Dans van schaduwen – Yelena Black

0
157

Omslag Dans van schaduwen

Vanessa gaat naar de exclusieve balletacademie NYBA met maar één doel, en dat is niet het worden van een ballerina. Vanessa is namelijk vastberaden om haar zus Margaret te vinden die eerder op deze school zat, maar spoorloos is verdwenen. Vanessa is ervan overtuigd dat haar zus nog ergens te vinden moet zijn. Als ze de hoofdrol krijgt in het stuk De Vuurvogel, komt Vanessa meer te weten over de balletwereld dan haar lief is, en is het nog maar de vraag of ze kan ontsnappen, of dat haar hetzelfde lot wacht als haar zus…

Hooggespannen verwachtingen
Dans van schaduwen lijkt het allemaal te hebben: een mooie cover, een veelbelovende synopsis en een spannend verhaal. Wanneer Vanessa haar jaar begint op de balletschool, komt ze erachter dat er telkens ballerina’s verdwijnen. Haar zus was dus niet de enige. Dat is heel normaal volgens haar dansleraar, de aantrekkelijke Jozef: de druk is immers erg hoog en veel meisjes bezwijken daaronder. De rest van de wereld lijkt het hiermee eens te zijn, want na een tijdje worden alle pogingen om de meisjes te vinden gestaakt en gaat iedereen door met zijn eigen leven. Wanneer er weer een meisje verdwijnt, lijken Vanessa en haar nieuwe vrienden de enigen te zijn die zich hier druk om maken, en hiermee begint het verhaal opmerkelijk te worden…

Het boek heeft een paranormaal tintje. Dit aspect maakt het verhaal spannend, en de vreemde dingen die gebeuren bezorgen je soms nogal wat kippenvel.

In de proloog krijgt de lezer al een aantal hints over wat er gebeurt met de meisjes die verdwijnen. Vanessa krijgt zelf ook een aantal aanwijzingen gedurende het verhaal, en als lezer heb je al snel door wat er ongeveer aan de hand moet zijn. Vanessa echter niet. Zij heeft het namelijk veel te druk met haar nieuwe vriendje Zep: de superknappe vierdejaars die het maar meteen uitmaakt met zijn huidige vriendin (die ook op de academie zit) omdat hij als een blok voor Vanessa valt. En ook lijkt Justin achter haar aan te zitten: hij blijft maar waarschuwen dat Vanessa op moet passen voor Jozef en Zep, maar hij wil niet zeggen waarom. Volgens Vanessa en haar vriendinnen is hij gewoon jaloers, en de verdwenen ballerina’s hebben volgens het groepje totaal geen verband met Justin’s waarschuwingen.

Dimensies
Het boek heeft een paranormaal tintje. Dit aspect maakt het verhaal spannend, en de vreemde dingen die gebeuren bezorgen je soms nogal wat kippenvel. Zo komen er poorten naar andere dimensies aan bod, en kwaadaardige dansers die deze willen openen. Dit zijn echter de enige dimensies die wat toevoegen aan het verhaal, want de personages zijn verder erg eendimensionaal. Niemand maakt echt ontwikkelingen door, en het verhaal wordt nogal langdradig doordat de dansers telkens maar weer dezelfde dans blijven oefenen.

De ontknoping is daarentegen in een oogwenk voorbij, en daarna vraag je je af wat er nou eigenlijk gebeurd is. Ik zat aan het eind nog met ontzettend veel vragen en naar mijn idee is bijna geen één van de hoofdvragen die ik in het begin had naar tevredenheid beantwoord. Het boek krijgt nog een vervolg, dus hopelijk wordt hierin wat duidelijkheid geschept, maar dit deel viel mij nogal tegen.

Een vreemd gevoel
Verder had ik Dans van schaduwen erg snel uit. Het boek is niet dik, maar had van mij vanwege de vele herhalingen nog wel wat korter gemogen, en ook leest het vrij makkelijk weg. Toch had ik er gewoon meer van verwacht. Er waren veel plotaspecten die naar mijn gevoel niet helemaal klopten en juist alleen maar meer vragen opriepen. Het was alsof Black het zelf af en toe ook niet meer wist. Toen ik het boek uithad, had ik daarom niet het gevoel dat Dans van schaduwen een boek is dat ik aan veel andere lezers zou willen aanraden.

Dans van schaduwen kan helaas de hooggespannen verwachtingen niet waarmaken. Het boek ziet er aantrekkelijk uit, maar het verhaal valt eigenlijk nogal tegen. Je bent er lekker snel doorheen, en er zit ook redelijk wat spanning in. Toch geeft dit boek je niet het gevoel dat je écht een meesterwerk gelezen hebt dat je aan al je bookbuddies wil opdringen, en dat je zo snel mogelijk het tweede deel in handen moet krijgen. Wie weet krijgt Black dit wel voor elkaar met het vervolg, Dans van vlammen, dat in het najaar zal verschijnen. Ik wacht het in ieder geval rustig af.

[product_page sku=”9789048830640″]

Dans van schaduwen Boek omslag Dans van schaduwen
Yelena Black
9789048830640
Uitgeverij Moon
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.