Hades – Alexandra Adornetto

0
94

Omslag Hades

De engel Bethany is samen met haar broer Gabriël en zus Ivy naar de aarde gestuurd om deze te beschermen tegen het kwaad. Bethany is anders dan andere engelen, omdat ze hetzelfde kan voelen als mensen. Het is dan ook niet heel verwonderlijk dat ze als een baksteen is gevallen voor de knappe en sympathieke sterveling Xavier. Samen hebben ze zes maanden geleden in het vorige deel  van deze trilogie (Halo) de kwade demon Jake verslagen. De wereld lijkt nu vredig en de relatie tussen Bethany en Xavier is onverwoestbaar. Maar schijn bedriegt, want tijdens een seance van Bethany en haar vriendinnen wordt de demon Jake per ongeluk bevrijd. Jake weet hierna Bethany te misleiden en naar de Hel te lokken, waar hij haar probeert over te halen om Xavier te vergeten en zijn prinses in de Hel te worden. Ondertussen probeert Xavier wanhopig om Bethany te bevrijden. Maar er staat meer op het spel. Bethany is een pion geworden in de strijd tussen de Hemel en de Hel. Zal de Hemel hulp sturen en zal de liefde van Bethany en Xavier sterk genoeg zijn om de Hel te overleven?

Ongeloofwaardig maar wel leuk
De start van het boek is niet erg veelbelovend. Bethany raakt er maar niet over uitgepraat hoe goed en perfect alles is. Het kwaad is verslagen, de wereld wordt steeds mooier en zowel haar vriend als haar familie vindt ze gewoon geweldig. Als lezer weet je dan natuurlijk al dat dit niet zo kan blijven.

Bethany zou als engel bovendien toch ook moeten weten dat het kwaad niet zo makkelijk te verslaan is.  Het is dan ook erg onwaarschijnlijk dat een engel meedoet aan een seance en zich mee laat lokken naar de hel. Helaas is ze in dit deel weer ongelofelijk naïef. Als je dit feit kunt laten voor wat het is en je daar niet aan stoort, dan is het uitgangspunt van het boek zeker interessant. Het gaat over een engel die vastgehouden wordt in de hel, terwijl haar sterfelijke vriend en haar familie alles op alles zetten om haar te bevrijden. Het verhaal zit leuk in elkaar en leest vlot. Er is meer actie dan in deel één en het is ook wat spannender, al is er van echte spanning geen sprake. Bethany vraagt zich op een gegeven moment af of ze wel tegen Jake opgewassen is, maar gezien de stijl van het boek twijfelde ik als lezer daar geen moment aan.

Liefdesverhaal
Het verhaal gaat vooral over de onverwoestbare liefde tussen Bethany en Xavier. Natuurlijk horen daar romantische scènes bij, maar Bethany maakt het in dit tweede deel wel heel erg bont. Te pas en te onpas begint ze te zwijmelen over Xavier. Zelfs als ze in een levensgevaarlijk gevecht beland zijn met een demon, begint zij onder andere over zijn “ogen van vloeibaar blauw” en zijn “honingblonde lokken”. Dit begint al snel te storen, ook al omdat dit ook in het vorige deel regelmatig voor kwam. De stukken zonder al deze dramatiek lezen veel prettiger en komen ook echter over. Het is dan ook jammer dat die er niet meer in zitten.

Zowel de nieuwe als de bekende personages in het boek blijven erg oppervlakkig. Je leert ze niet echt kennen. Wat niet weg neemt dat het wel leuk is om over bijvoorbeeld over de vriendelijke demonen Tucker en Hanna te lezen. De demon Jake keert in dit deel terug maar weet ook nu niet te overtuigen. Geen moment ben je tijdens het lezen bang dat Jake haar kwaad zal doen.

De hoofdpersonen Bethany en Xavier hadden beter van rol kunnen ruilen. Bethany blijft een onwaarschijnlijke engel. Als dwaze verliefde tiener is ze veel overtuigender. Terwijl de sterfelijke Xavier eigenlijk een engel zou moeten zijn. Hij is net als in deel één, te goed en nobel om een echt mens te zijn.

Het verhaal start niet veelbelovend maar wordt toch interessant als Bethany in de Hel gevangen komt te zitten. In het verhaal gebeurt veel en het leest lekker vlot. Het is jammer dat de personages wel leuk zijn om over te lezen, maar erg oppervlakkig blijven en dat Bethany een wel erg ongeloofwaardige engel is. Dit boek is een aanrader voor liefhebbers van romantiek en verhalen over onverwoestbare liefde. Andere lezers zullen zich waarschijnlijk al snel storen aan het gezwijmel en dramatische taalgebruik van Bethany.

Halo 2: Hades

Alexandra Adornetto | Boekerij | 2011
Originele titel: Halo 2: Hades

Bethany was als engel naar de aarde gezonden om deze te beschermen tegen het kwaad. Als een baksteen vallen voor een gewoon mens was nooit de bedoeling geweest. De liefde die ze voelt voor haar vriendje, Xavier, is onverwoestbaar. Toch weerhoudt dit Bethany er niet van om een fataal ritje op de motor te maken, en ze komt in de hel terecht. Daar doet demon Jake Beth een voorstel dat haar terugkeer naar de aarde garandeert. Het enige wat hij van haar vraagt is dat ze haar leven op het spel zet. En ook dat van iedereen van wie ze houdt…

Vorig artikelDe nutvolle Pikku – Eisso Post
Volgend artikelHet gouden harnas 2: Klauw de griezelaap – Adam Blade