Heerlijk episch queesteverhaal in Drakenvlucht van Salomon Corlyn

1
189

Het verhaal opent verrassend leuk door iets dat ik nog niet eerder ben tegengekomen: Salomon laat je lezen, en ook voelen, hoe het is om uit een ei te komen. De proloog is namelijk een draak die uit zijn ei komt en jij als lezer bent de draak. Salomon heeft hier echt een stukje goud geschreven. Nog nooit ben ik zo betrokken gewest bij het lezen over het uitkomen van een ei. Erg goed gedaan. Je volgt daarna het verhaal via twee Elfen, de sneeuwelf Eyowine en de van adel afkomstige boself Arthirdan. Al heel snel vinden zij een gewonde draak, de waterdraak Elliot, en ze redden haar uit de klauwen van de slechte nachtelf Eldura.

Draken zijn in deze wereld mystieke wezens die al zo lang niet meer voorkomen in de gebieden van de Elfen dat ze verheven zijn tot legendes. Maar draken bestaan dus nog wel en iedere tien jaar trekken honderden draken de wereld over als overgangsritueel naar volwassenheid, de grote Drakentrek. Het is dat Elliot te laag vloog, gezien werd en uit de lucht werd geschoten. Arthirdan en Eyowine redden haar, verzorgen haar en brengen haar naar het hof van de sneeuwelfen. Daar wordt bepaald dat zij haar naar de hoofdstad van de waterelfen moeten brengen, om daar te beslissen met alle elfenvorsten wat ze gaan doen met Elliot. Want de nachtelf Eldura jaagt nog op Elliot en dat brengt de broze vrede tussen alle elfenvolkeren en de nachtelfen in gevaar.

Na een korte reis blijkt de uitkomst niet in lijn te zijn met wat Arthirdan en Eyowine graag willen doen, namelijk Elliot naar huis brengen. En dus besluiten ze er stiekem vandoor te gaan. Ze hebben echter geen idee waar de draken leven. Gewapend met hun gezonde verstand, rijdieren, vriendschap en een oud gedicht met aanwijzingen over het Drakenland vertrekken ze op een lange reis wat hun gevaren, nieuwe plekken en vriendschappen oplevert.

Drakenvlucht is een heerlijk fantasyboek dat het allemaal heeft: vlotte schrijfstijl, leuke personages en een zeer uitgedachte wereld.

Debuut

Salomon heeft Drakenvlucht zo geschreven dat het soms groot en episch aanvoelt, maar die typische epische fantasy elementen zijn net te weinig aanwezig om goed tot hun recht te komen. Drakenvlucht is een heerlijk fantasyboek dat het allemaal heeft: vlotte schrijfstijl, leuke personages met naarmate het verhaal vordert diepgang in hun onderlinge relaties, en een zeer uitgedachte wereld. Er is duidelijk inspiratie getrokken uit De Elfen van Bernhard Hennen (lees ons interview met Berhard Hennen) en De Erfgoed-serie van Christopher Paolini (lees ons interview met Christopher Paolini) en dat heeft Salomon goed verweven tot een eigen verhaal dat niet op beide series lijkt.

Queeste

Dit boek gaat weer lekker old school over een epische queeste die ondernomen wordt door ogenschijnlijk nietszeggende personages. Maar Sam Corlyn past dit oude idee origineel en verfrissend toe. Vanaf het moment dat de elfen op reis gaan op zoek naar het thuisland van Elliot gebeurt er elk hoofdstuk wel iets spannends. Drakenvlucht blijft op die manier spannend, actievol en bovenal erg leuk om te lezen. Het helpt dat Salomon zo’n fijne schrijfstijl heeft dat het niet voelt alsof je leest, maar alsof je je heerlijk waant in de landen die de elfen samen met jou ontdekken.

Er bevind zich een enorm uitgedachte wereld in Drakenvlucht. Van levendige zeeën en bossen tot vreemde wezens, dode steden en volkeren tot eigen verzonnen talen en vreemde maar prachtige magie. En daarbij ook een compleet klassensysteem voor de samenleving van de Elfen en een Drakengebied dat op kleur en ras is gemaakt. Salomon heeft een wereld geschreven waar hij verdere boeken makkelijk in zou kunnen laten afspelen. Het is groots opgezet en smeekt gewoon om verdere avonturen die zijn wereld nog verder uitdiepen en laten zien.

Drakenvlucht is een sterk debuut, vol actie, spanning, magie en humor. De personages zijn geloofwaardig en maken het je makkelijk je in te leven. Het speelt zich af in een groots uitgedachte wereld, waar ik graag meer van zou willen ontdekken. Ik hoop dan ook op meer verhalen in deze wereld van Salomon Corlyn. De potentie is er zeker. Hij schrijft erg fijn, beeldend en boeiend, zonder zware infodumps. Het boek had wel een kaart kunnen gebruiken, ik vind het altijd leuk om via de kaart de hoofdpersonages te volgen en de gebieden te ontdekken. Maar dit doet niet af aan de plezier die ik heb gehad met het lezen hiervan. Een zeer verrassend en leuk debuut!

Drakenvlucht Boek omslag Drakenvlucht
Salomon Corlyn
9789463081887
Zilverbron
Juli 2019
442 pagina's
Op 10 jarige leeftijd werd mijn interesse voor boeken en fantasy gewekt door Harry Potter en sindsdien heb ik heel wat afgelezen. een aantal persoonlijke favorieten van mij zijn: In de ban van de Ring (die ik inmiddels elk jaar herlees), Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard, de Erfgoed cyclus De Dwergen van Markus Heitz. Als ik niet bezig ben met fantasy lezen, dan ben ik een spelletje aan het spelen, aan het schrijven of een film of serie aan het kijken. ik ben hoe dan ook dagelijks met fantasy bezig.