De Naam van de Wind – Patrick Rothfuss

0
273

Omslag De Naam van de Wind

De jonge en intelligente Kvothe komt er ineens alleen voor te staan als zijn hele familie wordt uitgemoord. Tussen alle lijken van zijn familie zitten de moordenaars rustig te praten. Oog in oog met de groep moordenaars denkt Kvothe dat ook zijn tijd gekomen is, maar wonder boven wonder laten ze hem gaan. Het enige wat ze hem vertellen is dat zijn ouders “foute liedjes” hadden gezongen. Op zoek naar antwoorden besluit Kvothe naar de universiteit van de arcanisten te gaan. Eenmaal toegelaten op de universiteit, als jongste persoon ooit, maakt Kvothe allemaal bijzondere gebeurtenissen mee. Deze gebeurtenissen en zijn eigen verzonnen roddels zijn het begin van zijn legende.

Debuut
De Naam van de Wind is het debuut van de Amerikaanse schrijver Patrick Rothfuss. Met een geheel eigen schrijfstijl creëert Rothfuss een verhaal dat je meesleept en je continu blijft boeien. Het boek is ruim 700 pagina’s en de aandacht van de lezer houden is dan vaak lastig. Rothfuss heeft wel de neiging om vaak iets te lang te blijven stilstaan bij bepaalde gebeurtenissen, waardoor het soms wat langdradig wordt en je aandacht wat begint te verzwakken. Uiteindelijk weet hij het verhaal dan toch een bepaalde twist te geven waardoor je je aandacht er weer volledig bij hebt.

Door zijn debuutroman met een compleet eigen schrijfstijl te schrijven nam Patrick Rothfuss een gok, die gelukkig erg goed uitpakte.

Schrijfstijl
De eigen schrijfstijl die Rothfuss hanteert is iets wat bijblijft en wat hem onderscheidt van andere schrijvers. Rothfuss heeft er namelijk voor gekozen om het verhaal te laten vertellen door de hoofdpersoon. Het verhaal begint met een kroniekschrijver die het levensverhaal van een in eerste instantie niet bijzonder lijkende herbergier, Kvothe, wil horen. De kroniekschrijver weet echter dat het de legendarische Kvothe is. Het knappe aan dit alles is dat het geen eindeloze dialoog van Kvothe is geworden. Met regelmaat komt er namelijk iemand binnen in de herberg waardoor Kvothe zijn verhaal moet onderbreken. Ook moet er af en toe gegeten en gedronken worden, wat als gevolg heeft dat ook dit weer een onderbreking van het verhaal is.

Rothfuss heeft er voor gekozen voor zowel een snelle en vlotte schrijfstijl als een trage en uitgerekte schrijfstijl. Deze stukken volgen elkaar altijd vloeiend op. Hij kan een paar pagina’s over iets uitweiden waarbij je bijna je concentratie verliest, maar dan ineens volgen de gebeurtenissen zich weer in vlot tempo op. Dit is prettig om je aandacht erbij te kunnen houden.

Patrick Rothfuss heeft ervoor gekozen om maar één echte hoofdpersoon te gebruiken, namelijk Kvothe. Gaandeweg het boek leer je steeds meer over hem. Je weet hoe hij denkt, hoe hij naar de wereld kijkt, maar toch blijft hij je verassen. Het zal nooit voorspelbaar worden wat Kvothe gaat doen. De andere personages die in het boek voorkomen worden vaak kort geïntroduceerd. Vervolgens leer je ze steeds meer kennen, voornamelijk hoe Kvothe over die persoon denkt en wat hij van die persoon ziet. De bij personen zijn niet heel diep uitgewerkt. Iedereen heeft zijn eigen doel in het verhaal, maar er is geen misverstand dat het om Kvothe gaat.

Door zijn debuutroman met een compleet eigen schrijfstijl te schrijven nam Patrick Rothfuss een gok, die gelukkig erg goed uitpakte. Patrick Rothfuss heeft met de De Naam van de Wind een zeer goed debuut geschreven. Zijn stijl is pakkend en het verhaal is meer dan boeiend. Het boek is meer dan 700 pagina’s dik maar alsnog wil je het vervolg lezen. Met het detail niveau dat Rothfuss hanteert houdt hij zijn verhaal interessant. De verhaallijn is misschien niet zo heel erg origineel, van jonge bedelaar en dief naar magiër en alchemist die een legende is geworden. Over legendes en helden wordt altijd geroddeld. Het leuke aan dit verhaal is, is het feit dat Kvothe deze roddels zelf verzonnen heeft en de wereld heeft ingebracht.

[product_page sku=”9789022557068″]

De Naam van de Wind Boek omslag De Naam van de Wind
Patrick Rothfuss
9789022557068
Boekerij
Richard is geïnteresseerd geraakt in fantasy door Harry Potter en de Kronieken van de Drenai. De voorkeur van Richard gaat voornamelijk uit naar heroïsche fantasy en high fantasy met als favoriete schrijvers David Gemmell en Raymond E. Feist.