Van Reynaart de vos tot Sint Brandaan – Simone Kramer

0
33

Omslag Van Reynaart de vos tot Sint Brandaan

Bijna iedereen heeft de namen van Karel en Elegast, ridder Roelant en Reynaart de vos wel eens voorbij zien komen, maar wat waren ook alweer de verhalen achter die bekende namen? Wie waren deze bekende middeleeuwers en welke avonturen hebben ze beleefd waardoor veel van hun verhalen nog steeds verteld worden? In Van Reynaart de vos tot Sint Brandaan hervertelt Simone Kramer de verhalen van zeven bekende en minder bekende namen uit de middeleeuwen. Want van de reis van Sint Brandaan hebben sommigen misschien wel gehoord, maar wie waren Bisclavret de weerwolf, ridder Dietrich en het Essenmeisje?

Oude verhalen herverteld
De verhalen in Van Reynaart de vos tot Sint Brandaan bestaan natuurlijk al ontzettend lang en zelfs voor de meeste volwassenen is het lastig om het oorspronkelijke taalgebruik in veel van die verhalen te ontcijferen. Het is Simone Kramer echter gelukt om deze zeven verhalen te vertellen in gemakkelijk en beeldend taalgebruik, waardoor ze zowel voor volwassenen als voor kinderen toegankelijk worden. De verhalen zijn waarschijnlijk wat minder gruwelijk en expliciet dan vroeger, maar dat betekent zeker niet dat ze niet meer spannend zijn. Er worden namelijk nog steeds regelmatig koppen afgehakt en neuzen afgebeten!

Korte en lange verhalen
Van Reynaart de vos tot Sint Brandaan bevat in totaal zeven verhalen, waarvan enkele weer onderverdeeld zijn in korte verhaaltjes. Zo maakt ridder Dietrich van Bern heel wat verschillende avonturen mee! Hij heeft flink wat reuzen te verslaan en tot overmaat van ramp reizen er ook nog eens allerlei mannen naar hem toe om met hem te vechten. De meeste verhalen in het boek zijn echter langere verhalen, opgesplitst in stukken die precies lang genoeg zijn om voor te lezen of om zelf gelezen te worden door kinderen vanaf een jaar of elf. Sint Brandaan maakt bijvoorbeeld een behoorlijk lange reis om erachter te komen welke wonderen er in de wereld zijn. Bijna elk avontuur dat hij meemaakt tijdens die reis krijgt zijn eigen hoofdstuk. Op die manier krijg je geen enorme lap tekst voor je neus en is het ook nog eens een stuk beter te volgen wat Sint Brandaan nu allemaal precies meemaakt.

Er zijn echter ook een paar personages wier verhaal een stuk korter is. Zo bestaan de verhalen van het Essenmeisje en de weerwolf Bisclavret maar uit één hoofdstuk. Maar ze zijn zeker niet minder leuk of spannend dan de langere verhalen en geven een erg mooi kijkje in de middeleeuwen. Het Essenmeisje vertelt bijvoorbeeld over een meisje dat bij haar geboorte is gescheiden van haar tweelingzusje, omdat sommige mensen destijds geloofden dat een tweeling van twee verschillende vaders kwam. Om te verbergen dat ze een tweeling heeft gekregen, geeft een kasteelvrouwe één van haar dochtertjes mee aan een dienstmeisje. Die brengt de baby naar een nonnenklooster, waar het meisje Es wordt genoemd. Maar het duurt niet lang voordat de waarheid aan het licht komt… Ook in het verhaal van de weerwolf Bisclavret draait het om de waarheid. Hij besluit zijn vrouw te vertellen wat hij is – een weerwolf – maar zij peinst er niet over om bij hem te blijven. Wanneer Bisclavret weer in een weerwolf verandert, neemt ze zijn kleren mee zodat hij nooit meer terug kan veranderen! Zal iemand de waarheid ontdekken en Bisclavret kunnen bevrijden uit zijn wolvenlichaam?

Die paar korte verhalen zorgen voor een mooie afwisseling op de langere verhalen, waardoor het niet moeilijk is om je aandacht erbij te houden. En eigenlijk wil je dan toch nog wel even dat volgende hoofdstuk lezen, vooral ook omdat elk verhaal even uniek en bijzonder is. Het verhaal van Reynaart de vos is bijvoorbeeld een echte fabel, waarin een groep dieren zijn best doet om de sluwe Reynaart te pakken te krijgen, terwijl de avonturen van ridder Dietrich over dwergen en ijskoninginnen gaan en het verhaal van ridder Roelant een best wel treurig ridderverhaal is. Elk verhaal is mooi en spannend op zijn eigen manier. Of er nu wel of geen fantasie-elementen in zitten, het over mensen of dieren gaat, of ridders en jonkvrouwen in de hoofdrol heeft, de verhalen hebben allemaal één ding gemeen: het goede overwint (meestal)!

Illustraties
De verhalen van Simone Kramer worden ondersteund door prachtige illustraties van Els van Egeraat. Ze zijn niet altijd even gedetailleerd, maar wel ontzettend kleurrijk en ze passen perfect bij het verhaal. De sfeervolle tekeningen van mooie kastelen, spannende gevechten en sprookjesachtige wezens geven een erg mooi beeld van de tijd waarin al deze verhalen zich afspelen. Zo is het absoluut niet moeilijk om je de verhalen van al die helden uit de middeleeuwen voor te stellen.

Met Van Reynaart de vos tot Sint Brandaan weet Simone Kramer op een mooie en beeldende manier enkele bekende en minder bekende verhalen uit de middeleeuwen opnieuw te vertellen. Dankzij het makkelijke taalgebruik en de kleurrijke illustraties is deze bundel van middeleeuwse verhalen niet alleen erg toegankelijk voor kinderen, maar ook leuk voor ouders. Elk verhaal is uniek en spannend op zijn eigen manier en is het absoluut waard om nog eeuwenlang voorgelezen en doorverteld te worden!