Farlander 2: De Schim van Roshun – Col Buchanan

0
19

Omslag Farlander 2: De Schim van Roshun

In De Schim van Roshun barst de strijd echt los nu Sasheen, de Heilige Matriarch van Mann, heeft besloten zelf ten strijde te trekken tegen Bar-Khos, een van de laatste vrije staten die zich teweerstellen tegen de expansiedrift van het rijk van Mann. Ondertussen is de roshun Ash, geheel tegen de principes van zijn orde, op een persoonlijke vendetta om Sasheen om te brengen. Zij wordt echter beschermd door meer mensen dan slechts haar soldaten. Haar persoonlijke ‘Diplomaat’ Ché, een voormalig roshunkrijger, is misschien wel haar trouwste lijfwacht. De beslissingen die hij moet nemen voor Sasheen brengen hem echter steeds meer aan het twijfelen…

Vooruitgang
In de recensie van het vorige deel vertelde ik dat het verhaal maar langzaam vooruitkwam en er feitelijk weinig gebeurde. In dit tweede deel is daar helemaal niks meer over te klagen. Zowel op grote schaal (de oorlog en de politieke beslissingen die daarbij komen kijken), als op kleine schaal (de persoonlijke ontwikkeling en acties van Ash, Ché en enkele andere belangrijke personages) wordt er  progressie geboekt. Daarom kon ik bij dit tweede deel het boek nauwelijks meer wegleggen en wilde ik steeds verder lezen om te zien hoe elke beslissing nu weer zou uitpakken.

De wereld die Buchanan heeft geschapen is gecompliceerd, en juist daardoor heel levensecht. Zowel het rijk van Mann als de overige mogendheden hebben ieder hun eigen belangen om te behartigen en geen van allen kunnen daarom op elkaar aan. In dit politieke landschap is diplomatie van groot belang en wordt elke stap van de Heilige Matriarch door iedereen met argusogen bekeken. Het veroveren van Bar-Khos zou voor eens en altijd de wereldheerschappij van Mann bevestigen, maar bij falen zou juist de kwetsbaarheid van Mann aangetoond worden. Dat kan Sasheen zich niet permitteren, zeker niet omdat er ook intern al aan de poten van de Heilige Matriarch wordt gezaagd. Deze spanningen worden vanuit verschillende perspectieven beschreven, waardoor je goed aanvoelt wat er allemaal speelt en de keuzes die iedere leider maakt ook te begrijpen zijn.

Waar de strategische en politieke ontwikkelingen allemaal  zorgen voor een episch gevoel, wordt de lezer door de personages ook op kleinere schaal bezig gehouden. De hoofdpersonages, naast Ash heeft ook spion en huurmoordenaar Ché nu een hoofdrol gekregen,  zijn intrigerend en worden heel sterk uitgewerkt. Hun achtergrond wordt door middel van herinneringen aan het licht gebracht en nergens is dit storend voor de vooruitgang van het verhaal. Ash en Ché komen telkens voor belangrijke keuzes te staan en af en toe weten ze de lezer ook te verassen.  Zij zorgen er echt voor dat je als lezer betrokken raakt in het boek.

Door de ogen van Ash, Ché en een keur aan kleinere (maar zeker niet minder interessante) personages zien we de grote slag uiteindelijk ontvouwd worden.  Bij zo’n grootschalige veldslag is het altijd lastig voor een auteur om niet te verzanden in een verwarrende brei aan actie, waarbij de lezer op een gegeven moment niet meer weet welke compagnie waar en tegen wie aan het strijden is. Door enkele sprekende personages uit te lichten en telkens vanuit hun ogen de lezer de veldslag ook echt te laten beleven, weet Buchanan dit probleem heel kunstig te omzeilen. Je wordt op die manier goed meegenomen in de strijd en voelt de wanhoop, opluchting en verlies van de strijdende mannen. De vele pagina’s omvattende veldslag blijft daardoor interessant. Dit wordt ook versterkt door de onvoorspelbaarheid waarop Buchanan met het lot van zijn personages omgaat. Echt veilig is niemand, waardoor er over de afloop van de slag steeds maar weinig te zeggen is.

In de recensie van het eerste deel zei ik al dat de interessante personages en de potentie in de wereld mij aanspraken. In dit tweede deel wordt die belofte waargemaakt door een sterk verhaal waarin je door goed uitgewerkte personages wordt meegenomen.

Farlander 2: De schim van Roshun

Col Buchanan | Luitingh-Sijthoff | 2013
Originele titel: The Heart of the World 2 : Stands a Shadow

De Heilige Matriarch Sasheen is de wanhoop nabij. Sinds de Roshun en hun pact haar zoon het leven kostte, is ze buiten zichzelf van verdriet. Het pact houdt in dat wie een hanger van de Roshun koopt, zichzelf verzekert van het feit dat, mocht hij of zij om het leven worden gebracht, die daad niet onbestraft zal blijven. Vastbesloten om daarop de dood van haar zoon te wreken, heeft Sasheen haar complete leger op de been gebracht om de al tientallen jaren belegerde stad Bar-Khos te veroveren, en iedereen die haar pad kruist wordt meedogenloos over de kling gejaagd.
Maar er is één man, de Roshun-krijger Ash, die vastbesloten is Sasheens opmars tegen te houden. Ash, die met zijn eeuwenoude orde heeft gebroken, heeft een persoonlijke rekening met Sasheen te vereffenen en zet alles op alles om dat voor elkaar te krijgen. Hij acht de Heilige Matriarch immers verantwoordelijk voor de dood van zijn leerling Nico. Vermomd als soldaat van het Rijk van Mann begint hij aan zijn persoonlijke vendetta, blind voor alles en iedereen om hem heen, met maar één doel voor ogen: een eind maken aan de heerschappij van de Heilige Matriarch Sasheen.