De wilde heks 2: De boodschap van de valk – Lene Kaaberbøl

0
163

Omslag De wilde heks 2: De boodschap van de valk

Nu de 12-jarige Clara heeft ontdekt dat ze een wilde heks is, staat haar hele wereld op zijn kop. Niet alleen kan ze nu praten met haar kat, ook moet ze allerlei geheimen bewaren voor haar vader en klasgenootjes. En dat blijkt een stuk lastiger dan gedacht, want ze is nog maar heel even bij haar vader op bezoek of er vliegt al een enorme torenvalk het huis binnen die Clara een boodschap komt brengen. En ook die boodschap voorspelt niet veel goeds… Clara’s aartsvijand Chimaera heeft het namelijk nog steeds op haar gemunt, en ze zal niet rusten voordat ze Clara te pakken heeft!

De boodschap van de valk blijkt namelijk van een andere wilde heks te zijn, Shanaia. Ze vraagt of Clara naar het park wil komen, maar eenmaal daar aangekomen, blijkt dat er iets vreselijks is gebeurd. Shanaia ligt halfdood achter een bankje en even later worden Clara en haar vriendje Oscar aangevallen door een groep wilde meeuwen. Als vervolgens ook nog eens Oscar, tante Isa en Shanaia worden ontvoerd door Chimaera, móét Clara de confrontatie met haar grootste vijand wel aan gaan. Zal het haar lukken Chimaera een tweede keer te verslaan?

Net als het vorige deel, De vuurproef, leest ook dit tweede deel weer heerlijk vlot weg en is het weer superspannend.

Spannend nieuw avontuur
Heel even leek het erop alsof Clara gewoon verder kon gaan met haar leven: gewoon terug naar school, weer samen met Oscar zijn hond Zwerver uitlaten, doen alsof er niets aan de hand is. Niets blijkt echter minder waar, want het duurt niet lang voordat Clara weer midden in een levensgevaarlijk nieuw avontuur belandt. Net als het vorige deel, De vuurproef, leest ook dit tweede deel weer heerlijk vlot weg en is het weer superspannend. Deze keer staat namelijk niet alleen Clara’s leven op het spel, maar ook de levens van Oscar, Shanaia en tante Isa. Zelfs Oscars hond Zwerver loopt, samen met nog vele andere dieren, gevaar. Dat maakt van De boodschap van de valk een behoorlijk spannend verhaal dat geen moment verveelt!

Naast alle spanning en avontuur is dit tweede deel in de Wilde heks-serie ook best een beetje eng. Met de vele dieren die in dit boek voorkomen, loopt het namelijk niet altijd even goed af, en aangezien Lene Kaaberbøls schrijfstijl erg beeldend is, is het niet moeilijk om voor je te zien wat er allemaal precies met ze gebeurt. Het boek kan hier en daar dus best een beetje expliciet zijn, al gaat Kaaberbøl er gelukkig ook weer niet al te diep op in. Toch is haar beeldende schrijfstijl eigenlijk vooral juist één van de grote pluspunten van dit boek, want ook dit verhaal leest weer weg als een film.

Beetje verwarrend
Wat ik wel een minpuntje van dit tweede deel vond, is dat het een beetje warrig overkomt. Allereerst is het belangrijk dat je alle informatie uit het eerste deel nog goed in je hoofd hebt zitten voordat je begint aan De boodschap van de valk, want er wordt vrij weinig herhaald. Daarnaast blijft het verhaal echter ook behoorlijk vaag. De gebeurtenissen zijn wel heel spannend, maar waarom Chimaera nou precies doet wat ze doet en wat er nu eigenlijk allemaal aan de hand is, blijft helaas een beetje onduidelijk. Dit maakt het verhaal niet minder spannend, maar zorgt er wel voor dat je met veel onbeantwoorde vragen blijft zitten.

Daarnaast heb ik ook het idee dat er een paar dingen niet kloppen ten opzichte van het vorige deel. Zo speelde daarin Clara’s vader geen enkele rol. Hij is vertrokken toen ze vijf was en dat was het. Maar in dit boek woont Clara’s vader ineens vlak bij haar en blijken ze al negen jaar een omgangsregeling te hebben. En wat ook een beetje vreemd is, is dat Kahla, een andere wilde heks die in de leer is bij tante Isa en een erg grote rol speelde in boek 1, in dit boek niet eens genoemd wordt. Hopelijk krijgen we hier in het derde deel in de serie toch nog wat meer informatie over.

De wilde wereld
In mijn recensie van De vuurproef schreef ik al dat we nog maar een klein glimpje te zien kregen van de wilde wereld waarin Clara terecht is gekomen. Ook in dit deel blijft het bij een glimpje, al is het toch weer nét iets meer dan in het vorige deel. Er blijken namelijk nog meer soorten magie te zijn in de wilde wereld, en die zijn niet allemaal even veilig als de magie die Clara’s tante Isa bedrijft. Toch had ik erg graag nog wat meer willen weten over deze bijzondere heksenwereld. Hoe zit hij in elkaar? Wat is er allemaal mogelijk? En vooral: wat is Clara’s gave nu precies? Eén ding is in elk geval zeker: er blijven nog genoeg vragen over om nieuwsgierig te maken naar het volgende deel!

Persoonlijk vind ik dit tweede deel in de Wilde heks-serie net iets minder sterk dan het eerste deel. Het verhaal blijft een beetje warrig en onduidelijk, er lijken een paar dingetjes niet helemaal te kloppen en ook de wilde wereld waarin het verhaal zich afspeelt blijft nog een beetje vaag. Gelukkig is De boodschap van de valk wel weer superspannend en leest het verhaal erg vlot weg, waardoor het absoluut niet moeilijk is om nieuwsgierig te worden naar het volgende deel, dat gelukkig niet al te lang meer op zich zal laten wachten.

[product_page sku=”9789401423977″]

De wilde heks 2: De boodschap van de valk Boek omslag De wilde heks 2: De boodschap van de valk
De wilde heks 2