Halo – Alexandra Adornetto

0
22

Omslag Halo

Vanuit de hemel worden 3 engelen naar het stadje Venus Cove gestuurd; de ervaren Gabriël en Ivy en de jonge, en meest menselijke, Bethany. Hun missie is het om de aarde vrediger te maken en te strijden tegen de “duistere agenten” van de gevallen engel Lucifer. Om hun identiteit verborgen te houden doen ze zich voor als een gewoon gezin. Dit gaat echter niet zonder moeite, want ze moeten hun vleugels en speciale gaven verborgen houden voor de inwoners van het stadje. Bethany gaat als tiener naar Bryce Hamilton, de plaatselijke middelbare school, waar Gabriël een baan als muziekleraar gevonden heeft.

Bethany is voor het eerst op aarde en heeft nog geen ervaring met het leven als mens. Alles is nieuw voor Bethany en de eerste dagen zijn zenuwslopend voor haar. Gelukkig sluit ze al snel vriendschap met de vrolijke Molly, die een grote hulp voor haar is. De problemen beginnen als Bethany en de knappe Xavier elkaar ontmoeten en als een blok voor elkaar vallen. Omdat een engel geen relatie mag aangaan met een mens proberen Gabriël en Ivy tussenbeide te komen. Maar de band tussen de twee geliefden is te sterk. Bethany overtreedt bovendien nog een belangrijke regel, wanneer ze aan Xavier onthuld wie ze is.

Dan komt de duistere tegenpool van de engelen in de gedaante van de charmante Jake naar Bryce Hamilton. Voor de lezer is al snel duidelijk dat Jake een “duistere agent” is. Wanneer Bethany uiteindelijk ook ontdekt wie Jake is, moet ze de strijd met hem aangaan.

Het verhaal
Halo is wat mij betreft veel meer een romantisch tienerverhaal dan een spannend fantasyboek. Het gaat voornamelijk over de liefde tussen Bethany en Xavier en over schoolfeesten en de daarbij passende jurken. De strijd tussen goed en kwaad en de missie van de engelen speelt een ondergeschikte rol. Het is lang wachten tot er wat meer gebeurt in het boek, waardoor het lastig is om geboeid te blijven. Met de introductie van Jake komt er wat meer actie en spanning in het verhaal. Helaas is het vrij voorspelbaar wat er gaat gebeuren. De strijd tussen Jake en de engelen komt zeker niet over als een gevecht dat het lot van onze wereld gaat bepalen. Eigenlijk heeft het veel meer weg van een wraakactie van een afgewezen tiener. Demon en engel staan op het einde tegen over elkaar, waarbij de uitkomst van deze confrontatie niet bepaald wordt door een heldhaftige strijd maar door de liefde tussen Bethany en Xavier. En, zoals op meer plekken in het boek, wordt dit erg zwijmelend beschreven.

Schrijfstijl
Halo is geschreven in de ik-vorm. Het boek is soms wat langdradig en het taalgebruik is wat ouwelijk. Wanneer de tieners onder elkaar praten wordt de schrijfstijl veel levendiger en vlotter. Waarschijnlijk ligt dit veel dichter bij het taalgebruik van de jonge schrijfster. Veel diepgang weet de schrijfster niet in haar verhaal te brengen. Het verschil tussen goed en kwaad is erg zwart-wit en de personages zijn vrij eenzijdig. Hierdoor kon ik me niet echt inleven in het verhaal.

De personages
Bethany is een onervaren engel die als mens opeens allemaal emoties voelt. Ook is al van het begin af aan duidelijk dat ze meer belangstelling heeft voor mensen dan gebruikelijk is voor een engel. Het valt dus absoluut te begrijpen dat ze zo verliefd wordt en daardoor haar missie vergeet. Je zou echter wel verwachten dat ze zich daar meer schuldig over voelt en dit innerlijke conflicten oplevert. Ze stort zich echter voor de volle 100% in haar relatie met Xavier. Tegelijkertijd accepteert ze zonder meer dat hun relatie geen toekomst heeft. Dat vindt ik toch wat tegenstrijdig. Net als het feit dat Bethany als engel alwetend is maar niets af weet van computers. Tegenstrijdig of niet, dit levert dan wel weer grappige situaties op.

Xavier is een heel eenzijdig persoon, hij is bijna te goed om echt te zijn. Even heb ik zelfs gedacht dat dit een dekmantel was voor een demon. Maar Xavier is perfect, hij is begripvol, aardig, vroom en sportief. Ook staat hij er zonder problemen voor open dat Bethany een engel is. Haar missie steunt hij onvoorwaardelijk en zonder twijfels. Het enige moment dat Xavier iets meer van zichzelf laat zien is als hij vindt dat ze moeten vechten voor hun relatie.
De karakters van Gabriel en Ivy komen niet echt uit de verf. In het boek zijn ze de broer en zus van Bethany, maar hebben meer de rol van ouders van een puberende engel. Gabriel is vooral afstandelijk en boos op Bethany terwijl Ivy de begripvolle engel is.

Jake is een demon die op Bryce Hamilton voor onrust zorgt. Als Jake zijn ware aard laat zien komt hij meer over als een boze, afgewezen tiener dan als een kwaad-aardige demon. Het blijft erg onduidelijk wat zijn missie op aarde is.

Het boek is een echt liefdesverhaal tussen een mens en een engel. Al sprak het boek mij niet heel erg aan, ik denk dat de fans van romantische tienerverhalen dit boek erg goed zullen vinden. Wil je een boek met meer spanning en fantasy dan is dit niet helemaal wat je zoekt.

Halo 1: Halo

Alexandra Adornetto | Boekerij | 2010
Originele titel: Halo 1: Halo

Venus Cove is niet meer dan een slaperig stadje. Daar komt verandering in wanneer vanuit de hemel drie engelen naar het stadje worden gestuurd: Gabriel, de krijger, Ivy, de heler, en Bethany, de tiener. Zo onopvallend mogelijk maakt het drietal zich op voor een strijd tegen het Kwaad. Om zo min mogelijk op te vallen, proberen de engelen zich als een gewoon gezin voor te doen. Bethany gaat naar de plaatselijke middelbare school, wordt verliefd en begint tegen alle regels van de hemel in een relatie. Maar al snel blijken de drie engelen niet de enige bovennatuurlijke elementen in Venus Cove te zijn. De komst van een uiterst charmante, verleidelijke en bovenal dodelijk gevaarlijke jongen bedreigt het voortbestaan van de wereld en de engelen moeten al hun krachten bundelen om hem te bestrijden. Bethany kunnen ze daarbij niet missen, en de jonge engel zal moeten kiezen tussen de liefde en haar missie.

Vorig artikelProject M – Milan Hofmans
Volgend artikelKoning der wrake – Mark Lawrence