BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Terug naar Ravka in De verminkte koning van Leigh Bardugo

Terug naar Ravka in De verminkte koning van Leigh Bardugo

0
209

Nikolai Lantsov is een jonge koning die Ravka een mooie toekomst probeert te geven. Na de burgeroorlog tegen de Duisterling moet Nikolai zijn best doen om de grenzen veilig te stellen en moet hij allianties maken tegen alle dreigingen die zijn land ondergaat. Maar Nikolai heeft een duistere kracht in zich, een kracht waardoor hij ’s nachts verandert in een monster dat hij niet kan bedwingen… Nikolai reist samen met Stormblazer Zoya door Ravka op zoek naar een oplossing voor het monster in zichzelf, maar is die er wel?

Tip: Lees ook ons artikel over de aankomende tv-serie van De Grisha!

Terug naar Ravka en genieten van de Grisha!

Een paar jaar geleden konden vele lezers de wereld van de Grisha ontdekken door de Grisha-serie, en na deze trilogie stapten vele fans nogmaals in het Grisha-bootje dankzij De Kraaien. Gelukkig kwam de reeks daarmee niet ten einde, want nu kan je lezen over Nikolai, een van de meest uitgesproken personages uit de eerste serie van Leigh Bardugo, maar ook andere bekende personages komen voorbij. Zo staat Zoya de koning van Ravka bij en volg je de avonturen van Nina, die Ketterdam heeft verlaten. Halverwege het verhaal leer je ook Isaak kennen, die werkt bij het paleis van Nikolai en een bijzondere taak moet vervullen.

Bardugo heeft de magnifieke wereld uit haar eerste boek en haar indrukwekkende schrijfstijl die ze heeft geperfectioneerd in De Kraaien gecombineerd tot een fantastisch verhaal waar je als Grisha-fan alleen maar van kan genieten.

Wat je al snel opvalt, is weer de bekende sprankelende schrijfstijl van Leigh Bardugo. Haar beschrijvingen zijn zo levensecht, haar wereld is zo goed uitgedacht, de spanning in haar verhaal is heel voelbaar en haar personages weten je volledig te betoveren. Je merkt ook de vooruitgang die ze heeft geboekt ten opzichte van haar eerste verhaal. Ze heeft de magnifieke wereld uit haar eerste boek en haar indrukwekkende schrijfstijl die ze heeft geperfectioneerd in De Kraaien gecombineerd tot een fantastisch verhaal waar je als Grisha-fan alleen maar van kan genieten. Misschien moet je in het begin even weer je geheugen opfrissen wat betreft de wereld en de personages, maar als je er eenmaal in zit kan je dit boek niet meer wegleggen!

Oude bekenden en nieuwe personages die Ravka nog mooier maken dan ervoor!

De personages die je al kent van Bardugo’s vorige boeken kom je ook in dit deel weer tegen, wat voelt als een heel prettige reünie. Nikolai is een geweldige koning geworden met nog steeds zijn gevatte opmerkingen, hoewel hij wel volwassener is geworden en zijn taak als koning zeer serieus neemt. Daarbij huist er een monster in zijn lichaam waar hij geen controle over heeft en hij is bang om zichzelf kwijt te raken. Zijn karakter krijgt een serieuze laag, net zoals dat van Zoya. Zij is een pittige meid met behoorlijk veel kracht, maar je leert haar ook van een andere kant kennen. Nina zit daarnaast vol verdriet, maar ze blijft een vrouw die niet opgeeft en zich zeer bekommert om anderen.

Isaak is een nieuw personage in Bardugo’s magische wereld en weet ondanks zijn late intrede een mooie indruk op je achter te laten. Hij is een slimme jongen die een taak krijgt die maar al te lastig is. Toch zet hij zijn beste beentje voor en heeft hij nog genoeg zwakke plekken in zijn hart waardoor je alleen maar sympathie voor hem kan hebben. Daarnaast zijn er halverwege het verhaal nog wat andere unieke personages die een heel nieuwe laag toevoegen aan het Grisha-universum.

De verminkte koning voelt als een bekend warm bad. Je maakt weer nieuwe avonturen mee in het legendarische Ravka, je kan weer lezen over een paar van je favoriete personages en je leert veel meer over deze unieke wereld vol mogelijkheden. Het verhaal van Nikolai is ideaal voor iedereen die alle boeken van Bardugo heeft verslonden, en na het slot wil je alleen maar meer en meer. Er valt nog genoeg te ontdekken in Ravka, dus ik tel nu al de dagen af tot het uitkomen van het nieuwe boek!

De verminkte koning Boek omslag De verminkte koning
De Grisha
Leigh Bardugo