Wonderkind 1: De Zilvermunt – D’ Andrea G.L.

0
26

Omslag Wonderkind 1: De Zilvermunt

Gaius Strauss heeft geen fijne jeugd. De eerste jaren van zijn leven is hij omringd door steriele doktersjassen en flesjes hoestdrank. Gaius komt nooit buiten en heeft geen vriendjes. Tot hij opeens beter wordt en hij zijn leven als een normaal veertienjarig jongetje kan gaan leiden. Gaius is echter geen normale jongen en aansluiting bij zijn leeftijdsgenoten vindt hij niet.

Zijn leven wordt helemaal op zijn kop gezet als hij van een mysterieuze man een zilvermuntje krijgt. Deze man introduceert zich als Herr Spiegelmann, een onbekende oom waar de familie weinig mee te maken wil hebben. De veertienjarige jongen krijgt nachtmerries en angstaanjagende dagdromen. Maar elke keer als hij het muntje wilt weggooien komt het bij hem terug.

Het zilvermuntje drijft hem naar Dent de Nuit, een wijk in Parijs die op geen enkele kaart te vinden is. De inwoners van deze wijk lijken op het eerste gezicht heel normaal en het ademt een sfeer van ouderwetse gezelligheid uit. Maar langzaam begint deze façade af te brokkelen en komt het ware Dent de Nuit naar boven. Gaius komt in contact met de Wisselaars als Gus van Sant en Pilgrind, Lykantroop Buliwyf en de Splendide Rochelle.

De Italiaanse schrijver D’Andrea zet in dit boek een wereld neer die in het begin weinig verschilt van de onze. Het Parijs dat hij schetst doet rustiek aan en de problemen van de hoofdpersoon in eerste instantie alledaags. Dan begint de sfeer en de schrijfstijl zich te vervreemden van het alledaagse en komen we in aanraking met de mysterieuze wereld van Dent de Nuit. Naarmate het verhaal vordert komen we steeds meer personages en wezens tegen, waarbij het soms even terugbladeren wordt om te weten wie nou wie was. Hoewel de eerste introductie van sommige personages soms wat verwarrend is, krijg je later in het boek van allen wel een kijkje in hun verleden en worden ze goed in het verhaal verwerkt.

De grote kracht van D’Andrea is zijn personages die zeer uitgewerkte karakters hebben waardoor ze beginnen te leven. Ze hebben hun eigen gedachtes en doelen waar ze naar toe werken De personages proberen allen Gaius te beïnvloeden en nemen de lezer daarin mee. Zo blijven de gebeurtenissen verrassend en de keuzes interessant. Bovendien zijn de wezens die D’Andrea heeft bedacht origineel en laten ze zien dat hij over een grote verbeeldingskracht beschikt. Ze gaan spoken in je gedachten en laten je huiveren van afschuw.

De wereld van Gaius wordt steeds dreigender en de gruwelijke wezens en gebeurtenissen worden naar gelang de situatie met de mooiste bewoordingen, of op de meest koude en hardvochtige manier beschreven. De sfeer die de auteur in dit boek neerzet is daarom ontzettend goed. Het laat je niet los en laat je voelen hoe Gaius zich voelt. Door deze sfeer en het tempo van het boek is het moeilijk het boek tussendoor nog neer te leggen.

D’Andrea G.L. weet met zijn boek een fascinerende wereld te scheppen dat blijft verrassen en die de lezer steeds weer op de verkeerde been zet. De sfeer is af en toe beklemmend en weet de emoties van de personages perfect te weerspiegelen. Het zal voor D’Andrea een moeilijke taak worden om de hoge, door deel 1 opgeroepen verwachtingen voor deel 2 te voldoen.

Wonderkind 1: De Zilvermunt

D' Andrea G.L. | WB Fantasy | 2009
Originele titel: Wunderkind 1: Una Lucida Moneta d'Argento

Een glimmende zilvermunt verstoort het leven van Caius Strauss. Het is een gift van Herr Spiegelmann, een mysterieuze man die beweert zijn oom te zijn. Caius kan niet meer van de munt afkomen. Of hij hem nu in de Seine gooit of in een vuilnisbak, telkens keert hij bij hem terug. De zilvermunt is de sleutel tot Dent de Nuit, een mysterieuze Parijse wijk die op geen enkele kaart staat aangegeven. Een duister gebied, bevolkt door weerwolven, jagers en wisselaars. In deze wereld blijkt Caius meer te zijn dan een alledaagse veertienjarige jongen. Hij is het Wonderkind en Herr Spiegelmann doet er alles aan om hem in zijn macht te krijgen…

Klik hier voor een leesfragment van De Zilvermunt. (PDF)