De Selectie 3: De one – Kiera Cass

0
89

Omslag De Selectie 3: De one

In het laatste boek van De Selectie-serie zal de strijd om prins Maxons hart eindelijk ten einde lopen. America Singer kan nog steeds niet helemaal geloven dat ze het zo ver heeft weten te schoppen, maar tijd voor verbazing is er nauwelijks. America zal namelijk snel moeten besluiten of ze een toekomstig leven met Maxon en daarmee ook zijn koningschap wil. De concurrentie wordt echter steeds heftiger en ook de beproevingen van de koning maken het haar niet makkelijk. En dan zijn er ook nog de rebellen die met steeds kortere intervallen het paleis binnenvallen. Zal America in deze warboel van omstandigheden haar hart kunnen volgen? Een ding blijkt in ieder geval al snel: makkelijk zal het niet worden.

De One?
Het eerste wat opvalt aan dit laatste deel van de serie, is de vreemd gekozen titel. Half Engels en half Nederlands? Je zou dan denken dat er ergens in het verhaal een verklaring zich schuilhoudt, maar niks is minder waar. Waarom de Nederlandse uitgever dit dan ook gekozen heeft is een raadsel. Misschien vonden ze het passen bij de toch al vreemde namen van alle personages?

De Selectie
In de voorgaande delen werd al duidelijk dat er nogal wat te verbeteren valt aan de regering en het kastensysteem van Illea. De One besteedt hier verreweg de meeste aandacht aan. America komt namelijk steeds meer in contact met personen die haar willen helpen om de situatie van het land te verbeteren. Ook krijg je in dit deel te maken met potentiële bondgenoten uit het buitenland. Tel daarbij op dat de wedstrijd bijna afgelopen is en je krijgt gelukkig een stuk meer actie dan in De Elite (deel twee). Daarbij blijft het een terugkerend feit dat de serie gewoon lekker wegleest. Veel nadenken en puzzelen zal er niet bij komen kijken, maar als je gewoon iets makkelijks zoekt, is het werk van Cass zeer geschikt.

Zoet, echt heel zoet
Dit boek was, van de drie delen, veruit het meest plakkerig en zoetsappig. Aan het begin van het verhaal valt het misschien nog wel mee, maar toch moet er echt even een stuk in het bijzonder genoemd worden. De schrijfster komt ergens tegen het einde namelijk met een stel brieven van Maxon op de proppen die zo slijmerig zijn dat een lachbui bijna niet uit kan blijven. Erg jammer op zich, want dan ben je meteen het beetje spanning van de rebellen en de opdrachten kwijt. Het verhaal bevat meer van dit soort stukjes, die het over het algemeen niet ten goede komen.

De One sluit De Selectie-trilogie op zich prima af. Het boek heeft meer actie dan deel twee en het leest lekker weg. Dat het einde je niet met open mond achterlaat is waarschijnlijk toch geen verrassing en ook niet iets waar je deze boeken voor hebt gelezen. De zoetsappigheid is soms echt misselijkmakend, maar er zijn vast genoeg meiden die dat niet erg vinden. De One is het officiële einde van de Selectie-trilogie, al zijn er alweer vervolgdelen en tussendelen in omloop die zich baseren op de wereld van de eerder genoemde verhalen. Of dit een goede keus is? Dat zal nog moeten blijken.

[product_page sku=”9789000338658″]

De Selectie 3: De one Boek omslag De Selectie 3: De one
De Selectie 3