Seekers 3: Achter de rokende bergen – Erin Hunter

0
84

Omslag Seekers 3: Achter de rokende bergen

Door de zachte winter zijn sommige Russische bruine beren dit jaar eind maart al uit hun winterslaap ontwaakt. En je kunt ervan uitgaan dat ze dan honger hebben! Lokaas moet ze buiten de bewoonde gebieden houden, maar als ze daar toch komen gaat de overheid ze ‘bestrijden’. De jonge beren in Seekers kunnen daarover meepraten: platgezichten bewaren allerlei lekkers in grote blikken in hun achtertuin, maar je mag niet betrapt worden als je het opeet. Dan worden ze ineens heel boos, maar dat is niet het enige gevaar voor de berenjongen in Seekers 3: Achter de rokende bergen

De Laatste Grote Wildernis
Bij het Groot Berenmeer heeft Kallik eindelijk haar broertje gevonden. Gezamenlijk gaan de vijf beren weer op reis: ijsberen Kallik en Taqqiq, zwarte beer Lusa, bruine beer Toklo en de heel ongewone bruine beer Ujurak. Onderweg ontmoeten ze een stervende oude ijsbeer die hen vertelt over de mythische Laatste Grote Wildernis. Daar is genoeg prooi voor alle beren, er zijn weidse bossen en er is volop ijs in zee. Hij wilde er zelf ook heen, maar het is een gevaarlijke reis door de Rokende Bergen. Daar schijnt namelijk een gigantisch platgezicht te wonen, dat zoveel honger heeft dat het beren doodt, roostert en opeet…

Op reis door de Rokende Bergen
Het verhaal van Seekers 3 lijkt op dat van de vorige delen. De jonge beren zijn nog steeds op reis, beleven kleine avonturen en moeten allerlei gevaren doorstaan. Ook de platgezichten – mensen – hebben weer niet zo’n mooie rol. We zorgen op allerlei manieren voor ellende, zoals met auto’s, vervuiling en de jacht. Toch ligt de nadruk deze keer meer op de beren en hun belevenissen zelf. De milieuboodschap is er wel, maar zit iets meer op de achtergrond van het verhaal. Dat is prettig, want in het tweede deel leverde het vooral een machteloos gevoel op. Fijn is ook dat de reis nu een duidelijker doel heeft: de Laatste Grote Wildernis.

Kleine beren worden groot en dat is te merken. Waar Toklo eerst een norse brompot was, verandert hij nu steeds meer in een verantwoordelijke, zorgzame bruine beer. Ujurak bepaalt de route, maar Toklo zorgt voor prooi. De lieve kleine Taqqiq uit het eerste deel is ook opgegroeid, maar op een minder positieve manier. Nu is hij de chagrijnige beer die iedereen in de groep tot vijand maakt. Tot groot verdriet van Kallik natuurlijk, want zij hoopte dat alles goed zou komen nu ze haar broer weer heeft gevonden.

Veel beren, weinig magie
Achter de Rokende Bergen is een paperback, maar de letters in het boek zijn gelukkig weer zwart in plaats van grijs. Het boek leest vlot weg, al is het ook nog steeds wat Vlaams qua taalgebruik. Met sommige zinsconstructies en woorden als ‘neen’ en ‘ginds’ is dat zelfs iets sterker dan in de vorige delen, wat soms afleidt van het verhaal.

In de Rokende Bergen schijnt een gigantisch platgezicht te wonen, dat zoveel honger heeft dat het beren roostert en opeet…

Het fantasy-element blijft op de achtergrond: de beren hebben het wel over geesten en tekens, maar dat heeft eerder met geloof dan met magie te maken. Bovendien is Ujurak er niet meer zo dol op om van gedaante te veranderen. Zijn achtergrond en aard blijven erg mysterieus en worden nog steeds niet verklaard. Als je een echt fantasyboek verwacht is dat jammer, maar het verhaal verveelt niet. Op het einde is er bovendien nog genoeg stof voor een volgend deel.

Seekers 3: Achter de Rokende Bergen past prima in de reeks. De beren groeien letterlijk en figuurlijk, en leggen weer grote afstanden af. Wel is het verhaal wat Vlaams van toon en er is nog steeds weinig sprake van magie. Er zit ook weer een milieuboodschap in het boek, maar daar word je als lezer deze keer iets minder verdrietig van. Het boek gaat meer over de avonturen van de beren en minder over wat de mens allemaal kapotmaakt. Het is wachten op het vierde deel, want ik ben heel benieuwd waar dit verhaal naartoe gaat.

[product_page sku=”9789022330388″]

Seekers 3: Achter de rokende bergen Boek omslag Seekers 3: Achter de rokende bergen
Seekers 3