Emperium 1: Nachtval – Bas Kock

0
45

Omslag Emperium 1: Nachtval

Wat als je je hele leven onderaan de sociale ladder hebt gewerkt, als boerenzoon of dienstmeisje? Wat als je leven bestond uit de ene veldslag na de andere of je een leven leidde waarin eenzaamheid troef was hoewel je nooit alleen was? Wat als dit allemaal in een oogwenk verandert door omstandigheden die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken hebben? Dat is Nachtval van Bas Kock in een notendop.

Bakkerszoon Jalt, zwaardvechter Bortak, dienstmaagd Faya, Prinses Guinève en vele anderen wonen in verschillende hertogdommen van het Emperium en komen terecht in een maalstroom aan gebeurtenissen die schijnbaar helemaal niets met elkaar te maken hebben. Maar het Emperium lijdt onder een onzichtbaar hemels kwaad en ze hebben uiteindelijk allemaal een rol toebedeeld gekregen door het lot in de ophanden zijnde veranderingen. Is de Zuivering door Pagans Kerk enkel bedoeld om ongelovigen te straffen of schuilt er meer achter? Complotten worden gesmeed en levens gaan verloren in het schaakspel dat gespeeld wordt in Nachtval.

Bas Kock heeft een overtuigend beeld weten te schetsen van een wereld die op instorten staat en waar de strijd om macht en rijkdom de levens van de burgers in het Emperium in de verdoemenis stort.

Eerste indruk
Op het eerste gezicht is de cover van het boek niet erg opvallend, maar als je hem wat nader bestudeert, zie je dat er heel veel aandacht voor details in de cover zit. De stad en de invallende duisternis, de wolken, of is het toch zwarte rook? Ook de vormgeving van de titel zegt heel veel over het verhaal. Ondanks de paperbackuitgave zijn er dus voldoende elementen om het boek een epische uitstraling te geven, al had een hardcover-versie wel een extra duwtje in de rug kunnen geven. Ook in het boek zelf heeft de auteur duidelijk veel aandacht besteed aan de indeling. Ieder hoofdstuk begint met een citaat en is opgedeeld in verschillende stukken waarin steeds andere personages aan bod komen. Wanneer een nieuw perspectief begint dan is dit steeds duidelijk aangegeven met de locatie in een bepaald hertogdom waar het personage zich bevindt en ook de dag, de maand en het jaar. Dat helpt om het verhaal te plaatsen en zo krijg je een duidelijk beeld van hoe ieder hertogdom eruit ziet. En mocht je vergeten zijn wat/wie bij een bepaalde naam hoort, dan heb je achterin ook nog een uitgebreid appendix met alle namen van mensen, plaatsen, planeten, enzovoort.

Bij een boek over een keizerrijk mag natuurlijk ook een kaart niet ontbreken. Zoals gebruikelijk zit er eentje voor het eerste hoofdstuk, die heel mooi in zwart-wit uitgewerkt is en waarbij ieder hertogdom aangegeven is met een naam op een perkamentrol en erboven het bijbehorende schild. Maar eigenlijk is de mooiste kaart degene die los is toegevoegd en die het rijk in het groot en in kleur weergeeft. Hier zie je pas hoeveel oog voor detail de auteur (en vormgever) had voor de kaart. De bossen en bergen zijn heel gedetailleerd en ook de verschillen in de naald- en loofbossen zijn erg fijn getekend. Misschien doen de schilden een beetje aan Game of Thrones denken, al heb je er hier wel vijf en geen vier. Het mag in ieder geval duidelijk zijn dat de auteur van plan is een hele saga op poten te zetten die je niet zomaar aan de kant schuift als het dertiende in een dozijn.

Goede plot
Het aantal personages in Nachtval ligt hoger dan in de meeste romans, maar doordat het verhaal zich afspeelt in een keizerrijk past het plaatje en dankzij de goede indelingen van de auteur blijft het ook overzichtelijk. Wat ook meteen opvalt, is het feit dat de gebeurtenissen per personage niet op hetzelfde moment plaatsvinden. Je springt steeds voor- en achteruit in de tijd en stilaan komen die tijdstippen en de personages steeds dichter bij elkaar in de buurt. Naar het einde toe begrijp je dan ook beter hoe het plot in elkaar past en hoe de personages eigenlijk allemaal pionnen op een schaakbord zijn die door een onzichtbare hand in positie worden gebracht. Wie er eigenlijk aan de touwtjes trekt en op welke manier komt in de laatste delen van het boek aan bod.

Op het einde vallen er echt maskers af en is het pas echt duidelijk wie nu aan welke kant staat en welke beweegredenen er achter bepaalde keuzes lagen die belangrijke personages in het begin van het boek hebben gemaakt. Dan kan je ineens ook bepaalde zaken invullen die eerder minder belangrijk leken. Tegen het einde merk je ook dat Nachtval het begin is van een trilogie. In het verhaal wordt de aanloop gegeven naar veel grotere gebeurtenissen en dat laat je uitkijken naar het vervolg. Het verhaal is dus nog lang niet afgelopen: het staat nog maar op het punt te beginnen en de inzet is de toekomst van het Emperium.

Nachtval is een geslaagd debuut van Bas Kock. Hij heeft een overtuigend beeld weten te schetsen van een wereld die op instorten staat en waar de strijd om macht en rijkdom de levens van de burgers in het Emperium in de verdoemenis stort. De maskers zijn afgevallen en de kanten zijn gekozen, het spannende spel waarin beide partijen elkaar schaakmat proberen te zetten kan beginnen en de inzet is groot: de toekomst van het Emperium. Het is nu uitkijken naar het vervolg, al is het jammer dat we daar nog een jaar op moeten wachten want het verhaal maakt zeker nieuwsgierig naar meer. Zal de duisternis dan toch definitief invallen of is er nog licht aan het eind van de tunnel?

[product_page sku=”9789491300493″]

Emperium 1: Nachtval Boek omslag Emperium 1: Nachtval
Emperium 1