Het Bloedrode Spoor – Moira Young

0
27

Omslag Het Bloedrode Spoor

Het Bloedrode Spoor is een young adult roman van Luitingh Fantasy. Het boek vertelt het verhaal van Saba die samen met haar tweelingbroer Lugh, haar zusje Emmi en haar vader in Zilvermeer woont. Saba en Lugh zijn twee handen op een buik. Tussen Emmi en Saba botert het echter niet zo goed. Op veel momenten is Saba haar zusje zelfs liever kwijt dan rijk.

Op een dag komen er vijf ruiters aan in Zilvermeer. Zij ontvoeren Lugh en vermoorden hun vader. Saba wil koste wat kost Lugh redden en zet samen met haar zusje de achtervolging in. Wanneer ze bij een vriendin van haar overleden moeder aankomen, komt Saba te weten dat er een vreemdeling aanwezig was tijdens haar en Lughs geboorte. Deze vreemde man was heel geïnteresseerd in Lugh, omdat hij op Midwinterdag is geboren. Valt de ontvoering van Lugh en de vreemde man die aanwezig was tijdens hun geboorte aan elkaar te linken. De dappere Saba besluit de onbekende wereld in te trekken met slechts één doel: Lugh vinden.

Spreektaal op z’n best
Het Bloedrode Spoor spreekt de lezer direct aan. Letterlijk dan. De manier waarop Moira Young het verhaal schrijft, lijkt door het vele gebruik van spreektaal op één grote monoloog. In eerste instantie lijkt dit stroef en geforceerd te zijn, maar dat komt voornamelijk doordat de lezer deze manier van schrijven bijna niet gewoon kan zijn. Als de lezer hier eenmaal aan gewend is, kan hij letterlijk in het verhaal getrokken worden.

De spreektaal die eerst heel vreemd aanvoelt, komt naarmate het boek vordert, steeds meer tot zijn recht. Ook wordt er op een gegeven moment een verklaring gegeven waarom Moira Young zoveel spreektaal in deze roman gebruikt. Young heeft daardoor een effect in het verhaal gestoken dat het verhaal alleen maar ten goede komt: het wordt realistischer en daardoor geloofwaardig.

Een traditioneel plot
Op zichzelf voegt de plot alleen niet veel toe aan het reeds geschrevene. Zowel binnen de verbeeldingsliteratuur als daarbuiten zijn er al massa’s tweelingverhalen die hetzelfde thema belichten. Ook de manier waarop Young heel de plot invult, is niet nieuw. Maar de manier waarop ze de drijfveren van Saba blootlegt en de manier waarop ze de verschillende gebeurtenissen aan elkaar linkt, is logisch en ondermijnt zelfs regelmatig de voorspelbaarheid die dergelijke tweelingverhalen met zich meebrengen. Hierdoor zullen vele lezers geprikkeld worden en kunnen ze nieuwsgierig worden naar het verdere verloop van het verhaal.

Een verbazingwekkende ontwikkeling
De ontwikkeling van het hoofdpersonage Saba kan voor sommige lezers verbijsterend zijn. De evolutie van de eerder zo egoïstische Saba naar een Saba die mensen lief heeft en die mensen wilt beschermen, is geloofwaardig.

Alle gebeurtenissen in het verhaal hebben invloed op Saba. De grote thema’s liefde en haat worden uitvoerig behandeld, maar tegelijkertijd zorgt Young ook dat de persoonlijke relaties tussen Saba en de andere personages goed uit de verf komen.

Ook leiden deze gebeurtenissen regelmatig tot een innerlijk conflict. Deze tweestrijden verplichten haar op de één of andere manier te veranderen. Hierdoor is de Saba aan het begin van het verhaal totaal niet meer de Saba die ze aan het einde van het verhaal is.

Een moreel boek
Het Bloedrode Spoor brengt door de logische ontwikkeling van Saba, door de traditionele, maar prikkelende plot en door het gebruik van veel spreektaal een morele laag met zich mee. Het kan voor sommige lezers even wennen zijn aan het vele gebruik van spreektaal. Ook kunnen sommige lezers problemen hebben met de eerder egocentrische Saba aan het begin van het verhaal. Misschien zullen er zelfs lezers zijn die daardoor het boek willen wegleggen. Maar als de lezer wilskracht heeft en doorzet leert hij een Saba kennen die vele harten zou kunnen inpalmen. Ook openbaart er zich een harde wereld die corrupt is, maar waar voor iedereen wel een sprankje hoop te vinden is.

Het Bloedrode Spoor

Moira Young | Luitingh-Sijthoff | 2011
Originele titel: Blood Red Road

Als tijdens de geboorte van het nakomertje emmi de moeder van de tweeling Saba en Lugh overlijdt, verliest hun vader zijn greep op de werkelijkheid. En dat maakt het leven van de tweeling in Zilvermeer, waar het bestaan sowieso hard en grimmig is, er bepaald niet plezieriger op. En dus besluit Lugh, die de vaderlijke taken overneemt, dat het tijd wordt uit Zilvermeer te vertrekken. Maar dan gebeurt het. Vanuit het stof van een wervelende zandstorm duiken vijf ruiters op die Lugh ontvoeren.

Saba ontdekt dat de vijf lijfwachten van de koning zijn. Van een vriendin van haar overleden moeder verneemt ze dat er vele jaren geleden, toen de tweeling werd geboren op Midwinterdag, een vreemdeling aanwezig was die ook al veel interesse toonde voor Lugh vanwege zijn aparte geboortedag. De dappere Saba zweert bij alles wat haar lief is dat ze niet zal rusten voor ze haar broer heeft teruggevonden, ze trekt het onbekende tegemoet, achter de mannen aan die haar geliefde broer van haar afpakten…