Eon – Alison Goodman

0
18

Omslag Eon

Alison Goodman is een Australische schrijfster en Eon is haar eerste publicatie die in het Nederlands is verschenen. Het boek verhaald over een jongen met de naam Eon, hij leeft in een wereld die is geïnspireerd op de culturen van Japan en China. Hij is leerling van een voormalig drakenmeester en het is de bedoeling dat hij gekozen wordt door een draak. Helaas zit er nog een adder onder het gras. Eon is eigenlijk geen jongen. Hij is het meisje Eona. Een gevaarlijk geheim dat haar ongetwijfeld een langzame en pijnlijke dood oplevert bij ontdekking. Alles raakt pas echt gecompliceerd als een lang verdwenen draak terugkeert en Eon(a) uitkiest als drakenmeester. Daardoor krijgt ze ineens veel macht en de ongewilde aandacht van Heer Ido die voor de oom van de keizer werkt. Problemen stapelen zich op en het lijkt maar een kwestie van tijd voordat het onvermijdelijk misgaat…

Plot
In eerste instantie doet het verhaal denken aan Mulan. Ook een Aziatische dame die zich als man voordoet en uiteindelijk een belangrijke positie toegeworpen krijgt. Daar houden de vergelijkingen dan ook gelijk op. Eon(a) moet kiezen tussen trouw aan de keizer of de hoge heer Sethon die zelf keizer wil worden en de opdrachtgever van de wrede Ido is. Nou is die keuze makkelijk gemaakt, maar de gevolgen gaan gepaard met veel spanningen. Het verhaal maakt een trage start, maar weet uiteindelijk toch te boeien. Vooral de verfrissende Aziatische setting springt er in dit verhaal uit en weet voor een groot gedeelte af te leiden van het feit dat de plot niet al te origineel is.

Schrijfstijl en verzorging
Goodman bezit ongetwijfeld een fijne en makkelijk toegankelijke schrijfstijl. Hoewel ze nergens echt uitmuntend wordt, weet ze te boeien. Ze schrijft heel beeldend wat zeker positief is voor lezers die visueel ingesteld zijn. Het verhaal is geschreven vanuit een strikt perspectief van de eerste persoon. Eon is voorzien van een prachtige plaat die de Aziatische sfeer van het verhaal uitademt. Het boek is geschreven in een fijn lettertype en bevat geen storende spelfouten.

Doordat Goodman veel aandacht besteedt aan en schrijft vanuit Eon(a) leer je de hoofdpersoon goed kennen. Het is een geloofwaardig personage dat onder grote druk staat. Waar ik wel moeite mee heb, hoewel Goodman met goede dekmantels komt, is dat een vrouw het zo lang presteert om voor man door te gaan. Vrouwen hebben een andere vorm dan mannen. Dus de dijen en borsten moeten dan op den duur toch eens opvallen. Een excuus als: “Gelukkig heb je kleine borsten.” Vind ik dan wel erg makkelijk.

Een ander intrigerend personage is vrouwe Dela, een man die als vrouw leeft. Door het hele boek vond ik het een heerlijke combinatie van een man die als vrouw leeft en een vrouw die als man leeft.
De schurken komen helaas minder goed uit de verf. Ido is te overduidelijk een slechterik en dat niet op een al te creatieve manier. Sethon, die toch wel een belangrijke schurk is, wordt totaal niet uitgediept. Een gemiste kans. Hopelijk komt zijn persoonlijkheid in het vervolg meer naar voren.

Eon is een leuk boek om te lezen en vooral een aanrader voor mensen die van Aziatische culturen houden.

Eon

Alison Goodman | Boekerij | 2008
Originele titel: The Two Pearls of Wisdom (ook: Eon: Dragoneye Reborn)

Eon gaat over draken, over magie en macht. Over veldslagen en politieke intriges. Maar Eon gaat ook over mensen: over ambitie, persoonlijke ontwikkeling en innerlijke kracht. Eon is een verhaal over een jong meisje dat haar eigen verlangens na durft te streven, in een door het oude Azië geïnspireerde wereld, zo rijk aan details en zo kleurrijk verbeeld dat het voor de ogen van de lezer werkelijkheid wordt. Eon bestudeert de oude kunst van de Drakenmagie, in de hoop eens een Drakenoog te worden, de menselijke schakel met de magie van de Draken. Maar hij draagt een gevaarlijk geheim met zich mee: hij is eigenlijk Eona, een zestienjarig meisje dat een gevaarlijk dubbelleven leidt, want ontdekking betekent een zekere dood. Dan wordt ze echter geheel onverwacht uitverkoren door de machtigste hemeldraak van allemaal, de Spiegeldraak, die al eeuwenlang niet meer is gezien. Hiermee wordt ze in één klap een van de machtigste personen in het rijk – maar ze is niet voorbereid op de complotten van Lord Ido die zelf keizer wil worden…