De Muziek van de Stilte – Patrick Rothfuss

0
92

Omslag De Muziek van de Stilte

Toen ze wakker werd wist Auri dat ze maar 7 dagen de tijd had. Vraag niet hoe ze het wist, maar ze wist het. Over 7 dagen zou hij er weer zijn. 7 dagen was zeer weinig tijd voor alle voorbereidingen die nog getroffen moesten worden voor zijn komst, maar zeker niet onmogelijk. In die 7 dagen zou ze een gepast cadeau voor hem moeten vinden. Nee, dat was niet waar. Ze zou 3 cadeaus moeten vinden. In haar zoektocht naar de juiste cadeaus komt Auri verschillende onjuistheden tegen in het Onderding, de plek onder de universiteit. Terwijl ze met deze onjuistheden af moet handelen, moet ze ook nog denken aan de geschenken die ze moet vinden.

Personage
In dit boek geeft Patrick Rothfuss een kijkje in het leven van Auri, een personage die veelvuldig voorkomt in de trilogie over Kvothe. In die boeken kom je niet zoveel over haar te weten, behalve dat ze onder de universiteit woont en ooit aan de universiteit heeft gestudeerd. Auri noemt de ruimte waarin ze woon zelf het Onderding. Ondanks dat er niemand anders voorkomt in het boek en in haar leven, voelt Auri zich niet alleen. Ze is een zeer bijzonder persoon en ze laat alle voorwerpen die ze tegenkomt “leven”. Volgens Auri heeft elk voorwerp een gevoel. Een tandwiel kan ongelukkig zijn als je hem niet op de juiste plek neerzet. Een deken dat op de grond is gegooid, is boos en geïrriteerd en houdt je daarom niet meer warm. En zo heeft elk voorwerp een gevoel, een gevoel dat je moet respecteren. Daardoor zoekt Auri het hele Onderding door naar een geschikte plek voor alle voorwerpen die ze vindt.

Als je de boeken over Kvothe niet hebt gelezen, begrijp je waarschijnlijk weinig van dit boek. In de voorgaande boeken heeft het Onderding al een soort van introductie gehad. De namen die gebruikt worden voor de verschillende kamers zijn daardoor ook niet vreemd. Ook het gedrag van Auri is al deels bekend bij de lezers van de Kvothe trilogie.

Schrijfstijl
In Muziek van de Stilte heeft Patrick Rothfuss zijn bijzondere schrijfstijl totaal overboord gegooid. Voor de fans van de boeken over Kvothe zal dit allicht een tegenvaller zijn. Het verhaal is enigszins lastig te volgen in het begin, omdat alle ruimtes in het Onderding een naam hebben. Ook komt er aardig wat herhaling in het boek voor. Dit doet Rothfuss dan wel weer goed, aangezien het de lezer zo wel laat zien hoe Auri denkt. Auri is toch een zeer bijzonder personage.

In Muziek van de Stilte heeft Patrick Rothfuss zijn bijzondere schrijfstijl totaal overboord gegooid.

Het is een kort verhaal, vooral in vergelijking met zijn andere boeken, en toch verveelt het verhaal vrij snel. De snelheid die Rothfuss in zijn vorige boeken hanteerde, ontbreekt in dit boek. Enerzijds is dit zeer vervelend aangezien je toch een bepaalde verwachting hebt vooraf, anderzijds hoort het ook wel weer bij het personage Auri. Wat gezegd moet worden, is dat Rothfuss een ster is in een schijfstijl hanteren die bij zijn hoofdpersoon past.

Illustraties
In het boek zijn regelmatig pagina grote illustraties te vinden. Deze geven in een grimmige tekenstijl de ruimte of een deel van de ruimte weer waar het verhaal zich op dat moment afspeelt. De tekeningen zijn simplistisch getekend en voegen weinig toe aan het verhaal.

Rothfuss begint zijn boek met een voorwoord waarin hij de lezer adviseert om het boek niet verder te lezen. De lezers die zijn vorige werken niet hebben gelezen moeten eerst die boeken gaan lezen, wat verklaarbaar is omdat dit boek een personage uitlicht van zijn vorige werken. De lezers die zijn vorige werken wel gelezen hebben, raadt hij ook af om dit boek te lezen. Ook dit is weer verklaarbaar. Door de andere schrijfstijl, meer naar het personage van Auri gericht, is het een totaal ander boek geworden.

Het niveau van Muziek van de Stilte komt niet in de buurt van de vorige werken van Rothfuss. Waar de boeken over Kvothe meer boeken voor volwassenen zijn, is dit boek iets meer een jeugdboek. Dat is wat  gezien het feit dat de lezer eigenlijk eerst de andere boeken gelezen moet hebben. Rothfuss heeft een leuk verhaal geschreven met Muziek van de Stilte, maar helaas komt het niet in de buurt van zijn vorige werken die bijna tegen het briljante aan zaten.

[product_page sku=”9789022572177″]

De Muziek van de Stilte Boek omslag De Muziek van de Stilte
Patrick Rothfuss