Hemel – Alexandra Adornetto

0
20

Omslag Hemel

Hemel is het derde en laatste deel over de onmogelijke liefde tussen de engel Bethany en de sterfelijke Xavier. Bethany is samen met de engelen Ivy en Gabriël naar de aarde gestuurd met de opdracht om de wereld beter te maken. Gabriël en Ivy houden de mensen, zoals het hoort bij succesvolle engelen, op afstand. Maar Bethany voelt zich erg betrokken en gaat zich ook steeds meer als mens gedragen. Ze wordt verliefd op de knappe en sympathieke Xavier en begint een relatie met hem. Ze doet dit tegen de regels van de Hemel in en ondanks de tegenstand van Gabriël en Ivy. Hun liefde wordt op de proef gesteld als ze ook nog eens moeten vechten tegen demonen en Bethany ontvoerd wordt en in de Hel belandt. Maar hun liefde is onoverwinnelijk en zodra Bethany aan het einde van deel twee bevrijdt is besluiten ze te trouwen. De gevolgen laten niet lang op zich wachten en de prijs die betaald moet worden voor hun liefde is hoger dan ze zich ooit hadden kunnen voorstellen.

Slot
Hemel gaat direct verder waar deel twee ophield. Aangezien ik de delen direct na elkaar heb gelezen was het prettig om gelijk met het verhaal verder te kunnen gaan. De eerdere delen zijn weliswaar naar mijn smaak iets te zwijmelend en dramatisch, maar ze waren wel leuk om te lezen. Ik was dan ook benieuwd naar het slotdeel om er achter te komen hoe Bethany en Xavier uiteindelijk de strijd zouden winnen. Gezien de eerdere delen, twijfelde ik er namelijk geen moment aan dat de liefde zou gaan overwinnen. Helaas viel het boek me erg tegen en eerlijk gezegd heb ik alleen doorgelezen vanwege het schrijven van deze recensie.

Teveel minpunten
Het verhaal begint wanneer Bethany en Xavier tegen niemand iets zeggen en stiekem trouwen. Natuurlijk heeft dat gevolgen en dat zou genoeg mogelijkheden moeten bieden voor een goed verhaal. Toch wil dat hier niet lukken. Sommige stukken zijn wat saai om te lezen. Wanneer Bethany en Xavier onderduiken op een universiteit lijkt dat bijvoorbeeld wel heel veel op de middelbare schooltijd uit deel één.

Het verhaal weet niet te overtuigen en heeft teveel ongeloofwaardige momenten. Ook zijn er veel onverwachte en niet goed uitgewerkte wendingen die het steeds moeilijker maken om het verhaal serieus te blijven nemen. Aan het eind van het boek blijf je als lezer achter met het gevoel dat er nog van alles niet duidelijk is. Zo gaat bijvoorbeeld een deel van het verhaal over Molly maar dat verhaal wordt niet afgemaakt zodat je met vragen blijft zitten.

Zelfs de hoofdpersonen weten minder te boeien. Dit komt met name omdat de personages zich niet verder doorontwikkelen en ook omdat de wendingen in het verhaal steeds onwaarschijnlijker worden. Zo blijkt er met Xavier inderdaad meer aan de hand te zijn, maar dat wordt vervolgens niet goed uitgewerkt.

De prettige en vlotte schrijfstijl uit de eerdere delen weet de schrijfster niet vast te houden. Het verhaal heeft te veel ontwikkelingen en wendingen die niet geloofwaardig zijn en de hoofdpersonen weten helaas niet te boeien en overtuigen.Dit derde deel sluit de serie daarom enigszins teleurstellend af.

Halo 3: Hemel

Alexandra Adornetto | Boekerij | 2013
Originele titel: Halo 3: Heaven

Bethany en Xavier hebben hun tijd in de hel overleefd, maar hun verboden liefde zal nog meer tests moeten doorstaan. Ze besluiten alle goede raad te negeren en te trouwen. Hoewel ze het geheim proberen te houden voor Bethany’s broer en zus komen die twee er al snel genoeg achter – en met hen nog veel angstaanjagender engelen.
Bethany en Xavier worden op de hielen gezeten door de Zeven, een militaire engelenorde die koste wat het kost de balans in het universum wil bewaren. Nu hebben ze maar één doel: Bethany moet terug naar de hemel, en Gabriel en Ivy moeten hun rebellie met de dood bekopen. De prijs die Bethany moet betalen voor haar vrijheid is hoger dan ze zich ooit had kunnen voorstellen, maar als ze overleeft, heeft ze voor eens en voor altijd bewezen dat er niets sterker is dan de kracht van de liefde…

Vorig artikelVan Reynaart de vos tot Sint Brandaan – Simone Kramer
Volgend artikelPacific Rim