De Kracht van Vijf 2: Evil Star – Anthony Horowitz

0
14

Omslag De Kracht van Vijf 2: Evil Star

Evil Star gaat over de veertienjarige Matt Freeman, die een van ‘de vijf’ is. Dit is een groep van jongeren met een gave die de wereld tegen de duistere kracht van ‘de ouden’ moet beschermen. ‘De ouden’ zijn een groep kwade geesten die terug op de wereld willen komen om het te vernietigen. Wie er nog meer bij ‘de vijf’ horen en hoe hij zijn gave moet beheersen, weet hij niet. Toch neemt Nexus, een mysterieuze organisatie, hem onder zijn hoede. Er staat namelijk een grote ramp te gebeuren. ‘De ouden’ willen een poort creëren om weer op de wereld te kunnen komen. Het is aan Matt om naar Peru te reizen en dit te voorkomen. Maar hoe?

Taalgebruik
Het taalgebruik past goed bij de doelgroep van dertien tot vijftien jaar. De verhaallijn en gebeurtenissen passen echter bij een iets ouder publiek. Er komen best wel wat dingen in voor die schokkend of eng kunnen zijn voor een jongere van dertien. Je zult dus wel een beetje  tegen gruwelen moeten kunnen. Het verhaal speelt zich af in en wereld zoals de onze, met als enige verschil het bestaan van ‘de ouden’ en ‘de vijf’. De wereld komt erg realistisch over, vooral de beschrijving van de gebeurtenissen in Peru.

De personages zijn realistisch weergegeven. Matt is een jongen die erg twijfelt aan zijn gave en aan zijn kansen in deze wereld. Die twijfel is waarschijnlijk herkenbaar voor een normale jongen van zijn leeftijd. Gedurende het verhaal wordt hij zekerder van zichzelf en zijn missie om de wereld te redden. Er zit veel ontwikkeling in de hoofdpersonages, en dat geeft het boek zeker een meerwaarde. De karakterontwikkeling loopt evenredig met de verhaallijn. De karakters ontwikkelen zich wanneer het kan en moet, maar je wordt er niet mee doodgegooid.

Het boek begint met een bladzijde waarop wordt teruggeblikt op het voorgaande boek. Hierdoor kunnen lezers die het vorige boek niet gelezen hebben toch snel in het verhaal komen. Evil Star zelf begint absurd, met verhaallijnen die aanvankelijk weinig met Matt te maken hebben. Pas halverwege het verhaal wordt duidelijk waarom hiermee begonnen is. Sommige lezers kunnen dit hinderlijk vinden. Het plot verandert vaak en snel, waardoor je als lezer je hoofd erbij moet houden. Als dit lukt, krijg je er een spannend en uitdagend verhaal voor terug. Zodra je in het verhaal zit, kost het moeite om het boek weg te leggen. De spanning bouwt zich geleidelijk op en eindigt in een aangrijpende climax. Het biedt voldoende aanknopingspunten om de lezer warm te maken voor een vervolg.

Evil Star is een spannend en meeslepend boek voor jongeren rond de zestien jaar.  Het begin en het snel wisselende plot zal sommige lezers afremmen, maar hopelijk niet stoppen. Je moet tegen een beetje spanning en soms horror in het verhaal kunnen. Kan je dit aan, dan is het een prachtig boek.

De Kracht van Vijf 2: Evil Star

Anthony Horowitz | Clavis | 2006
Originele titel: The Power of Five 2: Evil Star

Na zijn onthullende ervaringen in Ravens Gate denkt de veertienjarige Matt Freeman dat het gevecht met het Kwade voorbij is. Vrij snel dompelt hij in een nieuw afschuwelijk avontuur als hij ontdekt dat er een tweede poort bestaat. Matt en zijn vriend Richard reizen naar Peru waar ze een serie van aanwijzingen volgen naar de coördinaten van de tweede poort. Ze worden geassisteerd door een geheime organisatie bekend als Nexus. Maar er is een verrader in Nexus.