Ontworteld – Naomi Novik

0
148

Omslag Ontworteld

Het volk van Polnja vertrouwt al jaren op de Draak om hen te beschermen tegen het Woud. De Draak, die trouwens gewoon een tovenaar is, vraagt in ruil hiervoor iedere tien jaar een meisje. Zij moet mee om hem te dienen in de toren waar hij woont. Agnieszka woont in het dorpje Dvernik en zij en de rest van de dorpelingen weten allang dat de Draak dit jaar haar beste vriendin Kasia zal meenemen. Ze is alles wat Agnieszka niet is: dapper, mooi en elegant. De onhandige Agnieszka hoeft dus niet te vrezen. Of heeft ze haar kansen verkeerd ingeschat?

Een betoverend en magisch verhaal
De Draak kiest Agnieszka uit om de komende tien jaar bij hem te komen wonen. Niet omdat ze zo mooi of zo sierlijk is. Nee, Agnieszka blijkt een heks te zijn. De Draak wil daarom dat ze bij hem in opleiding gaat. Dit verloopt helaas niet helemaal vlekkeloos. Agnieszka leert dat er verschillende soorten magie zijn, en dat die van haar veel afwijkt van de exacte, precieze regeltjes waar de Draak zich aan wil houden. Agnieszka improviseert veel liever, en probeert dus hier en daar wat uit. Dit allemaal tot grote ergernis van de Draak, die veel liever zou willen dat ze braaf zou luisteren.

Ik vind die manier waarop Novik magie beschrijft werkelijk prachtig. Magie is hier een heel emotioneel en persoonlijk iets, en Agnieszka en de Draak kunnen samen een hele krachtige vorm hiervan oproepen. Dat is ook wel nodig, want het gevaarlijke Woud dat in Polnja huist, dreigt alle inwoners te verslinden. Novik heeft van het Woud een soort levend wezen gemaakt, en net als de bewoners van de dorpjes wordt je als lezer hierin meegesleurd. Het verhaal is ontzettend boeiend geschreven, en de manier waarop Novik ogenschijnlijk simpele zaken als ‘magie’ en ‘een bos’ tot leven kan wekken is heel bijzonder. Ik ben echt ontzettend geïntrigeerd door haar schrijfstijl en het verhaal liet me niet meer los.

Ontworteld draait vooral om het verliezen en terugvinden van je eigen identiteit, je ‘wortels’ planten en jezelf kunnen bevrijden hiervan. Dit alles is verpakt in een prachtige nieuwe wereld die met zoveel liefde geschapen is dat je er wel van moet gaan houden.

Een mooi en dik boek
Met 512 pagina’s is Ontworteld een flink boek. De voorkant heeft prachtige tekeningen en nodigt uit tot lezen. Novik neemt je bij de hand in een reis door Polnja waarbij je telkens weer wat nieuws leert. Zo blijkt het land in oorlog te zijn met Rosja omdat de koningin van Polnja ooit het Woud ingevlucht is met een knappe prins afkomstig uit dit vijandige grondgebied Tot het eind van het boek blijft het spannend of het Woud getemd kan worden, wat er nu écht gebeurd is met de koningin en of zij nog wel gered kan worden, en wat er nu speelt tussen Agnieszka en de Draak. Naast spannende gevechten, geheimen en schrikbarende onthullingen zit er in Ontworteld namelijk ook wat liefde verweven. Dit blijft vooral op de achtergrond, en het verhaal dus zeker geschikt voor lezers die niet zo op al die romantiek zitten te wachten. Ontworteld draait vooral om het verliezen en terugvinden van je eigen identiteit, je ‘wortels’ planten en jezelf kunnen bevrijden hiervan. Dit alles is verpakt in een prachtige nieuwe wereld die met zoveel liefde geschapen is dat je er wel van moet gaan houden.

Ik heb gehoord dat de filmrechten voor dit boek al verkocht zijn aan Warner Bros (van Harry Potter en The Lord of the Rings!) dus ik ben heel benieuwd wat ze van Dvernik en de andere dorpjes gaan maken. Omdat het boek zo dik is, ben ik alleen wel bang dat er wat scènes komen te vervallen. Er gebeurt namelijk erg veel in Ontworteld, en het lijkt allemaal even belangrijk. Hierdoor bleef het verhaal mij ook boeien: er komen telkens nieuwe ontwikkelingen aan het licht waardoor de aandacht van de lezer weer opnieuw getrokken wordt. Tel daar de prachtige schrijfstijl van Novik bij op, en je kunt gewoon niet meer stoppen met lezen.

In Ontworteld zitten tovenaars en heksen, koningen en prinsessen, betoverde bomen en magische wezens. In feite is het een soort sprookje, maar in dit geval wel met een volwassen tintje. Er worden geen prinsessen uit torens bevrijd die nog lang en gelukkig leven, en de strijd tussen goed en kwaad is lang niet altijd zo zwart-wit als in een klassiek sprookje. Toch gaat Ontworteld vast en zeker tot de klassiekers behoren: dit prachtige boek is een aanwinst voor je collectie en moet je zeker lezen!

[product_page sku=”9789024569670″]

Ontworteld Boek omslag Ontworteld
Naomi Novik
9789024569670
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.