De Nachtuilen 1: De Nachtuilen – Jeroen van Unen

0
82

Omslag De Nachtuilen 1: De Nachtuilen

Tobias Durana is 16 jaar en gaat een tijdje naar Engeland voor een uitwisselingsprogramma. Zijn moeder is overleden, zijn vader reist veel voor werk en zijn zus zwaait hem uit op het vliegveld. Tobias stapt in een vliegtuig, maar hij gaat niet naar Londen! Hij vliegt naar de Denari-eilanden, een magische plek. Het vechtlustige meisje Rika vertelt hem dat zijn ouders vroeger op de Denari-eilanden woonden maar dat ze zijn gevlucht, de reden hiervoor is onbekend. Tobias is uitverkoren om te strijden in een magisch gevecht en hij leert hoe zijn eigen magische krachten kan beheersen.

Een magisch verhaal op een mooie plek
De Nachtuilen is een mooi begin van een magische trilogie van Jeroen van Unen. In De Nachtuilen volg je Tobias, een dappere puber, hoewel hij nog veel moet leren om sterker te worden. Het ik-perspectief zorgt ervoor dat je je goed kan inleven in Tobias en daardoor maak je zijn karakterontwikkeling goed mee. Als hij bij de magische Denari-eilanden aankomt, leert hij veel over zijn magie en krijgt hij training om een krachtige magiër te worden.
Het magische systeem in De Nachtuilen is heel uitgewerkt en in het boek krijgt de theorie achter de magie veel aandacht.

Er zijn drie verschillende soorten magie, waarbij sommige magiërs alle soorten beheersen en daardoor enorme krachten bezitten. Dit was erg goed neergezet, als lezer weet je snel onderscheid te maken tussen de soorten magie en hoe je er gebruik van kunt maken. Doordat Tobias ook alles over zijn eigen gaven moet leren, krijg je dat als lezer ook allemaal mee. Daarbij zijn de Denari-eilanden prachtig beschreven, je zou zo een vliegticket willen boeken naar deze magische plek! Alle locaties en de natuur van de Denari-eilanden zijn geweldige plekken waar je graag een bezoekje aan wilt brengen.

Soms wat stroef, maar een mooie ontknoping
De schrijfstijl van Jeroen van Unen is erg vlot en hij schrijft zonder al te veel poespas, maar als lezer kan je wat moeite hebben bij bepaalde stukken. Soms is de training van Tobias wat langdradig, maar gelukkig komt daar verandering in als er een tijdsprong wordt gemaakt en er avonturen te wachten staan. Jeroen van Unen kan je aandacht wellicht niet volledig grijpen, maar dit boek uitlezen doe je zeker!

De Nachtuilen is het begin van een veelbelovende trilogie

De personages in De Nachtuilen zijn niet allemaal even sterk neergezet, maar bepaalde personages hebben een duidelijke toon en ga je geweldig vinden. Rika is een vreemd meisje in het begin, maar ze krijgt steeds meer vorm in haar karakter, evenals de magische wezens in het verhaal. De Nachtuilen laat goed zien dat dit het eerste deel is van een groot geheel, de strijd tussen goed en kwaad is nog op een lage toon, hoewel er genoeg spannende dingen gebeuren in het verhaal. De geheimen en mysteries rondom de ouders van Tobias en de gemeenschap van de Denari-eilanden zorgen ervoor dat je maar al te graag het volgende deel wilt gaan lezen!

De Nachtuilen is het begin van een veelbelovende trilogie, hoewel dit eerste deel vooral introductie was op de wereld, personages en de magie. Sommige stukjes in het verhaal lopen wat stroef, maar door de spanning in de tweede helft van het boek word je wat meer geboeid. Tobias moet nog veel leren om het kwaad te bestrijden, maar hij is al op de goede weg. Vooral de laatste bladzijdes zorgen ervoor dat je met een voldaan gevoel het boek dichtslaat, maar wel razend benieuwd bent naar de rest van de serie!

De Nachtuilen

Jeroen van Unen | Luitingh-Sijthoff | 2015

De 16-jarige Tobias Durana stapt in het vliegtuig om in Engeland een uitwisselingsprogramma te volgen. Maar in plaats van naar Londen vliegt hij naar een plek waar hij nog nooit van heeft gehoord: de Denari-eilanden. Hij ontmoet daar de excentrieke Rika, die hem vertelt dat zijn ouders vroeger van de eilanden zijn weggevlucht, al weet niemand waarom. Intussen gelooft Louis Vega, de leider van de eilanden, dat Tobias een oeroude magische strijd kan oplossen en dwingt hem tot een loodzware training. Maar heeft Vega wel het beste met hem voor? En wat wil Tobias zelf?