De Grens 1: Op de grens – Ilona Andrews

0
94

Omslag De Grens 1: Op de grens

Rose en haar broertjes wonen in de Grens: een dunne strook die tussen twee werelden ligt. Het magieloze Broze en het prachtige Zonderling worden zo van elkaar gescheiden. Rose moet elke dag in het Broze werken, waar ze net genoeg geld verdient om het gezin in leven te houden. Kort na elkaar leert ze twee mannen kennen: Will en Declan. De eerste komt uit het Broze en wil koste wat het kost een afspraakje met Rose. Declan is een heel ander verhaal. De mysterieuze man komt uit het Zonderling en is bovendien een echte blauwbloed. Ook hij wil Rose voor zich winnen. Dan wordt de Grens opeens aangevallen door afzichtelijke wezens…

Rose komt voor een dilemma te staan. Als ze in de Grens blijft om haar broertjes te beschermen, wordt ze ontslagen en kan ze geen eten meer betalen, maar als ze naar haar werk gaat, zijn haar broertjes weerloos. Ze besluit Declan drie uitdagingen te geven. Als hij die alle drie volbrengt, zal zij met hem trouwen. In ruil daarvoor zorgt hij dat haar broertjes veilig zijn. De vreselijke hellehonden blijven maar komen en eisen steeds meer levens. Rose wordt ongerust, want wie is Declan nou precies? Hoe kan zij nou zeker weten dat hij hier niets mee te maken heeft?

Op de grens geeft een heel nieuwe draai aan het genre van urban fantasy. Het combineert allerlei bekende en nieuwe elementen en het resultaat is een intrigerend boek vol bijzondere personages en spannende gebeurtenissen.

Werelden
Op de grens is een bijzonder boek, want het lijkt op geen enkel ander boek dat ik ooit gelezen heb. Het schrijversduo Ilona Andrews weet een hele nieuwe draai te geven aan het genre urban fantasy. Het Zonderling is een wereld vol fantasie waar Rose nog nooit geweest is en waar Declan vandaan komt. Het Broze lijkt op onze wereld, en de Grens is een soort mengelmoes van de twee. Urban fantasy is ook een mix van de wereld zoals we die kennen, met wat bovennatuurlijke elementen. Je zou haast kunnen zeggen dat de Grens een soort belichaming van dat genre is omdat het deze elementen combineert.

Andrews weet goed en rustig uit te leggen hoe de werelden precies werken, ondanks dat het hoofdpersonage ze natuurlijk al kent. Het scheelt dat Rose zelf ook niet zo veel van het Zonderling weet, dus wat dat betreft leren we met haar mee. De sfeer in het Broze en de Grens is heel anders, waardoor je de twee ook echt als verschillend gaat zien.

Intrigerende personages
Rose weet, zoals veel vrouwelijke hoofdpersonen tegenwoordig, heel goed hoe ze haar mannetje moet staan. Ze wapent zich niet alleen met een dikke huid en een scherpe tong, maar ook met de sterkste bliksem in de Grens. De inwoners van de Grens kunnen namelijk flitsen: ze kunnen een bliksemschicht creëren en deze sturen. Dat Rose de allersterkste bliksem heeft, zorgt ervoor dat anderen op allerlei manieren misbruik van haar willen maken. Rose maakt zich niet druk om zichzelf, maar is juist bang dat haar broertjes iets overkomt. Jack, de jongste, is namelijk als kat geboren en dat brengt allerlei lastige karaktertrekjes met zich mee. Georgie heeft een wel heel verontrustend talent: hij kan dode mensen en dieren tot leven wekken. Alleen krijgt hij de levenskracht die hij gebruikt om die wezens weer tot leven te wekken, nooit meer terug, waardoor hij steeds zwakker wordt. Rose probeert hem in te laten zien dat zijn eigen leven belangrijker is dan dat van platgereden vogeltjes en overleden puppy’s.

Op de grens zit boordevol interessante personages die elk een bijzondere draai aan het verhaal geven. Helaas komen niet alle personages goed tot hun recht. Van Will kreeg ik totaal geen hoogte en aan het eind snapte ik eigenlijk nog steeds niet goed wie hij was. Hetzelfde geldt voor Declan, ondanks dat hij een heel grote rol speelt in het verhaal. Andrews heeft veel originele personages bedacht, maar soms is het teveel van het goede. Niet alle informatie en personages krijgen evenveel mogelijkheid om tot uiting te komen, waardoor je helaas nog wel met vragen blijft zitten.

Op de grens geeft een heel nieuwe draai aan het genre van urban fantasy. Het combineert allerlei bekende en nieuwe elementen en het resultaat is een intrigerend boek vol bijzondere personages en spannende gebeurtenissen. Helaas hebben een paar personages te lijden onder al die elementen, want die ken je aan het eind van het boek nog niet echt. Dat is jammer, en dan vooral omdat dit wel belangrijke personages zijn. Ilona Andrews zet in ieder geval de toon voor een intrigerende serie. Het tweede deel, Tussen twee vuren, komt in september uit.

[product_page sku=”9789026139895″]

De Grens 1: Op de grens Boek omslag De Grens 1: Op de grens
De Grens 1