Drakenelfen 1: De Gevallen Koning – Bernhard Hennen

0
16

Omslag Drakenelfen 1: De Gevallen Koning

Drakenelfen is het begin van de derde cyclus over de Elfen van Bernard Hennen na de Elfen en de Elfenridders. Hennen wordt gerekend tot een van de meest populaire Duitse (fantasy)schrijvers en heeft met zijn eerdere publicaties ook in Nederland al een aardige schare fans opgebouwd. In dit boek bouwt Hennen het decor voor een strijd tussen machtige draken en de ook erg machtige Devanthars. De draken hebben elfen aan hun kant staan die ze als sluipmoordenaars of spionnen erop uitsturen.

Plot
De plot is het gedeelte waar het verhaal grotendeels knelt. Voornamelijk door de afwezigheid van een verhaal. Het grote probleem hierbij is het ontbreken van een doel, al is het maar zoiets simpels als het redden van een prinses of het vinden van een duister artefact. Er gebeuren natuurlijk wel dingen. Zo wordt Artax van het ene op het andere moment van een boer een onsterfelijke heerser over een wolkenschip en de elfin Nandalee wordt door de draken opgenomen in hun trainingsprogramma. Ze maken elk afzonderlijk het een en ander mee, maar waar het verhaal naartoe moet gaan is nog onduidelijk. Dit maakt het moeilijk je in te leven. Het ziet er naar uit dat Hennen eerder een toneel wilde bouwen voor de volgende twee boeken, dan dat hij een daadwerkelijk verhaal wilde schrijven.

Schrijfstijl en verzorging
Hennen kan schrijven en laat dat in dit boek ook duidelijk zien. Positief is dat hij dus ook een foutloos boek heeft weten aan te leveren. De keerzijde van zijn schrijven is dat hij al snel langdradig wordt, met alinea’s die soms een halve pagina beslaan en in enkele gevallen zelfs meer. Zo besteed hij ruim vier pagina’s over de wolkenverzamelaars die de steden van de onsterfelijke heersers dragen. Nou zijn de wolkenverzamelaars een heel leuk concept, maar een gedachtegang over of ze al dan geen natuurlijke vijanden hebben, of in hoeverre ze bewust zijn van het enorme paleis op hun rug, is langdradig en saai. Het was interessanter geweest als de informatie wat meer gespreid was over het verhaal zelf.
De hoofdstukken worden ingeleid als zijnde stukken uit geschiedenisboeken of een encyclopedie. Een gewaagde zet die zeker in staat zal zijn sommige lezers te plezieren, maar het merendeel van de fantasylezers zal irriteren. Een groot deel van de stukken zijn echter goed geschreven en weten de lezer tijdelijk te boeien.

Het verhaal kent een breed scala aan personages die geen van allen vlak te noemen zijn. De meest interessante is Artax en dan voornamelijk vanwege de stem van de onsterfelijke in zijn hoofd en diens continue pogingen om Artax over te nemen of te veranderen in een wrede leider. Zo ontstaat een interessant intern conflict tussen een leider die het beste wil voor zijn volk en een leider die enkel geeft om zijn macht en het bevredigen van zijn lusten.

Nandalee is precies het tegenovergestelde van interessant. Ze komt over als een dom wicht dat totaal niet in staat is om situaties in te schatten en al helemaal niet stilstaat bij de gevolgen van haar daden. Zo doodt ze een trol, wetende dat het een intelligent en zelfbewust wezen is en wetende dat trollen hun doden wreken, alleen maar omdat de trol het hertje waar Nandalee achteraan zat als eerste te pakken kreeg. Dergelijk gedrag komt over als egocentrisch en simpelweg wreed. Haar onvermogen om een situatie in te schatten en haar egocentrische wereldbeeld groeien gedurende het verhaal uit tot een ergernis waardoor haar stukken niet aangenaam zijn om te lezen.
Er is ook nog een personage dat aangeduid wordt met enkel Hij. Op zich is het een interessant personage, maar het feit dat Hij continu in een ander lettertype staat, komt storend over.

Drakenelfen 1: De Gevallen Koning is een teleurstellend boek door het gebrek aan een doel, spanning en door de aanwezigheid van langdradige stukken en een irritant personage. Misschien interessant voor de die-hard Hennen-fans.

Drakenelfen 1: De Gevallen Koning

Bernhard Hennen | Luitingh-Sijthoff | 2011
Originele titel: Drachenelfen

Geïnspireerd door de grote legenden en volksverhalen die over elfen de ronde doen, werkte Bernhard Hennen onvermoeibaar voort aan zijn ‘verborgen geschiedenis’ van het elfenvolk. Nu, in Drakenelfen, stapt Hennen duizend jaar terug in de geschiedenis van zijn elfenvolk.

In de verboden wereld Nangog is de sleutel te vinden die de drager alleenheerschappij geeft over Alfenmark. Als de demonische Devanthar proberen de sleutel in hun bezit te krijgen ontbrandt de strijd om het magische rijk. Het is een strijd die niet alleen bepalend is voor de toekomst van de elfen, maar voor die van de gehele wereld!

In deze donkere periode van beproeving in de geschiedenis van mens, dwerg en elf, zijn drie personen bepalend voor het strijdverloop. Zo manifesteert de eenvoudige boer Artax zich als een geweldige legeraanvoerder in de strijd tegen de Hemelslangen, de machtige vorsten van het Drakenvolk. Ook is daar de goedgemutste dwerg Galar, de enige die in staat is het wapen te smeden dat is opgewassen tegen het geweld van de Drakenlegers. En dan is zij er nog, Nanadalee, een vrouwelijke jager met elfenbloed die in opdracht van de Hemelslangen als huurmoordenares op pad wordt gestuurd.