Een nieuw perspectief in Iskari 2 van Kristen Ciccarelli

0
119

Nu Roa getrouwd is met de nieuwe koning van Firgaard, hoopt ze dat de omstandigheden voor het struikland een stuk beter zullen worden. Het leek een perfecte overeenkomst: Roa zou Dax en Asha helpen een leger op te zetten waarmee ze hun vader van de troon konden stoten, en in ruil daarvoor zou Roa zijn koningin worden. Maar het volk van Firgaard blijkt niet blij te zijn met hun nieuwe struiklandkoningin, en ook Dax lijkt zich niet aan de afspraken te houden…

Dat is echter niet het enige waar Roa mee zit: ze staat namelijk op het punt om haar tweelingzus Essie voorgoed kwijt te raken en wil er alles aan doen om dat te voorkomen. Maar dan doet zich een kans voor die al haar problemen op zou lossen, een kans om haar zus en haar volk te redden. Daarvoor hoeft ze alleen maar de nieuwe koning, haar echtgenoot, op te offeren, die niets anders doet dan liegen en bedriegen. Na alles wat ze heeft moeten doorstaan is dat natuurlijk geen probleem voor Roa… Of toch wel?

Een nieuw perspectief

Iskari 2: De gevangen koningin is een rechtstreeks vervolg op het eerste deel, De laatste Namsara. Maar in plaats van verder te vertellen vanuit het perspectief van Asha, die aan het eind van het vorige deel gedwongen op de vlucht is geslagen om te voorkomen dat ze terechtgesteld werd voor koningsmoord, heeft Kristen Ciccarelli in dit tweede deel gekozen voor een nieuw perspectief: dat van de jonge struiklander Roa. Dit zorgt er dan ook voor dat De gevangen koningin echt een ander verhaal is: het speelt zich dan wel af in dezelfde wereld en met dezelfde personages, maar Roa heeft een compleet andere achtergrond dan Asha, wat dus ook een volledig nieuw perspectief op Ciccarelli’s fantasywereld biedt.

hoewel we deze keer lezen vanuit het perspectief van Roa, weet Kristen Ciccarelli weer net zo’n sterk en meeslepend verhaal neer te zetten als in deel een.

Persoonlijk vond ik dit nieuwe perspectief erg leuk. Het is weliswaar even wennen om niet meer met Asha mee te lezen, maar Roa heeft ook een erg interessante achtergrond en samen met haar leer je een heel ander deel van de uitgestrekte wereld van Iskari kennen. Wel merkte ik dat het me wat meer moeite kostte om in het verhaal te komen, met name doordat ik veel details van deel een was vergeten, en om helemaal te kunnen opgaan in dit tweede deel is het toch best belangrijk dat alle details van De laatste Namsara nog redelijk goed in je hoofd zitten. Vergeleken met deel een duurt het ook iets langer voordat het verhaal echt op gang komt en spannend wordt. Het begin van het boek richt zich wat meer op politieke spelletjes in plaats van op de actie, maar gelukkig wordt dat tegen het einde ruimschoots goedgemaakt.

Flashbacks en oude verhalen

In het vorige deel kregen we aan de hand van de oude verhalen die Asha vertelde steeds meer te weten over de geschiedenis van Firgaard en de draken. Deze oude verhalen waren een erg originele vorm van communicatie en gaven tegelijkertijd een mooie achtergrond waardoor je Asha’s wereld steeds beter leerde begrijpen. Aangezien Roa vrij weinig met die oude verhalen te maken heeft, was ik een beetje bang dat deze extra dimensie in het verhaal zou wegvallen, maar niets blijkt minder waar. Ciccarelli past in dit tweede deel dezelfde techniek toe, alleen maakt ze deze keer met name gebruik van flashbacks naar Roa’s jeugd om het verhaal extra diepgang te geven. En hoewel er minder draken en mythologie aan te pas komen (al zit er ook in dit verhaal zeker wat mythologie verwerkt), zorgt dat er ook deze keer weer voor dat het verhaal ijzersterk in elkaar zit en de puzzelstukjes langzaam maar zeker op hun plaats vallen.

Ook Ciccarelli’s schrijfstijl is weer net zo fijn als in het eerste deel. Het boek zit weer vol met sfeervolle beschrijvingen van plekken, personages en verhalen, waardoor je de sfeer gewoon kunt proeven en je je samen met Roa in de woestijn waant. Toch moet ik zeggen dat Roa wel echt een ander personage is dan Asha. Met Asha zette Ciccarelli meteen een heel sterk hoofdpersonage neer, maar Roa blijft op dat gebied wat achter. Ze maakt regelmatig ondoordachte beslissingen en lijkt vaak niet verder te kijken dan haar neus lang is. Haar redenen daarvoor zijn zeker sterk, maar toch ergerde ik me een beetje aan haar. Er had zo veel opgelost kunnen worden als Dax en Roa gewoon eens samen om de tafel waren gaan zitten en een goed gesprek hadden gevoerd!

Met De gevangen koningin duiken we terug in de prachtige wereld van Iskari, en hoewel we deze keer lezen vanuit het perspectief van Roa, weet Kristen Ciccarelli weer net zo’n sterk en meeslepend verhaal neer te zetten als in deel een. Persoonlijk vond ik het personage van Roa iets minder leuk dan dat van Asha, maar desondanks leest het verhaal weer heerlijk weg en zit Ciccarelli’s wereld weer ijzersterk in elkaar. Ik ben ontzettend benieuwd naar het derde deel in de trilogie, De piratendief, waarin we mee zullen kijken met Safire, de commandant van de koning!

De gevangen koningin Boek omslag De gevangen koningin
Iskari
Kristen Ciccarelli