Starters – Lissa Price

0
6

Omslag Starters

De zestienjarige Callie leeft in een wereld waarin alle mensen tussen de twintig en zestig jaar oud zijn omgekomen in een biologische oorlog. De wereld bestaat nu uit Starters en Enders: de jongeren en iedereen die boven de zestig jaar oud is. De Enders hebben de leiding genomen. Werkgelegenheid is voor de ouderen, die ondertussen wel tweehonderd jaar oud kunnen worden, en de jongeren zijn onderverdeeld in de kleinkinderen van rijke Enders en de arme ouderlozen die niemand meer hebben en moeten vluchten om vrij te zijn.

Callie behoort samen met haar zevenjarige broertje Tyler tot de laatste groep. Ze zijn ‘niet opgeëiste minderjarigen’. Hun ouders zijn overleden in de oorlog, ze hebben geen geld of huis en Tyler is ernstig ziek. Callie is wanhopig en besluit met de illegale Bodybank in zee te gaan. Het lijkt een ideale oplossing: Callie verhuurt haar lichaam drie keer aan een Ender die nog een keertje jong wil zijn en krijgt daar een fiks bedrag voor dat al haar problemen op zou lossen. Het enige wat ze hoeft te doen is een tijdje te slapen. Via een chip in Callies hoofd, worden haar hersenen namelijk verbonden met die van een Ender en terwijl Callie slaapt, is de huurder actief in haar lichaam. Maar algauw gaat er iets mis: Callie wordt wakker terwijl de Ender nog in haar lichaam zit. De Ender blijkt verschrikkelijke plannen te hebben met Callies lichaam. Zal het Callie lukken uit deze levensgevaarlijke situatie te ontsnappen en tegelijkertijd haar broertje te redden?

Geloofwaardige dystopie
Dystopische verhalen zijn ontzettend populair de laatste tijd en de vraag is daarom ook of het auteurs nog lukt met iets nieuws en origineels te komen. Met Starters is dat Lissa Price zeker gelukt. De wereld die ze creëert is erg origineel en geloofwaardig en de dingen die gebeuren komen heel realistisch over. Tegenwoordig worden ouderen namelijk ook steeds ouder, maar wat moet er gebeuren als ouderen wel meer dan honderd jaar ouder worden dan vroeger? Dan moeten ze weer aan het werk, wat betekent dat er voor jongeren te weinig banen zullen zijn. In Starters resulteerde dat in een wet die arbeid voor jongeren onder de negentien jaar verbiedt. Het is een oneerlijke wereld, maar wel een realistische, want het is logischer dat de leiding naar de ouderen gaat in plaats van naar de jongeren. De ouderen hebben de controle overgenomen, maar denken daarbij jammer genoeg alleen maar aan zichzelf.

Ook het feit dat alle volwassenen tussen de twintig en zestig jaar zijn omgekomen in een biologische oorlog, is geloofwaardig. Kinderen en ouderen worden nu ook als eerste ingeënt, dus het is logisch dat alle Starters en Enders al ingeënt waren tegen de dodelijke Sporen die als wapen werden gebruikt. Natuurlijk gebeuren er ook genoeg dingen die wat minder makkelijk zijn om voor te stellen, bijvoorbeeld dat Enders via een computer in het lichaam van Starters kunnen kruipen. Maar al met al is Starters een erg geloofwaardig en beklemmend verhaal, dat heel wat vraagstukken naar boven brengt.

Meeslepend en onvoorspelbaar
Starters is typisch zo’n verhaal dat boeit van begin tot eind. Het zit vol met meeslepende plotwendingen en verhaallijnen die steeds iets ingewikkelder worden. Callie is een erg geloofwaardig personage, met wie het niet moeilijk is om mee te leven. Eerst zie je de wereld vanuit haar perspectief, maar langzaam maar zeker leer je ook de andere kant van de samenleving kennen. Is het leven van de Enders wel zo perfect? En zijn alle Enders slecht? Veel gebeurtenissen in Starters zijn onverwacht en niet te voorspellen, wat er voor zorgt dat dit boek spannend blijft tot op de laatste pagina.

Overgebleven vragen
Ook al is het verhaal van Starters bijna helemaal afgerond, na het lezen van dit eerste deel blijf je toch nog met genoeg vragen zitten om nieuwsgierig te worden naar het tweede deel: Enders. Persoonlijk ben ik vooral nieuwsgierig geworden naar de wereld achter het verhaal. Wat gebeurde er allemaal tijdens de Oorlogen van de Sporen en waarover ging die oorlog? Wie waren Callies ouders en hoe was hun situatie voor de oorlog? En hoe kan het dat Enders zo oud worden? Dit blijft allemaal vrij vaag in deel één. Gedurende het verhaal krijg je wel steeds kleine brokjes achtergrondinformatie, die precies genoeg zijn om je honger te stillen, maar die tegelijkertijd net te weinig zijn om alles te begrijpen. Het is een totaal onbekende post-apocalyptische wereld, die Callie ook nog niet echt goed kent. Hopelijk leren we samen met haar die wereld in het tweede boek nog beter kennen.

Starters is een meeslepend en onvoorspelbaar verhaal, dat spannend blijft tot op de laatste pagina. Het boek doet soms een beetje denken aan Zielen van Stephenie Meyer en zal fans van dystopische verhalen zeker aanspreken. Het enige minpuntje is dat er vrij weinig achtergrondinformatie wordt gegeven, maar dit maakt je eigenlijk alleen maar ontzettend nieuwsgierig naar het tweede deel: Enders.