Drakenijs 1: Kristallen hart – Cocky van Dijk

1
380

In de IJsDrakenburcht hebben ze een probleem. Een groot probleem. Het ijs in het Zielenhof smelt en Isa, hoeder van het hof, is ten einde raad. Een groep van de IJsdraken heeft zich afgesplitst van de Drakenburcht en weigert hulp te bieden om de zielen van de mensen die zijn ingevroren te redden.

Nora en Borak hebben net een kindje gekregen als op een nacht de Aos Sí het kind omwisselen voor een kind van zichzelf. Het koppel besluit om het kind op te voeden als hun eigen kind om de wraak van het Andervolk te voorkomen. Tijdens zijn kinderjaren heeft het kind geen weet van zijn anderszijn en het groeit rustig op. Tot het moment komt dat de Aos Sí hem terug roepen…

Fenna komt net als student aan op de IJsDrakenburcht. Zodra ze aankomt, voelt ze dat er iets niet klopt in het ijzige land. Een oud kwaad maakt zich op om roet in het eten te gooien…

Drakenzieler
Kristallen hart is het eerste deel in de nieuwe serie Drakenijs van Cocky van Dijk. Hiermee keert ze terug naar de wereld van haar andere trilogie Drakenzieler, maar op zich kan je Kristallen hart lezen zonder voorkennis. De personages zijn allemaal op zichzelf staande karakters en als lezer krijg je ook van ieder een goed beeld van wie ze zijn en wat hen drijft. Cocky bouwt hen als persoon mooi uit. Fenna is de vreemde eend in de bijt als ze op de IJsDrakenburcht aankomt om te studeren. Ze kent wel al een paar mensen, maar het feit dat ze haar man en dochtertje heeft moeten achterlaten hakt er bij momenten in. Dit maakt van Fenna een geloofwaardig persoon. Geen enkele jonge moeder zou haar dochtertje zomaar kunnen achterlaten zonder daar toch minstens een beetje onder te lijden, ook al is ze vrijwillig vertrokken om zichzelf te ontwikkelen.

Ook van Isa, de Hoeder van het Zielenhof, krijg je een inzicht in wie ze is en de zaken waar zij als preisteres mee worstelt in haar leven op de IJsDrakenburcht. Ook bij Darion en Calvyn geeft Cocky je een blik in hun gedachten, leefwereld en doelen. De twee jongens en Fenna kenden elkaar blijkbaar wel al uit de vorige serie Drakenzieler. Hier wordt in het begin een paar keer lichtjes naar verwezen, maar op zich hindert het gebrek aan inzicht in die eerdere gebeurtenissen niet. Al is het natuurlijk goed mogelijk dat als je Drakenzieler gelezen hebt, je nog iets meer kan maken van die kleine verwijzingen. Het enige dat Cocky misschien wel had kunnen doen, is iets meer achtergrondinformatie geven over wat een Drakenzieler precies is en hoe je er een wordt. Er is wel een ceremonie die ze uitvoeren waarbij het duidelijker wordt wat hun taak is, maar verder wordt er weinig over gezegd. Dit is misschien een gemiste kans om de nieuwe lezers eenzelfde achtergrond te geven en zo de wereld van de Drakenzielers meer kleur te geven.

De subtiliteit waarmee Cocky de dreiging verweeft in het verhaal, geeft het geheel een aangename spanning die je aanspoort om verder te lezen.

Onzichtbare dreiging
Waar Cocky wel glansrijk in slaagt, is het creëren van een onzichtbare dreiging waarbij je iedereen gaat verdenken. Waarom hebben de IJsdraken zich afgesplitst? En waarom weigeren ze te hulp te schieten nu het zo duidelijk is dat hun hulp noodzakelijk is? Er worden een hele hoop vragen opgeworpen waar je gaandeweg en mondjesmaat antwoord op krijgt. Het Zielenhof stort in en dat is een grote bedreiging voor alle zielen die er ingevroren zijn, maar toch slaagt Cocky erin om ervoor te zorgen dat die tweede, onzichtbare dreiging altijd op de achtergrond aanwezig is.

Er is meer aan de hand dan enkel de afsplitsing van de IJsdraken die ervoor zorgt dat het ijs niet in stand gehouden kan blijven. Fenna voelde het al bij haar aankomst en naarmate ze langer op de IJsDrakenburcht is, wordt duidelijk dat zij centraal zal komen te staan in de komende gebeurtenissen. De subtiliteit waarmee Cocky de dreiging verweeft in het verhaal, geeft het geheel een aangename spanning die je aanspoort om verder te lezen. Natuurlijk valt niet alles meteen op te lossen, maar toch heb je een goed gevoel op het einde van het boek. De paar losse eindjes zorgen ervoor dat het vervolg interessant belooft te worden.

Kristallen hart heeft een goede basis als verhaallijn met diepzinnige personages. Vooral hoofdpersonage Fenna is zeer goed onderbouwd en geloofwaardig. Daarnaast is de onzichtbare dreiging essentieel voor het verloop van het verhaal en deze houdt je als lezer geboeid. De spanning stijgt geleidelijk en spoort aangenaam aan om verder te lezen. Nieuwe lezers hoeven zich niet te laten afschrikken omdat ze geen voorkennis hebben en oude bekenden van de Drakenzieler-wereld krijgen een nieuwe kans om zich mee te laten voeren door Cocky van Dijk.

[product_page sku=”9789463080866″]

Drakenijs 1: Kristallen hart
Drakenijs 1