadering tot Lena te zoeken. De interesse die ze beiden hebben voor poëzie en boeken maakt dat ze het al gauw goed met elkaar kunnen vinden. Samen ontdekken ze dat duistere geheimen hun families binden.

Verfilming
Het verhaal van Ethan en Lena is gebaseerd op het gelijknamige boek van Kami Garcia en Margareth Stohl en draait enerzijds om de ontluikende tienerliefde tussen Ethan en Lena en anderzijds op de vloek die rust op de vrouwen van de Duchannes familie. Deze vloek zal in werking treden op de 16e jarige verjaardag van de vrouwen. De traditionele en gelovige inwoners van het dorp voelen dat er iets vreemds is met de Duchannes familie en doen er alles aan om ze buiten de muren van hun gemeenschap te houden.

Regisseur Richard LaGravenese weet het verhaal op interessante wijze neer te zetten en de spanning en de sfeer in de film goed op de bouwen. De verfilming kent diverse verrassende overgangen tussen scènes en flashbacks die de kijker regelmatig tot nadenken brengen. De twee hoofdrolspelers Lena en Ethan zijn goed op elkaar ingespeeld en de klik tussen beiden is zeker in de eerste helft van de film heel goed voelbaar. Verderop in het verhaal komen er diverse andere interessante familieleden in de film voorbij die erg goed vertolkt worden. Onder meer Emma Thompson en Jeremy Irons weten hun personage goed te typeren en dit leidt tot diverse verrassende scenes en mooi uitgewerkte plaatjes. Ook het slot van het verhaal is onverwacht en kent een mooi hoogtepunt.

Minpuntjes
Helaas kent het verhaal ook minder sterke punten. De magische krachten van de verschillende personages zijn enerzijds wel vermakelijk, maar aan de andere kant verwacht je daarin soms toch meer interactie tussen goed en kwaad. En naarmate het verhaal dichter naar de 16e verjaardag van Lena toewerkt, is er minder diepgang in de dialogen tussen de hoofdrolspelers en begint de vaart wat uit het geheel te raken.

Producent: Warner Brothers Entertainment
Regisseur: Richard LaGravenese
Cast: Alden Ehrenreich (Ethan Wate), Alice Englert (Lena Duchannes), Jeremy Irons (Macon Ravenwood), Emma Thompson (Mrs. Lincoln / Sarafine), Emmy Rossum (Ridley Duchannes), Thomas Mann (Link), Viola Davis (Amma)
Verschenen: Februari 2013
Speelduur: 124 minuten
Leeftijdscategorie: 12+