Meto 2: Het Eiland – Yves Grevet

0
17

Omslag Meto 2: Het Eiland

Het Eiland gaat over Meto, en zijn zoektocht naar antwoorden. Samen met een paar vrienden is hij ontsnapt uit ‘het huis’, een soort tehuis voor jongens op een geïsoleerd eiland. Ze werden er slecht behandeld en gehersenspoeld. Hij hoopt na zijn ontsnapping ‘de gespleten oren’ te bereiken. Dit is een groep met jongens die eerder is ontsnapt en zich tegen het regime van het huis heeft weten te verdedigen. Hun ontvangst is echter minder hartelijk dan gehoopt. Ze worden als vijanden behandeld en ontdekken dat er ook bij ‘de gespleten oren’ sprake is van een strikt regime. Ook hier heerst onderdrukking en zijn er vreemde leefregels. In de tussentijd blijft Meto kampen met de vragen waar hij vandaan komt, wie zijn ouders zijn en wat ze nu eigenlijk op het eiland doen. Kan hij van het eiland ontsnappen?

Het eiland is het tweede boek in de Meto-reeks. Het verhaal begint met een verslag van het gevecht tijdens de ontsnapping uit ‘het huis’, waarbij het voortbouwt op het vorige boek uit de reeks. Het is noodzakelijk om dit boek gelezen te hebben, anders is het verhaal erg lastig te volgen. Het begin is verwarrend, met veel gebeurtenissen die elkaar snel opvolgen. Het tempo in Het Eiland ligt erg hoog, waardoor sommige gebeurtenissen absurd en ongeloofwaardig overkomen. Het verhaal verliest hierdoor op momenten de spanning en zakt het ineen. Dit alles samen maakt het verhaal lastig om te volgen.

Taalgebruik
Het taalgebruik is net als in het voorgaande boek erg formeel en volwassen. Doordat de jongens gehersenspoeld zijn, is dit begrijpelijk. Ze hebben zich vaak moeten gedragen alsof ze volwassenen zijn. Toch kan het op den duur gaan vervelen. Het is qua verhaallijn geschikt vanaf 12 jaar, maar door het formele taalgebruik lijkt het eerder voor volwassenen. Dit werpt een hindernis op voor de doelgroep. Het verhaal speelt zich af op een eiland dat ook in onze wereld voor zou kunnen komen. De wereld wordt niet uitvoerig beschreven, maar komt realistisch over.

De personages zijn, met uitzondering van Meto, vlak. Meto weet door zijn nieuwsgierigheid en vastberadenheid om de waarheid te weten te komen te boeien. Hij moet en zal weten waar hij vandaan komt en hoe het eiland nu precies in elkaar zit. Zijn beste vriend Marcus krijgt een iets grotere rol in Het eiland, omdat hij een even groot enthousiasme als Meto krijgt om zijn familie terug te vinden. Meto wordt gedurende zijn tijd op het eiland zelfstandiger en komt meer te weten over hoe zijn wereld in elkaar zit. Hij leert hoe hij stiekem aan zijn informatie komt, want niet iedereen is even blij met zijn speurtocht naar antwoorden.

Het Eiland had een mooi vervolg kunnen zijn, maar stelt door het te snelle tempo en de verwarrende gebeurtenissen telleur. Het is hierdoor voor de lezer soms moeilijk te volgen. Het taalgebruik past bij de personages, maar minder bij de doelgroep. De personages maken nog wel wat goed, maar al met al weet het verhaal de aandacht niet vast te houden.

Meto 2: Het Eiland

Yves Grevet | Clavis | 2009
Originele titel: Méto, L'ile

Meto en 63 andere jongens leven opgesloten in een huis, afgesloten van de buitenwereld. Ze hebben geen herinneringen aan een leven voor het Huis. De dagelijkse routine verloopt via een strak schema en bizarre regels. Op overtreding van die regels staan strenge lijfstraffen. Meto en zijn vrienden zijn er in dit tweede boek in geslaagd te ontsnappen uit het Huis.

De strijd is hard en zwaar, Meto raakt geblesseerd en verliest het bewustzijn. Wanneer hij bijkomt, beseft hij dat hij ernstig gewond is, vastgebonden in een bed, met dichtgeplakte oogleden en geblinddoekt. Waar is hij en waar zijn zijn vrienden? Hoofdpersonage Meto herinnert zich steeds meer en komt dichter en dichter bij het leven dat hij leidde voor het Huis.