De Woudzee Kronieken 2: Nachtvuur – Uschi Zietsch

0
54

Omslag De Woudzee Kronieken 2: Nachtvuur

Uschi Zietsch wordt al ruim drie decennia gepubliceerd en van De Woudzee Kronieken zijn al meer dan 50.000 exemplaren in Duitsland verkocht. Hoewel ze niet zo bekend is als bijvoorbeeld Bernard Hennen of Markus Heitz, is ze dus toch een zeer verdienstelijk schrijfster en blijkbaar een geschikte kandidaat om te worden opgepikt door de wat kleinere fantasyuitgeverijen in Nederland. Interessant genoeg gebeurt dat in een samenwerking tussen Uitgeverij Macc en Zilverspoor. Hebben zij hiermee goud ontdekt, terwijl Luitingh zich verbijt om de gemiste kans?

Ontsnapt, maar nog niet vrij
Na de dramatische gebeurtenissen aan het eind van het vorige deel ziet het er donker uit voor Rowarn. Net nadat hij erachter kwam wie zijn vader is, wordt hij gevangengenomen door de wrede Heriodon. Hoewel hij weet te ontsnappen, is Rowarn nog lang niet vrij van diens wrede behandeling, want ook in zijn dromen wordt hij door de half-demon achtervolgd. Samen met de mysterieuze Visioenridder Angmor zoekt hij zijn toevlucht in het domein van de heelmeesteres Arlyn. Daar komen al gauw zijn andere bondgenoten van Ardig Hal aan en samen smeden ze een plan om de drie magische Splinters terug te veroveren van de duistere heer Femris.

Het boek heeft alles wat je van high fantasy mag verwachten.

The road goes ever on and on
Het is te merken dat Zietsch een ervaren schrijfster is. De verhaallijnen zijn niet nodeloos lang of ingewikkeld, het tempo is precies goed en ze beheerst haar personages uitstekend. Ook heeft ze haar eigen stem gevonden, die ze consequent toepast. Als een soort Hugh Grant van de fictie levert ze zelfs steeds precies dezelfde kwaliteit in precies hetzelfde genre. Net als Demonenbloed is Nachtvuur pure ‘high fantasy’: in een wereld vol vreemde wezens strijdt het goede tegen het kwade. Beide kanten kennen een paar zeer machtige figuren, voortkomend uit een rijke, magische geschiedenis en op een avontuurlijke reis komen de personages door allerlei wonderbaarlijke plekken.

De strijd tussen goed en kwaad is dan ook het belangrijkste thema van dit boek. In tegenstelling tot het grijsgebied dat je tegenwoordig steeds vaker tegenkomt, zijn ‘het duister’ en ‘de regenboog’ hier duidelijk gescheiden. Maar zoals Yin en Yang, waarin ook iets goeds in het kwaad zit en omgekeerd, gaat het om het vinden van de balans. Je hoopt dat het goede overwint, maar wat als dit daardoor de wereld zal vernietigen?

Niet alleen het Woudzee-universum zit zo in elkaar, maar ook Rowarn worstelt met deze twee kanten van zichzelf en is zoekt naar evenwicht. De fantasievolle wereld is daardoor vooral een kleurrijke achtergrond, die niet de overhand krijgt. Waar sommige hoofdpersonen van epische fantasy niet veel meer dan een meereizende toeschouwer zijn van grootse en spannende gebeurtenissen of waar hun taak belangrijker is dan hun karakter, ligt de nadruk hier gelukkig ook sterk op Rowarns beleving en ontwikkeling.

Door de verschillende unieke wezens, plekken en geschiedenis heeft het boek genoeg originaliteit om interessant te zijn, maar erg verrassend is het niet. Hoewel de plot niet zonder wendingen is, past het allemaal in bestaande patronen en sommige passages doen sterk denken aan In de ban van de ring. Het boek heeft dus alles wat je van high fantasy mag verwachten en voor wie juist om die reden dit boek kiest is het erg leuk om te lezen. Wel is het jammer dat, net als deel één, deze uitgave vol taalfouten zit. Dat doet toch afbreuk aan het verder goed geschreven boek.

De kracht van Nachtvuur ligt in zijn herkenbaarheid. Het verhaal heeft een rijke geschiedenis, allerlei magische wezens en een duidelijk conflict tussen goed en kwaad. Binnen die setting zet Zietsch een prima verhaal neer: de personages komen goed naar voren en de schrijfstijl is vlot en aangenaam. Dit maakt het een leuk boek om te lezen en het steekt net boven de standaard high-fantasyboeken uit. Wel had deze vertaling een extra redactieslag kunnen gebruiken, want bij het lezen kom je regelmatig een pijnlijke taalfout tegen.

[product_page sku=”9789490767495″]

De Woudzee Kronieken 2: Nachtvuur Boek omslag De Woudzee Kronieken 2: Nachtvuur
De Woudzee Kronieken 2