Een Kroon voor Koud Zilver – Alex Marshall

0
50

Omslag Een Kroon voor Koud Zilver

“Alles liep op rolletjes, tot aan het bloedbad.”

Het begin van deze nieuwe epische trilogie van Alex Marshall liegt er niet om: wat er ook gebeurt, het zal geen pretje worden voor zijn personages. Daar mag je van op aan, maar wat had je dan ook verwacht van een boek dat Een Kroon voor Koud Zilver heet? Dit epische fantasy-avontuur is geen roman voor doetjes, het is een verhaal waar komische elementen en avontuur elkaar afwisselen. Het is een reis over wegen in een nieuwe wereld waar bepaalde keuzes van enkelingen de levens van velen zullen beïnvloeden. “Alle wegen leiden naar oorlog” was nog nooit zo doordrongen van waarheid.

Het verhaal begint in het kleine bergdorpje Kypck in het Kutumbangebergte, waar een jonge kolonel zijn troepen het bevel geeft om iedereen uit te moorden, jong en oud. Maar niet alles loopt op rolletjes, want hoewel het bloedbad in het dal voltrokken wordt, weert de oude burgemeestersvrouw zich kranig tegen de kolonel en zijn twee gezellen. Deze oude vrouw is namelijk niemand minder Kobalt Zosia, de generaal die twintig jaar eerder de hele Ster in rep en roer zette en het grootste imperium ten val bracht. Nu zint ze op wraak en vertrekt op zoek naar oude bondgenoten die haar kunnen bijstaan in haar wraak. Maar kan ze wel rekenen op de loyaliteit van vroeger, en wat is dat vreemde leger met de vertrouwde banier van plan?

Fans van epische fantasy die er niet voor terugdeinzen om zich onder te dompelen in diepgaande verhaallijnen zullen ervan smullen en uitkijken naar het vervolg in deze trilogie.

Uitgebreide opbouw
Als je het boek in handen krijgt, is het al meteen duidelijk dat het verhaal veel details zal herbergen die allemaal bijdragen aan de opbouw van het verhaal. Dat merk je ook in de hoofdstukken: ze worden langzaam opgebouwd en veel elementen die je op dat moment leest en die misschien op het eerste gezicht niet zo belangrijk lijken, komen later terug en blijken dan net essentieel te zijn voor het verdere verloop. Soms lijkt het net een puzzel, waarbij je als lezer maar af en toe een nieuw stukje in handen krijgt, al kan je zeker niet zeggen dat de hoofdstukken saai zijn of dat het boek traag leest. Integendeel, Alex Marshall heeft een vlotte pen waarmee je moeiteloos van het ene naar het andere personage overstapt en die het verhaal toch een zekere vaart geeft.

Het boek is opgedeeld in twee delen die steeds met een kort citaat beginnen. Net als bij sommige elementen in het verhaal zelf, zullen die citaten en de tussentitels van de twee delen pas betekenis krijgen als je het boek gelezen hebt. In het eerste deel wordt heel duidelijk de basis gelegd voor de rest van het verhaal. Er zijn best wat personages, waardoor het even duurt voordat het inleidende gevoel tijdens het lezen wegtrekt. Toch verveelt het niet, want de verschillende perspectieven zorgen ervoor dat er voldoende afwisseling is om het interessant te houden en stukje bij beetje krijgt de puzzel vorm.

In het tweede deel van het boek is er dan ook veel meer actie, omdat de verschillende verhaallijnen elkaar beginnen te kruisen en de verschillende puzzelstukjes die je al gekregen hebt steeds beter in elkaar passen. In dit deel kan je dus echt wel zeggen dat ‘alle wegen naar oorlog leiden’ want het is duidelijk dat niemand de oorlog zal kunnen ontlopen en dat iedereen zijn rol zal moeten spelen in de komende veldslag.

Een Kroon voor Koud Zilver heeft dus een heleboel personages die allemaal deel uit maken van de grote puzzel en dat kan in het begin een beetje verwarrend zijn. In totaal zal je zo’n dertien verschillende personages in het verhaal tegenkomen die een belangrijke rol vervullen. Niet alle personages komen afzonderlijk aan bod en je leest dus ook niet vanuit ieders perspectief, maar van een zestal krijg je wel een blik in hun gedachtegangen. In het begin zullen misschien niet alle perspectieven je even erg aanspreken als de rest, maar als in deel twee de spanning zich steeds meer op de achtergrond opbouwt komt dat allemaal goed.

Natuurlijk heb je Zosia en haar Vijf Trawanten die een belangrijke rol krijgen in het verhaal nadat ze zich allemaal teruggetrokken hadden na het einde van de Kobaltoorlog. De oude Trawanten hebben natuurlijk allemaal het een en ander meegemaakt in hun tijd en na het verdwijnen van hun generaal waren ze ieder hun eigen weg gegaan. Dat dit bij de ene al wat vlotter ging dan bij de andere zorgt voor de nodige komische elementen, want oorlog doet iets met een mens en dat uit zich op de meest uiteenlopende manieren.

Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de jonge garde die hun plaatsje in de geschiedenis wil veroveren en die niet altijd wil luisteren naar de oude veteranen die hun strepen al verdiend hebben. Voornamelijk de interactie tussen de jonge mensen en de Trawanten is wat het relaas bij momenten komisch maakt en waarbij je al snel een glimlach om de lippen krijgt.

Alex Marshall is erin geslaagd een nieuwe wereld te creëren in Een Kroon voor Koud Zilver die vol zit met prachtige details, en dit zie je niet alleen aan de voortreffelijke cover en flap, maar ook aan de fraaie kaart die voor in het boek zit en je leest het tussen de regels van het verhaal. Op elke pagina komt een stukje van de puzzel tot leven en zo wordt de unieke en harde wereld van de Ster gevormd. Fans van epische fantasy die er niet voor terugdeinzen om zich onder te dompelen in diepgaande verhaallijnen zullen ervan smullen en uitkijken naar het vervolg in deze trilogie… want de puzzel is nog niet volledig.

Een Kroon voor Koud Zilver

Alex Marshall | Luitingh-Sijthoff | 2015
Originele titel: A Crown for Cold Silver
Vertaling: Gerda Wolfswinkel

Een Kroon voor Koud Zilver is deel 1 van Alex Marshalls avontuurlijke fantasy-trilogie, die doet denken aan een Tarantino-film. Dit is epische fantasy zoals je die nog nooit hebt gelezen.

‘Alles liep op rolletjes, tot aan het bloedbad…’

Twintig jaar geleden trok de gevreesde Kobalt Zosia met haar vijf trawanten en een huurlingenleger ten strijde en bracht ze het grootste koninkrijk ter wereld ten val.Toen er geen titels meer waren te winnen en geen werelden meer waren te veroveren, trok ze zich terug en liet ze haar legende verdwijnen in de geschiedenisboeken.

Maar nu is het vreedzame bestaan dat ze voor zichzelf heeft opgebouwd ruw verstoord door de afslachting van haar complete dorp.Uit op wraak trekt Zosia weer ten strijde. Maar als ze gerechtigheid wil, zal ze eerst de confrontatie aan moeten gaan met een hoop wrok koesterende vijanden, oude bondgenoten met een twijfelachtige loyaliteit en een vreemd leger dat marcheert onder een wel heel vertrouwde banier.

Vijf trawanten
Een legendarische generaal
En een laatste strijd om gerechtigheid