De laatste magiër – Lisa Maxwell

0
304

Esta woont al haar hele leven in Manhatten. Als Mageus is ze een van de laatsten die nog magische krachten hebben, maar alle Mageus leven in de schaduwen en moeten verbergen wie ze zijn. De sinistere Orde doet er namelijk alles aan om de Mageus uit te roeien en richtte daarom ook de Barrière op. Niemand met magische krachten kan het eiland verlaten en als ze het toch proberen, komen ze in de handen van de Orde terecht of ze overleven het niet…

Om te overleven werd Esta opgeleid tot een getalenteerde dief om magische kunstvoorwerpen te stelen die ooit van de Orde waren. Haar aangeboren talent om de tijd te manipuleren is van onschatbare waarde om alle voorwerpen onder de neus van de Orde vandaan te stelen zonder dat ze het merken. Dit alles heeft maar één doel: ze moet terugreizen in de tijd om een eeuwenoud boek te stelen waarin alle geheimen van de Orde staan, voordat het vernietigd wordt en de toekomst van alle Mageus een hopeloze en uitzichtloze wending neemt.

Tijdreizen
Het centrale thema in dit boek is eigenlijk tijdreizen, of de magische gave van Esta zelf. Alles draait om hoe het verleden kan worden beïnvloed om zo de toekomst te veranderen en dan wel liefst ten goede. Lisa Maxwell neemt dus een element dat normaal tot de sciencefiction behoort en transformeert het in een uiterst geloofwaardige magische gave. De beschrijving van hoe Esta haar gave gebruikt en hoe dat voor haar aanvoelt, is erg goed uitgewerkt. Je stapt als het ware met haar mee in het verleden. Esta kan zich ook erg goed aanpassen aan de situaties in het verleden die toch behoorlijk verschillen van haar normale leven. Die vaardigheid is net zo goed een gave als het manipuleren van de tijd zelf.

Meestal slaagt Esta erin om de wijzigingen van de toekomst beperkt te houden wanneer ze haar diefstallen pleegt, maar zodra ze iets anders wezenlijk steelt of probeert te veranderen, heeft dat een effect. Tijdreizen is niet zonder gevolgen en Maxwell verwerkt dat mooi doorheen het verhaal. De sfeer die in de stad hangt is anders dan toen Esta vertrok op haar missie en Maxwell laat Esta ook niet gewoon verder lopen; in de gedachten van Esta heeft ze een geloofwaardig gevoel verwerkt dat logisch lijkt in verband met het gewijzigde heden. Esta’s leven in het heden is veranderd en dat mag voelbaar zijn.

Een uitstekende combinatie van fictie, geschiedenis, magie en een vleugje romantiek.

Kleurrijk verleden
In het verleden komt Esta ook andere personages tegen en het is leuk om haar als persoon door de ogen van iemand anders te bekijken. Het geeft haar als personage meer diepgang. Maxwell is er ook in geslaagd om ieder personage voldoende eigenheid te geven, waardoor ze allemaal een individu zijn. De ene heeft wat meer flair en de andere is wat mysterieuzer terwijl de derde net wat slungeliger oogt.

De sfeer in het verleden heeft niet enkel te maken met de personages, maar ook met de omgeving die Maxwell zo uitgebreid schetst. Je hebt het New York van Esta’s heden en het New York van het verleden, met beide hun gelijkenissen en hun verschillen. Maxwell heeft zich verdiept in de lay-out en het uitzicht van de stad, waardoor je samen met Esta de verschillen en overeenkomsten overloopt. Je zet een geslaagde stap terug in de tijd.

Waarheid in lagen
Niet alleen de tijd heeft lagen, maar Esta ontdekt ook langzaamaan dat de waarheid niet altijd is wat ze tot dan toe geleerd heeft. Niet alleen Esta ontdekt dat, ook de andere personages evolueren doorheen het verhaal naarmate ze bepaalde ontdekkingen doen. Het verandert ook de plannen die ze zo zorgvuldig smeden, in groep en op individueel niveau. Dat beide plannen niet altijd overeenstemmen, zorgt niet alleen bij Esta maar ook bij andere personages voor spanning. Ieder heeft een eigen doel en die onderlinge spanning blijft toch goed voelbaar voor de lezer doorheen het verhaal, terwijl het voor de personages niet zo voor de hand liggend is. De meesten zijn meesters in bedriegen en kunnen zich dus anders voordoen om te krijgen wat ze willen. Er zijn dus meerdere versies van de waarheid die Maxwell mooi per personage weet te omschrijven. Je begrijpt ieders standpunt dus ook. Al die aparte versies en persoonlijke doelen drijven de spanning gaandeweg op en geven het verhaal net dat tikkeltje meer.

De laatste magiër is erg zorgvuldig opgebouwd met diepzinnige personages en een gezonde dosis spanning die je aan het lezen houdt. Lisa Maxwell slaagt erin om twee geloofwaardige versies te schetsen van de stad New York en om haar verhaallijn net complex genoeg te maken dat je niet weet wat er volgt, maar het ook niet zo moeilijk wordt dat je het spoor bijster raakt. Een uitstekende combinatie van fictie, geschiedenis, magie en een vleugje romantiek.

De laatste magiër Boek omslag De laatste magiër
Lisa Maxwell
9789022582879