Elysium

0
64

Omslag Chronicle

Het is het jaar 2154. De welvarende en machtige mensen wonen in het gigantische ruimtestation Elysium. Ze leven hier in grote luxe en zijn volledig vrij van ziektes. Ondertussen is de Aarde overbevolkt en leven de mensen in armoede en ellende, terwijl robots zorgen voor de ordehandhaving. Max (Matt Damon) droomt al sinds hij een klein jongetje is om ooit op Elysium te mogen wonen. Als kind belooft hij zijn beste vriendin Frey (Alice Braga) dat hij hen ooit op Elysium zal krijgen.

Jaren later is Max een ex-crimineel die zijn leven heeft gebeterd en komt hij Frey weer tegen in het ziekenhuis waar zij zuster is. Max verdient eerlijk geld door te werken in een fabriek waar robots gemaakt worden. Wanneer hij daar tijdens een bedrijfsongeval wordt vrijgesteld aan een dodelijke hoeveelheid radioactieve stralen, krijgt hij te horen dat hij binnen zes dagen zal sterven.

Met de kennis dat hij op Elysium in luttele seconden genezen kan worden besluit hij Spider op te zoeken. Als crimineel heeft Max veel voor Spider gewerkt. Spider vraagt hem nog een laatste klus te doen en in ruil zal hij Max samen met Frey naar Elysium sturen. Door deze klus krijgt Max echter diverse door Elysium ingeschakelde huurlingen achter zich aan.

Mooie setting
Elysium is de tweede film van regisseur Neill Blomkamp, zijn eerste is de succesvolle film District 9. Elysium is in dezelfde stijl gemaakt als zijn eerste film. De vervallen, overbevolkte en armoedige wereld ziet er zeer geloofwaardig uit, zo ook het schitterende utopische Elysium. Maar niet alleen uiterlijk tonen de films gelijkenissen met elkaar. In principe komt het verhaaltechnisch ook enigszins overeen. De hoofdrolspeler raakt geïnfecteerd en wordt naar aanleiding van deze gebeurtenis gedwongen te handelen. Acteur Sharlto Copley vertolkte in District 9 de hoofdrol, maar speelt nu een grote bijrol als huurling Kruger. Copley gebruikt hetzelfde accent als in Disctict 9, waardoor je al snel het idee hebt dat je naar een doorgedraaide versie van het karakter dat hij in die film speelde zit te kijken. Dit is allemaal te verwaarlozen voor de mensen die District 9 nooit hebben gezien, maar voor wie die film wel hebben gezien zullen de vergelijkingen opvallen.

De rest van de cast vertolkt hun rollen prima, maar niemand doet dit echt gedenkwaardig. Jodie Foster speelt een stijve dame en kan dus weinig met haar karakter en Matt Damon rent vooral veel rond, waardoor je uiteindelijk niet heel erg met zijn personage meeleeft. Freya lijkt alleen maar te zijn toegevoegd voor de sentimentele waarde. Alleen Copley speelt een enigszins aparte rol en slaagt hier, ondanks eerder genoemd argument, prima in.

Producent: Sony Pictures
Regisseur: Neill Blomkamp
Cast: Matt Damon (Max), Jodie Foster (Delacourt), Sharlto Copley (Kruger), Alice Braga (Frey), Wagner Moura (Spider), William Fichtner (John Carlyle), e.a.