De laatste wilde dieren – Piers Torday

0
276

Omslag De laatste wilde dieren

Voor zover de 12-jarige Kester weet, leven er geen dieren meer op de aarde. Alle dieren, afgezien van wat kakkerlakken en spinnen, zijn uitgestorven – gedood door een mysterieuze ziekte genaamd het rode oog, of vanwege besmettingsgevaar uitgeroeid door het Factorium: een enorme voedselproducent die tegelijkertijd ook het land regeert. Zelfs het internaat waar Kester op zit, wordt geleid door het Factorium. En daarom weet Kester ook niet beter dan te geloven wat hem verteld wordt. Totdat hij op een dag stemmen begint te horen. En niet zomaar stemmen… Nee, stemmen van dieren! Van dieren die helemaal niet meer zouden moeten bestaan. Zou iedereen het dan toch mis hebben gehad? Zouden er tóch nog wilde dieren leven op aarde?

Als er op een avond honderd duiven en duizenden kakkerlakken op zijn kamertje in het Spectrum College voor Bijzondere Kinderen verschijnen, is er voor Kester in elk geval geen twijfel meer mogelijk. Er bestaan toch nog dieren, en zij gaan hem helpen te ontsnappen uit dat verschrikkelijke internaat! Eindelijk kan Kester weer naar huis, naar zijn vader die hij al zes jaar niet meer heeft gezien! Maar de duiven en kakkerlakken blijken andere plannen te hebben. Ze nemen Kester mee naar de Kring van Bomen, de enige plek waar nog dieren leven. Zij zijn de laatste wilde dieren en ze staan op het punt om te bezwijken aan het rode oog. Met zijn bijzondere gave is Kester de enige die hen kan helpen. Alleen kan Kester wel met dieren praten, maar niet met mensen… Zal het hem lukken de laatste wilde dieren te redden?

De laatste wilde dieren is niet alleen een superspannende race tegen de klok, maar ook nog eens een mooie boodschap die zowel jong als oud aan het denken zal zetten.

Dystopie voor kinderen
Na boeken als Divergent en De Hongerspelen werd de young adult-boekenwereld overspoeld met dystopische fantasy voor jongeren, maar in kinderboekenland bleef het nog aardig stil op dit gebied. De laatste wilde dieren is voor jonge lezers dan ook absoluut een frisse wind: in plaats van in het heden te blijven of in het verleden te duiken, besloot auteur Piers Torday een uitstapje te maken naar de toekomst, en dat blijkt helaas niet een hele prettige te zijn…

In Kesters wereld zijn de (meeste) dieren uitgestorven, zit iedereen hutjemutje op elkaar in de stad, en zijn het platteland en de natuur strikt verboden terrein. Vlees of gewassen zijn er niet meer, en daarom moet iedereen verplicht formula eten, een chemisch goedje dat elke dag iets anders voor moet stellen, maar eigenlijk gewoon altijd hetzelfde smaakt: naar garnalencocktailchips. Het lijkt een behoorlijk bizarre wereld, maar met zijn levendige en gedetailleerde schrijfstijl weet Torday zijn dystopische wereld tot in de puntjes tot leven te wekken, zonder dat het saai of langdradig wordt. En mocht je het je toch nog niet helemaal goed kunnen voorstellen, dan zit er ook nog een prachtige landkaart voor in het boek, die precies weergeeft welke reis Kester en zijn dierenvrienden afleggen.

Boodschap
Kesters wereld mag daarbij dan wel zo anders lijken dan de onze, maar eigenlijk valt dat heel erg mee. Met De laatste wilde dieren wilde Piers Torday namelijk een boodschap geven: ook in onze wereld wordt één op de tien soorten wilde dieren en planten met uitsterven bedreigd. En als we daar niet snel wat aan doen, dan zou het zomaar kunnen dat onze wereld er ooit, heel ver in de toekomst, misschien wel uit gaat zien als die van Kester. De laatste wilde dieren is daarom niet alleen een superspannende race tegen de klok, maar ook nog eens een mooie boodschap die zowel jong als oud aan het denken zal zetten.

Het bijzondere aan Kester is natuurlijk dat hij niet met mensen kan praten, maar wel met dieren! Naast Kester zelf zijn de belangrijkste personages in De laatste wilde dieren dan ook dieren. Zo wordt hij tijdens zijn lange reis onder andere begeleid door een erg strenge kakkerlak (‘De Generaal’), een superschattig stoer wolfje, een zieke kat en een wijs edelhert. En onderweg komen ze nog veel meer dieren tegen, onder wie een dwergmuis die voor elke gelegenheid wel een dansje heeft. Hoewel de meeste mensen in het verhaal, afgezien van Kester natuurlijk, vrij oppervlakkig blijven, worden deze dieren stuk voor stuk erg goed uitgewerkt en komen ze met hun eigen karaktertrekjes en manier van praten voor je ogen tot leven. Ze krijgen echt een eigen persoonlijkheid en zorgen vooral ook voor erg veel humor in het verhaal, al gebeuren er af en toe ook behoorlijk heftige en verdrietige dingen in het boek.

Torday heeft voor de duidelijkheid ook een andere manier bedacht om Kesters dialogen met de dieren weer te geven: in plaats van aanhalingstekens te gebruiken, gebruikt hij sterretjes (*) om aan te geven wat in dierentaal gezegd wordt. Het enige nadeeltje is dat deze sterretjes en de gewone aanhalingstekens nog regelmatig door elkaar worden gehaald, en dat er ook nog behoorlijk wat foutjes in het boek te vinden zijn. Een extra redactieronde had dus geen kwaad gekund.

De laatste wilde dieren is een origineel en superspannend avonturenverhaal, dat dankzij de humor en de boodschap in het verhaal niet alleen erg leuk is voor kinderen. De menselijke personages, en dan met name de slechteriken in het verhaal, blijven over het algemeen nog wat vlak, maar de dieren worden prachtig uitgewerkt en hebben stuk voor stuk een eigen persoonlijkheid die voor je ogen tot leven komt. De laatste wilde dieren is dan ook een echte pageturner die spannend blijft tot het eind en enorm nieuwsgierig maakt naar het tweede deel in deze trilogie, De dieren van het duister, dat gelukkig net is verschenen!

[product_page sku=”9789024568727″]

De laatste wilde dieren Boek omslag De laatste wilde dieren
Piers Torday