Farlander – Col Buchanan

0
68

Omslag Farlander

Het keizerrijk Mann is onder leiding van de Heilige Matriarch Sasheen bezig met een veroveringstocht die zijn weerga niet kent. Rijk na rijk valt onder hun expansiedrift en slechts de eilandenconfederatie van Mercia en de handelsstad Bar-Khos met zijn machtige muren weten zich nog teweer te stellen. Temidden van deze grootschalige oorlog leeft op een voor buitenstaanders onbekende locatie een groep huurmoordenaars met hun eigen idealen. Wanneer de perverse zoon van de Heilige Matriarch op hun dodenlijstje komt te staan, worden de ogen van Mann echter ook op hen gericht en is niemand meer veilig. Huurmoordenaars tegen een wereldrijk, dat thema hebben we al eens eerder gezien. De vraag is of de uitwerking van Buchanan in dit debuut overtuigend genoeg is.

Roshun
Het verhaal begint bij Ash, een van de huurmoordenaars die zichzelf Roshun noemen. Mensen kunnen bij hen via tussenhandelaren hangers kopen, die je in geval van moord zullen garanderen dat je dood gewroken zal worden. Ze worden uiteraard voornamelijk gekocht voor hun preventieve werking, maar desondanks zijn de Roshun in de hele wereld actief om hun zogenoemde vendetta uit te voeren. Ash is al op leeftijd en lijdt bovendien aan een ernstige ziekte, waardoor hij tijdens een moord in de problemen komt. In opdracht van zijn orde neemt hij daarom met tegenzin een leerling aan om hem op te volgen. Dit wordt Nico, een jongeman die in de belegerde stad Bar-Khos Ash probeert te bestelen om aan eten te komen.

Waar Farlander begint met een actievolle vendetta, valt de vaart helaas al snel weer weg als Nico in beeld komt. Hij wordt opgeleid tot Roshun, een traject die uitgebreid wordt beschreven. Nico blijkt geen natuurtalent, maar toch komen Ash en Nico, die door externe invloeden op elkaar zijn aangewezen, langzaam dichter bij elkaar. Ash blijft een groot mysterie (wat hem alleen maar interessanter maakt!), maar Nico’s achtergrond wordt goed uitgediept. Hij is geen typische boerenjongen die uitgroeit tot held, maar weet zich steeds maar ternauwernood te handhaven in de wereld. Hierdoor is zijn personage geloofwaardig en ga je steeds meer met hem meeleven.

Er gebeurt, ondanks enkele glimpsen van wat er zich in de wereld buiten de opleiding van Nico speelt, echter niet zoveel. Hoewel de lezer voldoende wordt meegenomen in de ontwikkeling van Nico en de schrijfstijl erg prettig is, zou je iets meer actie verwachten in een boek over huurmoordenaars. Uiteindelijk worden de twee uiteraard betrokken in de poging de zoon en troonsopvolger van de Heilige Matriach van Mann te vermoorden en daar begint de actie weer op te laaien. Dit smaakt dan ook gelijk naar meer, maar helaas is dan driekwart van het boek al voorbij.

Wereldbouwer
De wereld die Buchanan schetst is een interessante mengelmoes van stijlen en culturen.  De samenleving waarin dit verhaal zich afspeelt is in vele opzichten een standaard epische fantasysetting, maar door sommige elementen zul je toch merken dat het de tijd van de middeleeuwen wel voorbij is. Zo wordt er een reisje gemaakt in een luchtschip en worden naast zwaarden ook vuurwapens gebruikt in de strijd. Magie speelt slechts een ondergeschikte rol en is alleen op de achtergrond aanwezig om het geheel een mysterieus tintje te geven.

Deze mengelmoes geeft een interessante setting voor het verhaal en dat is maar goed ook. De kaart die bij het boek zit laat namelijk een geografisch gebied zien dat sterke gelijkenissen vertoont met ons Mediterrane gebied. Het Rijk van Mann kun je dan gerust zien als het Romeinse Rijk en ook veel andere volkeren zijn qua cultuur te plaatsen in onze eigen wereld. Hierdoor voelt de wereld van Buchanan niet heel ‘nieuw’ en origineel aan. De auteur probeert het nog een beetje te verdoezelen door bepaalde dieren zelf bedachte namen te geven, hoewel ze in niets verschillen van hun ‘aardse’ variant. Het einde van Farlander was een van de meest verrassende eindes die ik heb gelezen in een fantasyboek en zorgde voor een heel sterk startpunt voor het vervolg.

Buchanan heeft een niet heel origineel boek geschreven, maar weet zijn verhaal wel vaardig te vertellen. Door de interessante personages en de potentie in de ontwikkelingen van de wereld ben ik toch erg benieuwd naar deel twee.

[product_page sku=”9789024555611″]

Farlander Boek omslag Farlander
Col Buchanan
9789024555611
Davey is de fantasywereld ingetrokken door grootheden als Terry Brooks, Raymond E. Feist en Robert Jordan. In de loop van de jaren verslond hij vele fantasyboeken, maar de epische fantasy blijft toch altijd een bijzondere plek in zijn hart hebben.