Iskari 1: De laatste Namsara – Kristen Ciccarelli

0
479

In Asha’s cultuur zijn er altijd een Namsara en een Iskari geweest: een brenger van vrede en een brenger van dood en verderf. Asha is de Iskari. Ze is verantwoordelijk voor een verschrikkelijke drakenaanval op Firgaard en om daar boete voor te doen, heeft ze besloten de meest gevreesde drakendoder van het land te worden. Eén voor één slacht ze alle draken af die ze tegenkomt. En ze is met name op zoek naar één draak: Kozu, het zwarte monster dat jaren geleden haar stad heeft verwoest. Als ze zijn kop naar haar vader, de koning van Firgaard, brengt, zal haar gedwongen huwelijk met Jarek, de verschrikkelijke commandant van haar vaders leger, niet doorgaan.

Asha doet haar uiterste best om Kozu te vinden, want een huwelijk met de meedogenloze Jarek is wel het laatste wat ze wil. Maar dan gooit de Oude, de oppergod die de Namsara en de Iskari heeft geschapen, roet in het eten. Hij stuurt haar geschenken en opdrachten, met vreselijke consequenties als ze die verkeerd gebruikt of niet uitvoert. Asha kan niet anders dan de Oude te gehoorzamen, ook al is hij degene die Firgaard lang geleden heeft verraden. Maar is dat wel zo…? Of blijkt er toch meer aan de hand te zijn?

Sfeervol, goed uitgedacht verhaal
De laatste Namsara is Kristen Ciccarelli’s debuut, en vaak zorgt dat ervoor dat er nog wel eens wat plotgaatjes of andere kleine minpuntjes in het verhaal zitten, maar daar is bij dit eerste deel in de Iskari-serie absoluut geen sprake van. Ciccarelli heeft een ijzersterk debuut neergezet, dat erg groots is opgezet en ontzettend goed in elkaar zit. De wereld die Ciccarelli heeft gecreëerd lijkt van alle kanten te kloppen. Van de sfeervolle beschrijvingen van locaties, tradities en uiterlijk tot de hele mythologie achter Asha’s cultuur: het zit allemaal perfect in elkaar waardoor Asha’s wereld voor je ogen tot leven komt.

Ciccarelli heeft een ijzersterk debuut neergezet, dat erg groots is opgezet en ontzettend goed in elkaar zit.

Eigenlijk doet De laatste Namsara wel een beetje denken aan een kruising tussen Duizend-en-één-nacht, Hoe tem je een draak en Temeraire. Gedurende het verhaal komt Asha namelijk tegenover draken te staan die ze zal moeten temmen, maar de manier waarop dat gaat is erg bijzonder en origineel. Wat dit verhaal namelijk zo sterk maakt, is dat het voortborduurt op nog veel meer verhalen: de oude verhalen, die in Firgaard eigenlijk verboden zijn vanwege hun connecties met de Oude en de draken. Deze ‘oude verhalen’ zijn echter de ultieme manier om draken te lokken, en ook de communicatie tussen draak en mens gaat vaak via verhalen. Aan de ene kant zijn deze oude verhalen dus een erg mooie en originele manier van communicatie, en tegelijkertijd geven ze een mooie achtergrond waardoor je Asha’s wereld steeds beter begint te begrijpen.

Juist omdat het zo’n groots en goed uitgedacht verhaal is, is het erg belangrijk om goed de aandacht erbij te houden. Vooral in het begin zit het verhaal vrij complex in elkaar en worden er regelmatig verhalen verteld die erg belangrijk zijn voor het grotere geheel. Hierdoor ging ik in het begin ook niet heel snel door het verhaal, maar hoe verder je komt, hoe meer je daaraan went en hoe hoger het tempo komt te liggen. Ik denk dat dit echt zo’n boek is dat je zonder problemen nog twee keer leest, en waarbij je steeds weer nieuwe dingen zult ontdekken.

Een ijzersterke verteller
Ook Ciccarelli’s hoofdpersonage is ontzettend goed uitgedacht en maakt een enorme ontwikkeling door. Omdat Asha zelf aan het begin van het verhaal ook nog niet alles weet en haar eigen verleden en de geschiedenis van Firgaard stukje bij beetje ontrafelt, zie je haar personage gedurende het verhaal echt veranderen. Van een hard, ruw meisje met een enorm minderwaardigheidscomplex verandert ze in een sterk en rechtvaardig personage dat zichzelf en de wereld om haar heen op een heel andere manier begint te zien. Ook Torwin maakt daar deel van uit, de best wel knappe slaaf met wie Asha in eerste instantie niets te maken wil hebben…

Asha’s trauma’s en emoties zijn in elk geval heel sterk beschreven, waardoor je bijna niet anders kunt dan haar in je hart te sluiten. De andere personages, Dax, Safire en Roa bijvoorbeeld, blijven nog een beetje vlak, dus hopelijk komt daar in het volgende deel verandering in. Het lijkt me in elk geval erg interessant om ook eens wat over hun achtergrond te lezen!

De laatste Namsara is een ijzersterk verhaal van een veelbelovende auteur die hopelijk nog véél meer boeken zal schrijven. De wereld die Ciccarelli heeft gecreëerd zit ongelooflijk goed in elkaar en haar sfeervolle beschrijvingen van plekken, personages en oude verhalen zijn soms misschien wat complex, maar zorgen er vooral voor dat dit verhaal voor je ogen tot leven komt en steeds blijft verrassen. Ook de Nederlandse vertaling door Maria Postema en de prachtige Nederlandse uitgave dragen daar ongetwijfeld aan bij. Een absolute aanrader voor iedereen die graag wegduikt in prachtige fantasywerelden en spannende verhalen!

[product_page sku=”9789463491303″]

Iskari 1: De laatste Namsara
Iskari 1