THNBW – Risa Green

0
37

Omslag THNBW

THNBW, of Toen Het NOG Bizarder Werd, gaat verder waar THEBW (Toen Het Echt Bizar Werd) ophield. Erin heeft de roze kristallen bol die ze van haar overleden tante Kiki heeft geërfd, doorgegeven aan haar vriendin Samantha en nu is het Samantha’s beurt om met behulp van een paar wensen haar leven weer op de rails te krijgen. En een paar wensen heeft ze: allereerst moet het huwelijk van haar ouders natuurlijk gered worden, maar zelf zou ze ook wel erg graag een beroemde Hollywoodfilmster willen worden. En een leuke jongen aan de haak slaan is natuurlijk ook nooit verkeerd. Maar zoals in THEBW ook al bleek: de bol heeft een erg bijzondere manier van wensen vervullen…

Naast Samantha’s wensen zijn er echter ook nog andere dingen waar Erin, Samantha en Lindsay zich druk om maken: hoe werkt de kristallen bol bijvoorbeeld? Waarom mag je maar acht vragen stellen? En wie was de persoon die Erins tante Kiki de bol gaf? De drie hartsvriendinnen gaan op jacht naar informatie, in de hoop de raadselen rondom de mysterieuze kristallen bol op te lossen, maar dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan!

Ander perspectief
Waar THEBW nog vanuit het perspectief van Erin was geschreven en precies liet zien wat zij allemaal meemaakte, ongeacht of haar vriendinnen erbij waren, is het perspectief in THNBW verschoven naar dat van Samantha. En ook al zijn Erin en Samantha beste vriendinnen, qua karakter lijken ze totaal niet op elkaar. Samantha is een heel ander persoon: geen studiebol zoals Erin, maar een meisje dat constant met haar uiterlijk bezig is en door haar moeder gepusht wordt om model te worden. Ze heeft daardoor ook heel andere problemen dan Erin. Waar Erin vooral de dood van haar tante Kiki probeerde te verwerken en nog nooit een echt vriendje had gehad, heeft Samantha last van een erg ongelukkige thuissituatie. Ze wil niets liever dan actrice worden, al vindt haar moeder dat maar onzin, en haar ouders lijken elkaar niet meer te zien staan. Dit maakt THNBW een heel ander boek dan zijn voorganger: het verhaal is net zo hilarisch als deel 1, maar met een totaal ander karakter.

Diepere laag
Wat ook nieuw is aan THNBW is de wat diepere laag die het verhaal krijgt doordat de drie vriendinnen op zoek gaan naar meer informatie achter de roze kristallen bol. Ze moeten er heel wat voor over hebben, maar uiteindelijk lukt het ze toch om wat antwoorden te krijgen op de vele vragen rondom de bol. Toch blijven er nog genoeg mysteries over om ontzettend nieuwsgierig te maken naar het volgende deel, waarin hopelijk Lindsay de kans krijgt om haar leven wat te veranderen.

Humoristisch en herkenbaar
Wat echter totaal niet veranderd is in dit tweede deel is de humor waarmee Risa Green het verhaal weet te doorspekken. THNBW is weer een heerlijk chicklitverhaal met een sprankje magie, dat dankzij de vele grappige momenten nergens echt zwaar wordt en daarom erg lekker weg leest. De bol pakt alles steeds weer op een totaal andere en verrassende manier aan, wat resulteert in een hilarisch en onvoorspelbaar verhaal. Net zoals deel 1 speelt THNBW zich op en rondom een middelbare school af waardoor het verhaal vooral heel herkenbaar zal zijn voor tieners, maar dankzij de wat diepere laag en de enorme dosis humor is het boek zeker ook een aanrader voor iedereen die dol is op chicklits en magie.

THNBW is een ontzettend geslaagd vervolg op THEBW, waarin we wat beter kennismaken met Samantha. Het verhaal zit weer vol humor en verrassingen en maakt erg nieuwsgierig naar het volgende deel, want kan het nog bizarder worden dan dit? Hopelijk komen we daar snel achter en is het dan de beurt aan Lindsay om de roze kristallen bol te gebruiken om haar leven wat te vergemakkelijken (of waarschijnlijk totaal op zijn kop te zetten…)!

Vorig artikelFarlander 2: De Schim van Roshun – Col Buchanan
Volgend artikelPercy Jackson: Sea Of Monsters 3D