Fulia 2: De laatste tocht – Joost Uitdehaag

0
65

Omslag Fulia 2: De laatste tocht

Fulia Alcimene is de negenenzestigste gravin van Gandar, aanvoerster van het grote Verbond en een gewijde van Nivantes. Met haar leger is ze op pad voor een allesbepalende queeste: het verslaan van de oerdemon Achlais Mentron. Fulia gelooft heilig in de profetie dat Achlais verslagen kan worden als het verbond hersteld is. Velen hebben zich al aangesloten, maar om de overwinning te behalen moet ze ook het verborgen negende lid overhalen om zich aan te sluiten. Hiervoor gaat ze met haar leger op pad naar het mythische fort Agiana waarvan niet eens zeker is dat het bestaat.

Al in het begin van de tocht vindt er een vreselijk gevecht plaats tussen haar leger en de demonen van Achlais. Er sneuvelen veel mensen en ontmoedigd trekt ze met haar leger de bergen in op zoek naar het fort. Schuldgevoel en twijfels teisteren Fulia en geheimen zorgen ervoor dat ze zich afsluit voor de mensen om haar heen. Hierdoor ziet ze bijna te laat dat steeds meer mensen gaan twijfelen aan het nut van de reis en dat er onderlinge strijd is tussen haar vrienden. Weet ze het tij te keren? Zullen ze het fort vinden? En zal het verbond hersteld kunnen worden? Naarmate Fulia meer ontdekt over de ware aard van de demon, de mensen om haar heen steeds verder uit elkaar drijven en nieuwe gevaren opduiken lijkt het herstel van het verbond verder weg dan ooit.

Het afsluitende deel van het Fulia tweeluik
De laatste tocht sluit naadloos aan bij het einde van deel 1. In het begin van het boek is er een duidelijke samenvatting van wat er in het eerste deel gebeurd is. Handig wanneer er wat langere tijd tussen het lezen van de twee boeken zit. Het helpt om zonder moeite het verhaal weer binnen te stappen en zorgt ervoor dat er verder in het boek geen herhalingen meer voor hoeven te komen.

De vreugde over de overwinning en de angst voor een nieuwe aanval zijn goed voelbaar. Hier, maar eigenlijk in het hele boek, is merkbaar dat het eerste deel (naast een aangename leeservaring) een perfecte basis heeft gelegd voor de ontwikkelingen en het plot van de laatste tocht. De verschillende personages met hun karakters, geheimen en onderlinge relaties zijn allemaal beschreven. Er is een nieuwe wereld neergezet met een rijke geschiedenis en vele legendes. En het is duidelijk met wat voor een machtige en dodelijke vijand Fulia en alle andere mensen te maken hebben. Veel lijnen lopen door en gebeurtenissen uit deel 1 blijken ook in dit boek nog van grote invloed. Hetgeen naast spanning ook voor de nodige diepgang weet te zorgen.

Heftige gevechten
In het boek komen heftige veldslagen voor die realistisch en met veel gevoel voor wat dit doet met mensen in beeld gebracht worden. Niet alleen de gevechten worden beschreven maar ook het overleg, de voorbereidingen en de moed, gemengd met de wanhoop waarmee vele mensen het gevecht in gaan. Ook de sombere tijd na de gevechten krijgt een plek in het boek, het verzorgen van de gewonden, het rouwen om de gesneuvelden en het dilemma of je gewonden achter moet laten of niet. Het geeft een goed en ietwat deprimerend verslag van wat er in het leven van Fulia en de andere mensen van het verbond gebeurt. Het zet ook de toon voor nieuwe ontwikkelingen, omdat het Fulia verandert en haar zo weghoudt van de mensen waar ze om geeft. Ook zorgt het voor twijfel en onrust in het verbond wanneer er steeds meer mensen sneuvelen en het einddoel onhaalbaar lijkt.

Andere gevaren
Na een tocht vol gevaren en zware verliezen weten Fulia en haar mensen het fort te bereiken. Maar dat is verre van het einde van de zorgen. Ook hier wachten vele problemen en gevaren. Oude geheimen komen naar boven en dreigen voor verdeeldheid en onrust te zorgen. Vriendschappen komen onder druk te staan en er moeten moeilijke keuzes worden gemaakt. Hierbij weet Joost Uitdehaag je goed mee te laten leven met de personages. Er is nooit echt sprake van goed of fout, maar van menselijke beslissingen die op een bepaald moment de juiste leken.

Fulia
Fulia weet de lezer ervan te overtuigen dat ze gelooft in wat ze doet en laat een dappere, vastbesloten leider zien. Tegelijkertijd laat ze op hartverscheurende wijze blijken wat het haar kost om zoveel mensen de dood in te leiden en om afstand te nemen van de mensen van wie ze houdt. Als mens en wie ze verder is had ik haar graag nog wat meer willen leren kennen. Fulia laat zich naast haar gezonde verstand en adviezen leiden door legendes en een dagboek van een verbondsridder uit het fort. Via deze verhalen ontdekt zij (en de lezer) beetje bij beetje meer over de geschiedenis van haar wereld en over de demon Achlais.

De wending die het verhaal uiteindelijk neemt is deels verrassend, maar past anderzijds heel goed bij alles wat Fulia meegemaakt, geleerd en ontdekt heeft. Het slot is voor mijn gevoel dan ook een onafwendbaar en logische gevolg van de twee boeken over Fulia.

Vorig artikelDe gehoornden – Bianca Mastenbroek
Volgend artikelHet Keizerrijk der Stormen 1: Hoop en Rood – Jon Skovron